Wat rechtvaardigt waardeverschil horloges?

Ik vind ze beide prachtig, beide zijn heel oud, ze zijn bijna even groot en beide draag ik bijna even graag, de Omega is trouwens m’n lievelingshorloge.

De foto’s zijn een dag na elkaar gemaakt (afgelopen vrijdag en zaterdag).

Toch zit er volgens een kenner een behoorlijk waardeverschil in, maar dat maakt me niet uit, ze zijn al jaren geleden betaald.

8 likes

gelukkig weet jij een paar dingen niet, maar je vult het wel voor me in

5 likes

En dat is bij auto’s en schoenen niet het geval? Hype modellen, limited drops, artisanale fabrieken, verzamel-objecten, en vintage veilingen, het gebeurt allemaal net zo hard in de aoto- en schoenenfabriek als in de horlogefabriek.

We moeten niet net gaan doen alsof horlogemakerij een soort uniek sneeuwvlokje van een bedrijfstak is. Hier een voorbeeld van kleinschalige onafhankelijke artisanale fabricage:

En ja, bij alles waar vraag en aanbod (al dan niet kunstmatig) uit sync gehouden wordt kunnen woekerprijzen ontstaan:

https://medium.com/@dangtuminhminh/how-scarcity-marketing-drives-sneaker-resale-prices-data-insights-from-limited-sneaker-drop-db32085720d8

En het ziet er zelfs naar uit dat ook in sneaker land een post-covid bubble is geweest, en dat daar nu een correctie aan zit te komen:

Nou bij die Church’s van jou niet. Die Nikes worden idd gelimiteerd boven list verkocht. (Gelimiteerd. Dat is Rolex amper).

Vergelijk met auto’s. Er zijn maar weinig merken waarbij er een wachtlijst is.

En als die er is, zijn ze zo enorm exclusief dat je ze niet met Rolex kan vergelijken. Zeg maar gelimiteerd. In elk geval maken ze ze binnen de doelgroep niet in elke prijsklasse voor ieder wat wils. (Zoals Rolex)

Dus. Terugkijken naar horloges. Rolex is vooral duur vanwege het goede product en de kosten, maar zeker ook vanwege de vraag. Laten we dat niet vergeten. (Waardevastheid).

Tegenwoordig ook nog? Of zijn de meeste merken van gelijkwaardige kwaliteit en zit er super veel marge op…

In de jaren 60-70 snap ik dat Rolex ten opzichte van de rest een uitmuntende kwaliteit had en enorme voorsprong qua techniek.

Eennandzrz discussie… maar zijn ze duur?
Ik denk dat ze eigenlijk helemaal niet duur zijn.

Vergelijkbare Breitling , Cartier, Panerai, Omega,…. Eigenlijk dus directe concurrentie zitten ook al heel snel aan 10k voor iets vrij basic
En als ik ze vergelijk met bovenstaande merken is Rolex toch net iets beter wat betreft betrouwbaarheid, degelijkheid, zeer lang zonder service kunnen.

Dus …. Duur ?
Ja 10k is veel geld voor een stalen uurwerk maar bij dergelijke merken is dat tegenwoordig de prijs.

1 like

Toch zwem ik liever met een rolex.

1 like

Prachtig hoor al die name dropping.

Maar wat heeft dat met Citizen te maken ?

1 like

Alles is relatief :stuck_out_tongue_winking_eye:

Begin jaren 80? Jezus wat een waardeontwikkeling. Wie had gedacht dat Rolex, op ROI goud zou overstijgen :cold_sweat:.

Oprecht, dit had ik niet verwacht. Als het list begin 80 was, is dat ding bijna 20x over de kop gegaan. Heftig.

Merkbeleving, gecombineerd met vraag en de wet van de afnemende meeropbrengst (vanaf een bepaald punt stijgt de prijs niet meer evenredig aan de stijging van kwaliteit en worden de kwaliteitsverbeteringen per extra uitgegeven euro steeds kleiner).

Maar, een erg groot aandeel van de prijs, is naar mijns inziens omdat juist die prijs onderdeel is van de formule. Onderdeel van de gehele ervaring.

tldr uitklappen voor langer gezever

Horloges in het hogere segment, zijn voor een groot deel velben goederen. Hoe hoger de prijs en hoe exclusiever de beschikbaarheid, des te hoger de begeerte.
Het gaat om emotie, de ervaring. Het gaat om trots en de vermeende verkregen status (ook al is dit enkel in eigen beleving). Door het gevoel van exclusiviteit, in combinatie met de hele Boutique ervaring wanneer je het horloge eindelijk op mag halen, laat het dan ook echt voelen als een cadeau aan jezelf. Vaak dan ook gekoppeld aan bepaalde ‘life events’.

Stel, de prijs was dichterbij de daadwerkelijke productie kosten, dan valt dit grotendeels weg en blijft enkel rauw materiaal over. Weg exclusief gevoel, met trots naar je horloge kijken, hem willen doorgeven aan de volgende generatie.
Het is misschien geen populaire mening en vele durven het niet toe te geven. Maar naar mijns inziens is dit echt een enorm groot deel van (o.a.) Rolex. Dit word bekrachtigd met de enorm duidelijk, herkenbare en generaties overstijgende modellen en is natuurlijk alleen maar mogelijk omdat ze ook verdomt goede horloges en uurwerken maken (die overigens enorm lekker zijn om aan te werken).

Dus… Doe hiermee wat je wil :rofl:.

Voor de goede orde, ik heb zelf ook een Rolex, zou er meer lusten en heb het merk hoog zitten. Hier doet mijn verhaal hierboven geen afbreuk aan.

3 likes

Weet je wat, zullen we hierna een discussie voeren over kunst, en dat mijn neefje van 6 zoiets ook kan?

5 likes

:joy:

Enkel ikzelf rechtvaardig het waardeverschil en uiteindelijk is ieder mens onder invloed,:wink:

Zinnig antwoord :+1:

Ze zijn helemaal niet duur. Alleen sommige zijn iets duurder vanwege de vraag. (Grijs).

1 like

De banaan aan een muur geplakt is al voorbij gekomen meen ik :wink: haha

1 like

Een vijfje loopt vaak zo’n 15 tot 25 seconden per 24u sneller dan een Rolex. Een schromelijk ondergewaarde prestatie.

3 likes

Ja maar dan ben je wel veel sneller toe aan je begrafenis

Een Rolex zorgt ervoor dat je veel ouder wordt

2 likes

Zo kun je het ook bekijken…jaa :upside_down_face:

Zo’n anderhalf uur per jaar sneller.

In ruil daarvoor kan je je horloge zonder angst voor krassen nonchalant afdoen en in het gras laten vallen om vervolgens een stonde te rollebollen in het voornoemde gras, kan je het flanerend langs eender welke strandboulevard ter wereld risicoloos dragen en kan je tenslotte geheel onbezorgd terraskes doen in zomers tenue, i.e. in mouwloos topje cq. in T-shirt of kortgemouwd shirt.

Wat te kiezen? :grinning:

2 likes