Als je destijds geen appartement kon kopen, lag dat niet aan de prijs van een rolex…
Toch ook wel punt om rekening mee te houden. Dat je in een duur, waardevast horloge toch een flink bedrag vast hebt zitten in het horloge.
Vandaag ook nog hoor.
Gelukkig. Misschien zijn ze wel van goud.
Even voor de beeldvorming. Veel oudere horloges hebben stalen indexen. Ook Rolex. Die zijn dat een keer gaan wijzigen, door een lobby van goudgekken, dit is zichtbaar door een sigma symbool op de wijzerplaat.
Sindsdien corroderen ze niet.
en dat heeft een meerwaarde.
Dat ze van staal zijn wil niet zeggen dat ze NIET corroderen, maar bij enig vocht in de kast is dat wel aannemelijk. Vocht hoeft niet altijd door zwemmen in de kast te komen. Dat kan ook door een hoge luchtvochtigheid, zoals bijvoorbeeld in de tropen. Daar Rolex vaker verkocht werd dan een willekeurige ancre, is het aannemelijk dat een Rolex wijzer vaker corrosie vlekjes vertoont dan die Ancre die geen afwaswater heeft gezien.
Maw fijn dat je vrouws ancre niet is verroest, maar dat wil niet zeggen dat dat alsnog kan gebeuren.
Ik zie overigens wel wat plekjes. Links en rechts. Ook op de seconde wijzer. Corrosie?
Nb, Patek heeft bij soms emaille indexen en teks en minutetracks, Die zijn 70 jaar na dato nog perfect. Die indexen, getallen en wat zij meer op jouw vrouws ancre zien er niet zo mooi meer uit. Dat heeft een reden.
Dus ook Patek was er 80 jaar geleden al mee bezig. Duurzaam.
Geld wat vastzit kun je überhaupt niks van kopen.
Laten we niet discussiëren over prioriteiten. Want horloges zijn een hobby.
Beleggen in woningen kan dat ook zijn, maar dan zit je hier op het verkeerde forum.
Niet luisteren naar al die mensen hierboven… hun horloges zijn niks waard. Ze zijn slachtoffers van gehaaide marketingfiguren die prestige en rendement hebben beloofd
Ik zat bijna te denken heeft ie die lap nu uit AI getrokken, maar de formuleringen zijn dermate dat dat niet zo lijkt te zijn. Of je bent vies goed in prompten. ![]()
Qua prijzen van service niet hoor. Dat ging alleen maar vooruit. @Hotseflots, kom er maar in. ![]()
Citizen is in 1918 opgericht, Rolex in 1905. Beide bedrijven waren al wat jaren onderweg voor ze bij hun definitieve naam uit kwamen. Zowel Citizen als Seiko zijn sinds de jaren vijftig volledig verticaal geïntegreerde fabrikanten, iets wat voor Rolex nog tot 2004 zou duren.
Ik heb ook wel eens een Citizen van een juwelier gekocht die er een leukere ervaring van maakte dan de gemiddelde luxe-aankoop die je hier voorbij ziet komen. Goede retailers zijn goede retailers, voor welk merk ze ook maar in de winkel staan.
Zo ben ik qua post-sales service nog nooit teleur gesteld door Japanse fabrikanten. Trouwens ook props voor Nomos in dit kader, die hebben in mijn beleving een verschrikkelijk goed, communicatief en fijn werkend service-apparaat.
Nomos bestaat sinds 1991 en ik vind het tot nu toe met kop en schouders de beste partij om service van te genieten. Het gaat dus niet om ervaring of heritage, maar het gaat er gewoon om dat je je processen en communicatie goed op orde hebt.
Als Rolex zelf met hun 100 jaar ervaring zo’n fantastische tent was om mee te dealen zou de deur bij @Tempusuurwerktechniek niet helemaal plat gelopen worden door iedereen in the know die wel van goede communicatie genieten.
Een Rolex in practconditie houden is ook niet gratis, he? Laten we wel wezen, een dame die een 34mm Air King verkoopt of zo, op leer, gaat daar geen 50 jaar Rolex service kosten voor terug krijgen.
