Wat rechtvaardigt waardeverschil horloges?

Bij een auto kunnen de meeste mensen wel een voorstelling maken waar het prijsverschil in zit. Bij een horloge is het voor nieuwelingen een stuk lastiger. Dus daarom gewoon een inhoudelijk antwoord.

Voor mij is dit de eerste keer dat ik me meng in een dergelijke discussie. En je hoeft niet te reageren hé :wink:

2 likes

Even opschonen.

En weer door. Omdat 'ie weer terug staat in Algemeen graag on-topic blijven en voor diegenen die dit irritante of domme vragen vinden, ga lekker wat anders doen en negeer dit topic incl. alle reacties. Dan houden we het hier leuk en blijft het topic hier ook staan!

10 likes

Goeie lijst!

Durf ik het aan?

Als het gaat om beschikbaarheid en populariteit:

(waargenomen) exclusiviteit, vraag en aanbod…
soms ook meer dan een beetje hype

Marketing wise met name ook positionering…

Sterke merken kunnen daar mee spelen. Doe je een gooi naar een segment hoger? Heel erg veel hoeft er aan het horloge niet te veranderen behalve de prijs

De marketingstrategie misschien wel

1 like

Oke
maar als ik naar Geit & Limoen ga, gaat zo’n verkoper (M/V) me dat dan ook laten zien.
[schroeft deksel open]

Kijk meneer dit tandwieltje is extra gepolijst en dat zenuwlijersdingetje is prachtig verguld en moet je nou eens kijken wat een luxe stoere veer er in zit.

Kortom
Je koopt een doosje met tandwieltjes en wijzertjes waarop je kunt zien hoe laat het is gesteld dat je 'm op tijd opwindt.
en je hebt/krijgt totaaaaaaaal geen inzicht waarom dat ding zo bezopen duur is.

Prijs versus waarde. Een eeuwenoud dillema. De prijs van een functioneel horloge moet niet meer dan 25 euro zijn.

In alles wat ‘hoog emotionele waarde’ heeft mag je geen prijzenlogica zoeken. Veel van de prijs zal verklaard worden door een zeldzaam kaliber, meer handenarbeid, extreme materiaalkeuze. Ik herinner me zo’n microscoopfilmpjes op YT van binnenwerken waarvan elk onderdeeltje minutieus gepolijst is. Tja…dat maakt een verschil.

Veel wordt zo verklaard, maar lang niet alles.

Price is what the last fool would pay for it.
En soms moet je zot doen om het niet te worden.

Als je naar Schaap en Citroen gaat, en je hebt je niet ingelezen hoe de kosten zitten, dan heb je pech.

Dat mislukte met de A2 wel aardig.

1 like

Dat bedoel ik.
Elke nacht om 00.00 uur synchroniseren d.m.v. een radiosignaal en per saldo begin je elke dag met het horloge precies op tijd :nerd_face:.

1 like

Zo heb ik vorig jaar heel wat geld uitgespaard door een Ford Kuga PHEV te kopen en géén Mercedes-Benz GLC.

Van dat uitgespaarde geld kon ik dan weer een Rolex Sea-Dweller kopen i.p.v. een Citizen :upside_down_face:

3 likes

Dit geloof je toch zelf ook niet he? Leuk verhaal en merkgeilheid/fanboyisme (is dat een ding?) bestaat wel degelijk, maar een Multipla blijft een Multipla. Stront blijft stront, hoe goed je het ook polijst… Rolex, wat je er ook van mag vinden, kun je oprecht niet vergelijken met een Multipla (1 tot 2k random horloge met een spuuglelijk design) met ander plaklogo.

1 like

Een van de beste ontwerpen van de moderne tijd!

Een multipla is in elk geval origineel. Niemand koopt dat ding voor status.