Wat nu?

Deze gratis gekregen. Maar hij heeft een pittig leven achter de rug… Maar hij loopt als een trein en accuraat.
Wat kan ik nog voor hem doen? Behalve weggooien…
De dial en het glas zijn nog netjes. De kast lijkt verchroomd maar zie hier en daar al het onderliggend metaal doorheen komen. Afblijven of alleen schoonmaken?

4 likes

ik neem aan dat hij niet meer te redden valt?
of toch? … dan zou ik hem een tweede leven gunnen.
of anders als donor onderdelen laten fungeren :ok_hand:

Maar wat kan ik eraan doen zonder hem te vernachelen. Polijsten of juist niet… Poetsmiddel?

1 like

Opnieuw laten verchromen

Even bellen met haveman edelmetaal

Zelf horloge uit elkaar halen, kast opsturen dan word deze weer netjes verchroomd

1 like

Ik kom er niet goed achter of het oorspronkelijk geborsteld is of glanzend chroom. Kan geen foto van origineel vinden.
Maar bedankt voor de tip.ik neem aan dat ik het glas moet verwijderen. Is wel kunststof maar wel plat. Niet zoals een Vostok.

1 like

Heb ze direct gemaild met foto’s wat kan zoiets kosten?

1 like

Hangt er vanaf de ene keer kostte het mij 50 euro de andere keer 80

Even de offerte afwachten :slight_smile:

Aan de parallele lijnen op de kast te zien is deze oorspronkelijk geborsteld geweest. Die zou dus opnieuw geborsteld moeten worden voor het verchromen. Als je deze kast polijst krijg je een afgrijselijk rond glimmend ding, dat moet je niet willen :grimacing:

5 likes

Een verchroomde of vergulde kast wordt altijd eerst geborsteld en dan pas verchroomd.
Als je na het opbrengen van de laag zou borstelen zou je namelijk niets overhouden van het chroom of goud.
En de laag is zo dun dat het borsteleffect nauwelijks opgevuld wordt.

Daarom is het bij een gewone gladde kast ook zo belangrijk voor het vergulden/verchromen goed te polijsten en alle oneffenheden te verwijderen aangezien je later alle fouten nog steeds ziet.

Ik zou m gewoon lekker zo houden en 'm laten liggen tot je bij gelegenheid iemand tegenkomt die laat merken dat ie 'm leuk vind en er blij mee zou zijn. En dan weggeven. Geeft een goed gevoel.

2 likes

Dat weggeven doe ik idd vaak. Maar dit lijkt me wel leuk om een keer te laten doen.

Ik wil me gerust kandidaat stellen :sweat_smile: ik heb een hoop Sicura’s liggen, deel moet nog hersteld worden. Ik vind het leuke uurwerken die, jammer genoeg, veel te overprijst worden

Binnenwerk is zeer waarschijnlijk BFG pennengang. De kwaliteit van de kasten is vaak ondermaats, soort messing/legering, ik heb zelf (nog) niemand gevonden die deze terug wil verchromen, maar boeit me minder. Nieuw glaasje us vaak voldoende voor mij

Picture omdat het kan :grin:

6 likes

Sicura’s zijn leuke horloges qua design. Ik heb er ook een paar. Na wat aandacht willen de meesten ook nog wel goed lopen.

Veelal worden ze veel te duur aangeboden omdat men (meestal de verkoper) denkt dat Sicura een sub merk van Breitling is.

2 likes

Klopt volgens mij hebben ze ooit een loods of locatie overgenomen meer niet.

Toch wel meer hoor. Sicura heeft merk Breitling in 1979 overgenomen, nadat het in 1978 over kop was gegaan wegens de kwarts-crisis. Beide merken zijn nog even tegelijk, maar afzonderlijk, in productie geweest totdat Sicura uitgefaseerd werd ten voordele van Breitling.

Het enige horloge dat de twee merken hetzelfde hebben, is de Stunt

1 like

Voor 80 euro is hij weer verchroomd

2 likes

Best een bedrag nog, dus dat is een afweging die je moet maken

Als het een blijver is dan zou ik het gewoon doen :smiley:

Vergeet niet dat als het een blijver is dat je het uurwerk ook wel even een servicebeurtje mag geven. Is ook niet gratis, als je al iemand kunt vinden die het wil doen :sunglasses:

1 like

Jua als het geen daily drager wordt dan zou ik dat niet doen

1 like

Nee dat lijkt mij ook wat te prijzig voor dat horloge. Maar wat nou als je hem net voor 80 hebt laten verchromen en hij houdt ermee op? :grimacing:
Dan heb je denk ik mis gegokt :innocent:

1 like