Wat?! Quondam?!

Hallo allemaal,

soms is het leuk om eens iets te kopen waar je nog niet eerder van gehoord hebt, puur en alleen vanwege het model. En als je dan ook nog eens < € 200,- kwijt bent (inclusief verzending vanuit Europa dus geen extra kosten!) voor zaken als saffierglas, ETA 2824-2, 300m WR, heliumventiel, stalen band met solid endlinks en duikextentie en een keramische bezel, dan kun je je geen buil vallen, op papier in ieder geval.

Als je dan wat verder speurwerk verricht kom je erachter dat het horloge door een heleboel verschillende merken wordt geleverd, met kleine nuances maar wel heel duidelijk hetzelfde horloge. En dat je bij sommige andere merken in 1 keer minimaal drie (3!) keer zoveel betaald, voor wat in wezen hetzelfde horloge is.

Dus heb je opeens een Quondam horloge in je collectie zitten, de S.6427. Quondam is een Italiaans merk (eigenaar is volgens mij Breil), leuk om te zien dat er op de wijzerplaat “Made in Italy” staat, nu maar hopen dat het kwalitatief goed blijft want waarschijnlijk alleen per post vanuit China/Hong Kong eens in Italie geweest…Wat krijg je daar dan voor terug? Nou, dit:


Doet het je ergens aan denken…een beetje 2254/2264? In mijn ogen de mooiste Omega-modellen, de 2264 heb ik zelf, jammer dat ze niet meer in de collectie zitten, tweedehands op dit moment echter asociaal hoog geprijsd. Een 2254 doet makkelijk $ 2.000,00, een 2264 nog altijd $ 1.400,00.

Maar wel mooi, he…


Okay, veel te duur, geen budget, dan maar een Quondam (>X). Iedere keer als ik de naam hoor moet ik onbewust een beetje lachen. Het klinkt meer als de naam van een nieuw edelmetaal, je weet wel: xenon, krypton, radon en quondam…







De specs dan maar:

  • ETA 2824-2
  • Saffierglas
  • Massief stalen band met solid endlinks en een duikextentie
  • 43mm diameter zonder kroon
  • 14mm hoog
  • Helium ventiel
  • 300m waterdicht
  • Unidirectionele keramische bezel
  • Superluminova
  • 210 gram
  • 22mm lugs
  • 2 jaar garantie

Voor een ETA 2824-2 uurwerk betaal je tegenwoordig bij Ofrei ook al $ 200,00.

Hij doet het ook goed op leer:


Dezelfde specs krijg je ook bij de andere merken, sommigen voegen wat kleur toe, anderen wijzigen iets aan de wijzerset. Wat ze allemaal wijzigen is de prijs, de goedkoopste (UHR 431) kost € 299,00 exclusief verzending, de duurste is de Davosa Argonautic die rond de € 600,00 moet kosten. In willekeurige volgorde:

UHR 431 € 299,00 (ook verkrijgbaar met steriele wijzerplaat)

Brandtaucher Navigator € 568,00

Mercure Poseidon € 500,00

Guinand G-330m € 490,00 (eigenaar is Helmut Sinn…)

Davosa Argonautic € 598,00

Oceanaut European LE € 595,00

Bij sommigen ook verkrijgbaar in PVD-uitvoering en als chrono (7750 uurwerk).

De eerste indrukken zijn, zeker gezien de prijs, meer dan goed. het geheel voelt zwaar en stevig aan, er piept of rammelt niets, band is stevig, kroon draait zeer soepel in en uit, bezel draait met luide kliks niet te soepel rond en geen rare onverklaarbare krasjes of zo.

Ach, waarschijnlijk voldoet ie helemaal als daily beater, eens kijken hoe lang ie het volhoudt…of ik >X

Groetjes,
Eric

1 like

Leuk hoor, proficiat. Zie ze erg vaak langskomen bij de oosterburen, itt HF.

gr, HJR

Ik moest inderdaad meteen aan Uhr denken. Al een paar keer naar zitten gluren, maar ik mag niks kopen van mezelf. Er staan er al twee aan te komen :slight_smile:

Uhr staat ook goed aangeschreven en de kast is hetzelfde.
Gebruiken ze misschien andere uurwerken vanwege de prijs?

Gefeliciteerd, leuk model en vast gewoon waar voor je geld.
Ben benieuwd naar je bevindingen over een tijd.

Je zou dat inderdaad denken maar alle uitvoeringen hebben eigenlijk exact dezelfde specificaties, ook het uurwerk is identiek bij alle merken. QC wellicht?

Ik zie namelijk geen reden om veel meer geld neer te leggen dan dat je voor een UHR of dit model van Quondam doet.

Eric

Ik dus ook niet inderdaad, maar het logo van Uhr vind ik gewoonweg te grappig. Uhr op een Uhr Jawoll.

Maar nogmaals gefeliciteerd, echt een leuk ding.

Ik dacht altijd dat Uhr de goedkoopste versie leverde, maar dit! ::o

Doet denken aan dat ene liedje: Gangnam style.

Altijd lekker uitgebreid (tu)

Weet je zeker dat ie uit Italie komt en niet uit Korea? :wink:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=60MQ3AG1c8o[/video]

Mooie review en proficiat met zo een gave klok!

Leuke degelijke klok, voor een schappelijke prijs. Persoonlijk zou ik wel wat meer kleur willen zien op/rond de wijzerplaat. Al is het maar een secondewijzer in kleur bijvoorbeeld.
Leuk verhaal trouwens:~

Gr Wouter

Wat gaaf Eric! En dat voor die prijs!
Die bezel doet mij aan mijn Deep Blue Pro Aqua denken, ook ceramisch. Staat mooi!
Ben het wel met Wouter eens, een gekleurd wijzertje erin zou hem wat opleuken.
Die band ziet er ook super uit trouwens.