Wat rechtvaardigt waardeverschil horloges?

Mijn OCD zou de verkeerd geplaatste kleine secondewijzer niet trekken 🫪

1 like

Leuk om te weten, maar wat koop je voor die kennis? Loopt de Rolex door dat witgoud beter dan de Citizen? Ik heb een paar (The) Citizen’s met een maximale afwijking van 5 sec. per jaar; ik maak me sterk dat die Rolex daar niet aan kan tippen…

1 like

Jup, Tesla’s en die rijdende telefoons uit China hebben ook jaloersmakende cijfers op papier. Maar ‘n echte beleving is het na 3x 0-100 niet meer.

Als ik echt wilt weten hoe laat het is, kijk ik wel op mijn telefoon. Als je rationeel kijkt naar irrationele producten, klopt de waarde nooit.

4 likes

Sfeer en beleving

1 like

Daar koop je niks voor.

Het ging topicstarter om de (financiële) waarde van horloges en hij vergeleek een Citizen van € 400,- met een Rolex van € 7.000,-.
Die vergelijking gaat op zoveel punten mank dat ik slechts één onderdeel (de waarde van het aanwezige witgoud in de Oyster Perpetual) aanwees om dit aan te tonen.

De Rolex loopt door dat witgoud inderdaad niet beter dan de Citizen CB0010-88L, sterker nog, een radio controlled horloge heeft geen afwijking.
Ook daarom is de vergelijking tussen beide horloges onzinnig.

Ook jouw The Citizen(s) kun je niet vergelijken met een Rolex Oyster Perpetual qua accuratesse.
Een kwarts uurwerk is nu eenmaal accurater dan een mechanisch uurwerk.

Overigens heb ik geen waardeoordeel over de Citizen van topicstarter, een ieder moet vooral een horloge kopen waar hij/zij blij van wordt.
:v:t2:

Ho ho. Een Radio Controlled horloge heeft een redelijk goedkoop uurwerkje wat, zo lang je geen dagelijkse radio synchronisatie uitvoert, gewoon + of - 15 seconden per maand afwijkt, net als ieder generiek quartz uurwerkje. En Spring Drive, grappig genoeg. Voor Spring drive is dat een prestatie, want veerton en geen batterij en zo. :slight_smile:

Vergelijking is nooit onzinnig. Als @Neokram gewoon een sporthorloge om de pols wil waarop hij zowel overdag als 's nachts de tijd af zou kunnen lezen, en wat tegen water en een stootje kan, dan zou hij goed kunnen kiezen tussen een Rolex Explorer / OP van zes en een half duizend pietermannen en een Citizen Eco Drive.

Die vervullen allebei exact dezelfde functie. De Citizen doet dat met een heel erg lage total cost of ownership, en 20 jaar lang onafgebroken, terwijl je voor de Rolex over 20 jaar misschien bijna hetzelfde geld terug kunt krijgen (al dippen ze nu ook onder list), maar je wel twee of drie beurten van 1000 piek verder bent.

Een Rolex komt met zo’n 2 seconden per dag af fabriek redelijk in de buurt van quartz, dat scheelt maar anderhalve seconde per dag.

Maar hier heb je wel gelijk dat The Citizen uurwerken eigenlijk alleen met bepaalde Swatch Group, Breitling, Junghans, en Grand Seiko high accuracy quartz vergeleken kunnen worden. High accuracy quartz is een klasse apart in de horlogerie.

Ik denk al, waarom heb ik in m’n leven nog nooit liggen doppen, maar nu ben ik er uit.

4 likes

Nee maar hij gaat langer mee doordat de wijzers en de indexen niet corroderen.

Dat was het doel. Duurzaam.

Graag weer on-topic. We zijn al best ver gekomen zonder rel. :sweat_smile:

6 likes

Of gewoon het ludieke erin zien…
Want----- ieder heeft zijn eigen soms eigenaardige reden om teveel uit te geven aan een horloge of wat dan ook.

