Wat te denken van de TF PRS-20 v.s. Rolex/Panerai MM

Na de (soms) wat verhitte discussie over de Alpha ten opzichte van een Rolex, vroeg ik mij af wat de meningen zijn over de Precista Italian LE PRS-20. Een nieuwe Limited Edition (al lang uitverkocht overigens) van Time Factors die eerder al kwamen met o.a. de befaamde Dreadnought (PRS-2).

Wat stats van het horloge:

MODEL: PRECISTA ITALIAN LE PRS-20
CASE
Material 316L stainless steel, polished
Diameter 44mm, 48.5mm across including crown
Lug to lug height 50mm
Thickness 11.2mm to the top of domed crystal
Lug spacing 24mm
Anti-magnetic 4800 A/m
Water resistance 100 metres
Weight 100 grammes with strap
Features Screw down crown, screw back with sapphire insert

DIAL
Colour Semi-matte black sandwich dial construction
Luminous Hour markers Super Luminova C3

HANDS
Style Blued steel , luminous filled
Luminous Super Luminova C3

CRYSTAL
1.5 - 2.9 mm domed sapphire, A/R coating underside

MOVEMENT
ETA (Unitas) 17 jewel hand winding, calibre 6198-1 (18,000 BPH). Modified by Soprod with screwed balance and blued steel swan-neck regulator. Decorated with Geneva Stripes, perlage and blued screws. Glucydur balance, Anachron hairspring and chronometer grade (soigné), adjusted in 3 positions.

STRAP
Custom Banda strap, calf leather with ostrich grain. Signed buckle.

Foto’s van Timefactors.com"

Het heeft natuurlijk veel weg van de Rolex Marina Militare (door Panerai). Ik vind 'm stiekum erg mooi! De prijs was volgens mij iets van 675 euro maar er ging er gisteren één op ebay voor 1525 dollar.

Is dit te vergelijken met de Alpha situatie of is dit anders, jullie mening? Mijn mening… weet ik niet maar als ik het op tijd had geweten had ik er denk ik wel één besteld :smiley:

Worstel hier ook ook al enige tijd mee. Niet alleen bij de Alpha maar ook bij je vorige “blunder” de gemiste Dreadnought. Ik heb namelijk totaal geen gevoel bij het gebeuren zoals timefactors. Ik waardeer het forum, alleen als lezer, over militaire horloges zeer, maar alles wat ze uitbrengen en als hommage gpresenteerd word, word enorm opgehemeld door de forumleden, maar als iemand met een quartz reproductie van hetzelfde door timefactors nageaapte horloge komt dan word ie fluitend afgeschoten. Ik snap het niet. Ik vind het allebei dan neppers, maar blijkbaar is het daar wel goed als je er bij zegt dat het geen nepperd is maar een hommage. Vergeet niet dat de leverancier van de onderdelen van de bovenstaande italiaan ook onderdelen levert aan die zogenaamde gewraakte nepperd leveranciers. Wat is het verschil dan als ze doorverkocht worden door time-factors of een of andere obscure web- of veilingsite ?? En een hommage dient in mijn ogen alleen genoemd te worden bij een ontwerp die door dezelfde fabrikant al is geproduceerd. Zoals onlangs de Nivrel chrono.

Vaak zit er in die “echte” neppers geen Unitas uurwerkje, dus het is mischien allemaal wel wat meer kwaliteit dan de marktplaats nepperds, maar toch om er dan 675 euro voor te vragen zoals je zegt.

Zijn problemen met Omega, die een proces begon tegen hem, moet je volgens de forumleden zien als een geval van de grote omega die een kleintje probeert uit de markt te stoten. Ik krijg er meer het gevoel bij dat men probeert een nepperds fabrikant uit de markt te krijgen. Maar dat zal wel aan mij liggen.

Ik vind het ook hetzelfde met merken die timefactors verkoopt, zoals Zeno, enorme productie, van geleende ontwerpen en veel verder dan de gemiddelde kwaliteit van een nepperd komen ze niet. Wat blijft er dan van het merk over ? Een nepperd fabrikant met een eigen label?? Zelfde geld voor de Alpha, ook al willen ‘ze’ dat dan zien als een nepperdfabrikant omdat het uit China komt., het blijft in principe hetzelfde als wat Timefactors en Zeno doen.

Kijk origineler dan een kastje met wijzers kan een horloge niet worden, op de digitale dingen na dan, dus het blijft altijd een moeilijk geval. En mischien is het wel verkeerd om geleende ontwerpen nepperds te noemen, gebeurd ook in andere industriele ontwerpen niet. Terwijl het wel vaak zo is.

Een echt antwoord heb ik dus ook niet, maar iets weerhoudt me er toch van om een Alpha, Zeno of Timefactors ‘ontwerp’ te kopen. hoe goedkoop ook. Want wie riep ook al weer dat je juist over smaak moet twisten. ??