On topic. Prima vragen, ik stel ze mijzelf ook wel eens. 3 horloges van topmerken in mijn collectie en een Citizen van nog geen 200 piek als vakantiehorloge die, puur op specs, alledrie die horloges volledig in de hoek mept. Want 200 meter, 3 tijdzones, solar dus met een beetje zon weer maanden gebeiteld. Geen onderhoudskosten. Kortom als de horlogelarij een rationele wereld zou zijn…maar dat issie niet en daar zit het grootste deel van het antwoord. Historie, marketing, vakmanschap, de wil om je speciaal te voelen met iets unieks of om gezien te worden met iets herkenbaars. Allemaal zaken die meespelen.
Ik wil wel even zeggen dat het maken van een Eco Drive uurwerk wel de culminatie is van 600 jaar onderzoek naar tijdmeting, en dat daar een niet onaanzienlijke hoeveelheid engineering en vakmanschap bij is komen kijken. De gemiddelde horlogemaker die een mechanisch uurwerk kan bouwen kan absoluut geen high accuracy quartz uurwerk op zonne-energie uit de mouw schudden.
Qua historie moet je sommige merken aan de betaalbare kant ook niet onderschatten. Ik noemde net Citizen al wat in 1918 op is gericht, maar Seiko bestaat sinds 1881, en Timex bestaat sinds 1854. Da’s 172 jaar heritage die je voor een paar tientjes koopt wanneer je een Indiglo scoort bij de Walmart.
De notie van uniek is ook wat vreemd. Dat vind je eigenlijk alleen bij de Independents, want horloges van fabrikanten die tussen de 50.000 - 5.000.000 in serie geproduceerde horloges per jaar over de toonbank schuiven zijn niet uniek te noemen.
Blijft over: Marketing, materiaalkeuze, afwerking. De rest is bullshit, in mijn beleving.
Ik kan daar niet over oordelen. Wel over Zwitserse fabrikanten inclusief Rolex en Patek, Zenith en niet te vergeten Jaeger LeCoultre. Mijn ervaring:
Prima service.
Overigens heeft mijn broer een naar de klote geholpen citizen Eco drive. Hiermee wordt hij naar Hamburg doorverwezen vanuit citizen. Dat vind ik tegenvallen. Dat is best ver weg. Je begrijpt, die ligt nog steeds in een lade om verzonden te worden. ![]()
Ik heb grenzeloze liefde voor mijn eco drive. Onbegrijpelijk dat niet iedereen zo’n ding koopt en draagt. Maar de reden waarom niet iedereen zo’n ding koopt probeer ik dan weer wat te duiden. En met herkenbaar bedoelde ik de (Rolexen, Omega’s, Cartier, Tag Heuers) van deze wereld en met uniek de independents of de wat meer bijzonder kleuzes (GO, The Citizen, en alle 950 andere merken die jij nog kent maar ik ongetwijfeld niet).
Daar zal Citizen het van moeten hebben in het hogere segment. Een oude wijsheid blijft tenslotte: niet de tent, maar de vent
De enkele juweliers waar ik goede werd ontvangen hebben dit merk niet. Een plek waar ik de tone of voice altijd als uiterst prettig heb ervaren is overigens bij de Swatch stores… ![]()
Dat is iets nieuw voor mij, blij elke dag nog iets bij te leren.
Denk ook dat weinig mensen je er tussenlaten
En je kunt wel vergeten dat mensen van de linkerbaan af gaan zodat je gas kunt geven, blijven rustig met 90 rijden in de captur.
als ik een F-91W op de markt in geneve koop dan is het toch ook een zwitsers horloge ![]()
I.m.o ben jij zelf degene die dat rechtvaardigd.
Dat is natuurlijk een slechte vergelijking, want de ene auto is groter, luxer, sneller enz.
Een Rolex is duurder in onderhoud, loopt minder nauwkeurig, is elke paar dagen leeg en zo zijn er in mijn ogen alleen maar nadelen tov een goede Quartz.
Je maakt precies m’n punt: en toch kopen genoeg mensen de Ferrari, gewoon omdat ze dat kunnen.
En omdat het veel toffer is dan die Lada natuurlijk… ![]()
Dat terwijl de Lada achteruitverwarming had zodat je geen koude handen kreeg bij het duwen.
Rechtvaardiging is een groot woord. Wat het verschil maakt:
- Materialen
- Techniek
- Afwerking
- Status
- Historie
Je was me al voor. Perfecte lijst.

Boven een bepaald bedrag is een horloge geen gereedschap meer, maar een statussymbool of een liefhebberij. Dat is niet anders dan een koffiezetapparaat, een audiosysteem, of een camera.