Wanneer het een hobby is geworden ben je sowieso verloren en geef je alle kanten op teveel en te vaak teveel uit aan je hobby of aanverwante producten.

Maakt het leven leuk, geld moet rollen.
Je moet ervan genieten, je werkt er ook hard voor.

Ja maar…

2 likes

Daar heb je The Citizen caliber 0200 voor, al kruipt die al meer richting Rolex-geld dan richting The Citizen HAQ geld toe.

Nu wordt het interessant. Zo een horloge met caliber 0200, is die waardevast?

Waarschijnlijk niet op rolex niveau. De TCO van een Rolex vs The Citizen 0200 zal, ondanks de hogere aanschafprijs, waarschijnlijk in het voordeel van de Rolex uitpakken.

Wat het voor MIJ PERSOONLIJK doet of ik de waarde voor een horloge kan rechtvaardigen:

Spreekt het me visueel aan ja of neen, een exact zelfde horloge in een andere kleur kan al het verschil maken tussen het willen of niet.

Zit er een dienst na verkoop achter, kan je het deftig laten herstellen. Een oude quartz van Omega spreekt me aan, maar als je dan hoort dat ze laten herstellen niet mogelijk is, of het een godsvermogen kost, tja dan niet.

Spreekt de techniek me aan, zowel de materialen en techniek (getegimenteerd, ice hardened, olie gevulde kast, …) als de afwerking (zaratsu polijsting, scherpe wijzers, …)

Is er een verhaal, een bloedlijn die terugloopt (Seiko met zijn jarenlange grammar of design, Omega met zijn Moonwatch, IWC met zijn Mark X… lijn)

Als marketing zijn werk doet en mijn eigen opzoekwerk samenkomen en het verhaal lijkt te kloppen, dan zijn we al even verder in het aankoopgebeuren. Wil ik het dan nog steeds, dan is er al een grote stap gezet tot de werkelijke aankoop.

Neen, ik ben niet impulsief in de aankopen.
Ik doe meestal lang met een horloge voor ik het wegdoe voor iets anders.

1 like

Vanuit marketingperspectief is het rechtvaardigen van een premium prijs in het luxesegment aanzienlijk complexer dan het optellen van materiaalkosten, productiekosten en marges. De economische waarde van een luxeproduct wordt voor een belangrijk deel bepaald door immateriële factoren zoals exclusiviteit, merkperceptie en de psychologische betekenis die consumenten eraan toekennen.

Exclusiviteit ontstaat door schaarste, gecontroleerde beschikbaarheid en een zorgvuldig opgebouwde merkidentiteit. Beperkte productie (van het hoogst haalbare niveau), wachtlijsten en selectieve distributie vergroten de gepercipieerde waarde. Tegelijkertijd rechtvaardigen uitzonderlijk vakmanschap, hoogwaardige materialen en een consistente merkervaring een prijsniveau dat de functionele waarde van het product overstijgt. De consument koopt daarmee niet uitsluitend een horloge, maar ook symbolisch kapitaal: status, identiteit en de bevestiging van een bepaalde levensstijl. Nieuw geld, oud geld. Het maakt soms een groot verschil, maar ik denk dat dit bij Rolex elkaar overlapt, al vermoed ik dat het vooral nieuw geld aantrekt en dat dit zorgt voor groei.

Binnen de consumentengedragstheorie sluit dit aan bij het hierboven genoemde Veblen-effect, waarbij een hogere prijs de aantrekkelijkheid van een product juist kan vergroten doordat die prijs duidelijk exclusiviteit communiceert. De aankoopbeslissing is daarmee niet louter rationeel, maar wordt sterk beïnvloed door psychologische factoren zoals aspiratie, sociale positionering en de emotionele beleving rondom het merk.

