Wat 'n vakmanschap

Beste forumleden,

Vandaag heb ik deze aanwinst mogen ontvangen. Het horloge bevat en cilindrisch Zwitsers uurwerk met 8 stenen en loopt nog niet (waarschijnlijk is de het asje van het midden-wiel gebroken). Ik wil dit prachtig gegraveerde uurwerk graag met jullie delen. Daarbij wil ik jullie vragen of jullie nog informatie hebben over dit soort uurwerk en hoe het rond 1820 ging bij een dergelijk horloge (werd dit in opdracht gemaakt, wat voor 'n soort mensen hadden een dergelijk horloge?) weet iemand waar ik achtergrondinformatie kan vinden zoals de ouderdom? Serienummer: 20473

Teun.

8 likes

Gefeliciteerd! En ik hoop dat je in staat zal zijn het horloge te (laten) repareren. Wat een schitterend klokje!

Mvg
Michiel

1 like

Hoi Teun,

Ik ben normaliter niet van de zakhorloges maar deze verdient een zichtvenster. Wellicht dat Koen je er iets over kan vertellen als expert.
gefeliciteerd met je aanwinst!

+1 errug mooi indeed!! veel succes en plezier mee!

Mijn beste,

Idem dito …!!

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Bedankt allen!

Kan iemand mij advies geven over het demonteren van het centrum-rad? Ik krijg de brug losgeschroefd maar het vierkante ‘‘Hoedje’’ voor het verzetten van de tijd wil niet loskomen.

Alvast bedankt.

Ben jij zeker dat de balanswiel draait ?
Ik denk aan een gebroken tampon.
De centrum wiel schijnt niet gebroken te zijn.

Het balanswiel draait en het horloge tikt wanneer ik zeer voorzichtig wat druk uitoefen op de tandwielen. Het probleem is als volgens: het centrumwiel geeft de energie van de veer uit veerton niet door.

Het middenrad-tandwiel lijkt ook af en toe los te zitten van de midden-as.

Neem de balans kloof af, dan kan jij elke wiel proberen te draaien en zien waar het klem is.
Er is een lanternage (de pijp bijt een beetje de as) tussen de pijp van de center wiel en de as waarop de wijzer zit. Het moet bewegen door de veer, maar ok draaien met de sleutel, af gekoppeld van de wielen, om de uur te zetten. Als de lanternage te los is dan draaien de wijzer niet meer door de veer, alleen maar met de sleutel. Maar dan moet toch de horloge tikken.
Om de kloof af te nemen moeten de wijzers en de dial weg. Onder zijn er nog wielen op de as.

1 like

Bedankt voor de hulp!

Ik denk dat de lanternage te los zit waardoor het centrale tandwiel niet goed aansluit op het 2e wiel, hoe kan ik dit probleem oplossen?

Als je zeker bent dat dat het probleem is moet je de pijp bekijken. Er is zeker een kleine lijn waar het eerder al “gebeten” was door een tang. Daarop heel voorzichtig een beetje knijpen. De wijzers moeten blijven draaien met de sleutel, maar men moet een klein beetje voelen dat het met een beetje sterkte hoef. De as moet helemaal niet gebeten worden, anders draait het niet meer. Maar ik herhaal, normaal verandert dat niets wat betreft het tikken van de horloge. Het is alleen maar een kopeling tussen de veer door de raden en de wijzers.

1 like

Wat een stuk vakwerk zeg. Prachtig loopwerk. Een kunstwerk op zich. Zou prachtig zijn als deze weer lopend gekregen werd. Veel succes.

Sodeknetter wat een kunstwerk dat uurwerk en dat voor die tijd .

Het probleem is als volgt: Het tandwiel op het centrale rad (groot geeft energie door aan tweede tandwiel) is losgekomen van het tandwiel (klein) dat aangesloten is op de veer en ook op het centrale rad zit. Het heeft dus niets met speling te maken maar met twee tandwielen die niet meer aan elkaar vast zitten.

Ik krijg op het moment het centrale rad nog niet los (zeer moeilijk met de lanternage aan de wijzerszijde).

Wat is jullie advies?


Op de laatste foto : de stem moet van deze kant geduwd worden zodat de kleine raad de stem laat los komen naar de andere kant.

Oke, dat is al wat ik dacht, het probleem is dat ik deze ‘‘stem’’ niet van de as krijg. Hoe zou jij dat doen?

Hamer slagen.
Zo moet het worden :

top, bedankt voor je hulp! Ik neem aan dat ik op de het asje moet tikken aan de kant van de wijzerplaat. kopt dit?

Ja :smile:
Misschien met een stukje harte hout in tussen om niet te beschadigen.

1 like

YEAH, 't is gelukt! :grinning:

2 likes