Na al weer een jaartje veel van de JLC Polaris te genieten, heb ik ondertussen voor mijzelf al weer een aardig tussendoel geformuleerd.
Mijn collectie bestaat momenteel uit 2,5 horloge:
- Baume & Mercier Classima (klassiek horloge, witte wijzerplaat op zwart leer)
- JLC Polaris Mariner date (duikhorloge, maar wel classy as f*ck (je weet: JLC), donkerblauw, draag hem voornamelijk op rubber, maar heb ook de stalen band)
- Apple watch (eigenlijk geen horloge, maar op een strap, voornamelijk in gebruik bij fysieke activiteiten)
Nu ben ik voor mijn werk nogal eens een trouwe keer op pad en mijn werkgebied is Latijns Amerika (ik woon in Brazilië). In de omgeving waar wij wonen loop ik zonder problemen met de JLC rond, maar als ik op reis ga (naar Mexico, Argentinië, Chili, Peru, Colombia, etc) neem ik liever niet een te duur horloge mee.
Tot op heden reis ik veel met de apple watch, maar ik kom er eigenlijk achter dat ik die alleen gebruik om dat je er handig een tweede tijdzone op in kan stellen, voor de rest is het vooral ruk omdat die iedere nacht aan de oplader moet.
Nu ben ik dus op zoek naar een niet te duur horloge met tweede tijdzone of GMT functionaliteit.
Randvoorwaarden:
- Mechanisch vind ik leuk, maar is niet 100% noodzakelijk
- Geen digitale meuk
- Geen G-shock gebeuren
- Geen gekleurde GMT ringen in pepsi/cola of batman
- Niet een heel boekwerk met allemaal plaatsnamen op de dial of bezel
- Niet al te flashy (of lijkend op Rolex, de bedoeling is dat het NIET opvalt)
- Bij voorkeur onder de 1.000 euro, maar budget is wel een beetje flexibel.
In mijn eerste zoektocht struikelde ik over een prachtig mooie Grand Seiko:
Hier gaat het budget alleen een beetje fout (€ 8.500)
Daarna kwam ik een leuke Nomos tegen (Tangomat GMT):
Maar, hier is het budget nog steeds wel fors (€ 4.500)
Nadat ik gisteren in de auto de podcast van de MvdT luisterde over de “vakantiebeuker” kwam ik bij Maen terecht en daar vond ik toch wel een leuke oplossing voor een mooie prijs (€ 650):
Alleen de leesbaarheid van de GMT wijzer laat volgens mij wat te wensen over, maar je kunt niet alles hebben.
Nu zijn er vast nog wel meer mooie oplossingen te bedenken, dus ik hoor graag wat mooie suggesties die ik zelf nog niet was tegen gekomen. Ik kom vaak genoeg in Nederland/Europa, dus ik ben niet beperkt door verkrijgbaarheid in LatAm.
Bedankt voor het meedenken!