In discussies over luxeproducten wordt waardevastheid vaak als belangrijkste koopargument aangehaald. Vanuit zowel marketingtheorie als praktijkervaring is dat beeld echter te simplistisch. Waardebehoud kan de aankoop achteraf rationaliseren, maar is lang niet altijd de primaire aankoopmotivatie. Zeker in het hoogste luxesegment, waar relatief veel nieuw vermogen instroomt, spelen geldillusie, het subjectieve gevoel van financiële ruimte en de emotionele waarde van bezit een grotere rol dan een strikt economische kosten-batenanalyse.

Rolex is hiervan een treffend voorbeeld. Voor een aanzienlijk deel van de doelgroep vormt de aanschafprijs geen wezenlijke beperking. Bovendien verlagen premium financiële diensten, zoals exclusieve creditcards en private banking-faciliteiten, de psychologische drempel tot aankoop door aantrekkelijke betalingsmogelijkheden en privileges aan te bieden die aansluiten bij een luxe levensstijl. De beslissing wordt daardoor minder gestuurd door de vraag of een horloge zijn waarde behoudt, en veel meer door de totale merkervaring, de symbolische waarde en de persoonlijke betekenis die het bezit vertegenwoordigt.

Juist daarom is het verklaren van premium prijzen in het luxesegment niet primair een financiële exercitie, maar een marketingvraagstuk. De prijs weerspiegelt niet alleen wat een product is, maar vooral wat het merk betekent voor de consument. In de autowereld zeggen we daarom ook vaak dat de M bij BMW staat voor ///Marketing. Heritage, met een fanbase van liefhebbers, gekoppeld aan een stuk beleving dat zelfs mijn //Moeder voelt als “beter” achter het stuur, dat mag wat extra’s kosten - mits je het er ook aan af ziet en de rest van het verhaal op serviceniveau ook klopt en blijft kloppen. Mercedes-Benz is vanwege dat laatste een grote groep vaste klanten kwijtgeraakt. Qua service ging het wereldwijd achteruit.

Geen kopje koffie en aandacht bij binnenkomst is soms een belangrijk signaal voor een klant om af te haken. Dat kun je soms 1 keer fout doen, maar geen twee keer. Mercedes heeft hiervoor veel tijd uitgetrokken om dit probleem weer terug te draaien. In restaurants idem dito. Het eten is bijna overal mediocre, net als de bierkaart, maar als de service goed is, dan kom je toch weer terug. De Hanos, Sligro en Heineken zijn de echte winnaars bij 90% van de restaurants, niet het personeel of de klant. Bij een verkeerde tone of voice ben ik echter wel weg - en dan kom ik nooit meer terug. Dat is precies waar het verschil gemaakt wordt, de rest is een kunstje (en voer = voer). En dit soort hoge verwachtingen hebben “ervaren” klanten bij horlogemerken ook, lijkt mij. Ik weet niet hoe Citizen dat gaat oplossen. Maar daar missen ze gewoon 100 jaar ervaring, in dat segment. Mijn vrouw, kinderen en ik zijn al een paar keer verbaasd geweest dat een eigenaar van een juwelierszaak je niet normaal te woord kan staan. Ik ben benieuwd waar Citizen met de 0200 dat verschil tackelt!

2 likes

Begeerlijkheid.

Indrukwekkende woorden :green_salad:.

Een frisse vinaigrette met een subtiel zuurtje zou ze evenwel een stukje lichter verteerbaar maken.

Alle korte redenen stonden hierboven al genoemd. :saluting_face:

Het Ancre horloge van mijn echtgenote stamt uit het begin van de jaren '70 van de vorige eeuw en vertoont nog geen spoortje oorrosie op de wijzers en de indexen. Ze heeft dus heel wat geld uitgespaard door destijds géén Rolex te kopen…

2 likes

Neen, ze heeft veel geld mislopen.

Had ze die Rolex in dezelfde prachtconditie gehouden, was ‘ie twee jaar terug best een centje waard geweest.

3 likes

Ja, maar van geld dat vast zit in een horloge kun je geen appartement kopen…

1 like