Ik ben het deels met je eens en deels begrijp ik je mening. Een paar dingen waar ik op of aanmerkingen op heb:

Hent Schreef:

… Vergeet
niet dat de leverancier van de onderdelen van de
bovenstaande italiaan ook onderdelen levert aan
die zogenaamde gewraakte nepperd leveranciers.

Dat wist ik niet, dat zou erg jammer zijn. Ik begreep dat Fricker de kasten maakt dus dat zit wel goed, de uurwerken zijn ook ok. Dus de plaat en glas en/of wijzers? Komen die van leveranciers die ook neppers leveren? Hoe weet je dat/waar staat dat? Ik vraag het omdat ik dat graag wil weten, niet omdat ik je niet geloof.

toch om er dan 675 euro voor te vragen zoals je
zegt.

Het blijkt ongeveer 825 te zijn :smiley:

Zijn problemen met Omega, die een proces begon
tegen hem, moet je volgens de forumleden zien als
een geval van de grote omega die een kleintje
probeert uit de markt te stoten. Ik krijg er meer
het gevoel bij dat men probeert een nepperds
fabrikant uit de markt te krijgen. Maar dat zal
wel aan mij liggen.

Ik geloof dat zijn rechtzaak met Omega (Omega is deze begonnen) gaat over het gebruik van “BroadArrow”. Hij heeft die naam, of het gebruik ervan geloof ik gekocht en Omega vind dat niet zo leuk. Imho had Omega dan zelf zo bijdehand moeten zijn om die naam te registreren.

… Vergeet niet dat de leverancier van de onderdelen van
de bovenstaande italiaan ook onderdelen levert aan
die zogenaamde gewraakte nepperd leveranciers.

Dat wist ik niet, dat zou erg jammer zijn. Ik
begreep dat Fricker de kasten maakt dus dat zit
wel goed, de uurwerken zijn ook ok. Dus de plaat
en glas en/of wijzers? Komen die van leveranciers
die ook neppers leveren? Hoe weet je dat/waar
staat dat? Ik vraag het omdat ik dat graag wil
weten, niet omdat ik je niet geloof.

Gebaseerd op een post die eerder op het timefactors forum stond toen iemand anders de precista lijn bekritiseerde. Kan die post nu niet meer terug vinden daar, maar daar stond dat Fricker ook levert aan quartz nepperd fabrikanten. Of dat echt zo is weet ik ook niet, kan niet in hun boeken kijken, maar ging daar van uit…
Als het niet zo is veranderd alleen dat detail wat niet zo veel uitmaakt voor het geheel volgens mij…

Ik geloof dat zijn rechtzaak met Omega (Omega is
deze begonnen) gaat over het gebruik van
"BroadArrow". Hij heeft die naam, of het gebruik
ervan geloof ik gekocht en Omega vind dat niet zo
leuk. Imho had Omega dan zelf zo bijdehand moeten
zijn om die naam te registreren.

Ja klopt daar begon het mee, maar als je zo de forums leest dan word het een ander verhaal.
Ben het met je eens dat Omega eerder had moeten bedenken dat ze die naam voor zichzelf willen hebben, maar dat veranderd niets aan het geheel.

Hent Schreef:

… Vergeet niet dat de leverancier van de
onderdelen van
de bovenstaande italiaan ook onderdelen
levert aan
die zogenaamde gewraakte nepperd
leveranciers.

Dat wist ik niet, dat zou erg jammer zijn.
Ik
begreep dat Fricker de kasten maakt dus dat
zit
wel goed, de uurwerken zijn ook ok. Dus de
plaat
en glas en/of wijzers? Komen die van
leveranciers
die ook neppers leveren? Hoe weet je
dat/waar
staat dat? Ik vraag het omdat ik dat graag
wil
weten, niet omdat ik je niet geloof.

Gebaseerd op een post die eerder op het
timefactors forum stond toen iemand anders de
precista lijn bekritiseerde. Kan die post nu niet
meer terug vinden daar, maar daar stond dat
Fricker ook levert aan quartz nepperd fabrikanten.
Of dat echt zo is weet ik ook niet, kan niet in
hun boeken kijken, maar ging daar van uit…
Als het niet zo is veranderd alleen dat detail wat
niet zo veel uitmaakt voor het geheel volgens
mij…

Ik kan me dat met deze referenties http://www.w-fricker.de/deutsch/frame/referenzen.htm en de langzame levering van 100 kasten allemaal niet voorstellen. En ik vind dat dat wel degelijk uitmaakt. Als je een horloge “geïnspireerd” op een bestaand model laat maken door mensen uit de top van het vakgebied komt het geheel geloofwaardiger over als dat je het in Azie door mensen laat maken die “erg weinig” verdienen. In het laatste geval ben je toch vooral met het benaderen van een bekend ontwerp bezig, in het eerste probeer je een kwalitatief hoogstaand product te maken wat geinspireerd is op andermans ontwerp.

Wat in het normale leven inderdaad erg veel voorkomt. Kijk maar om je heen, er zullen bij de meesten van ons erg weinig originele ontwerpen om ons heen staan :smiley: In dat licht gezien zijn horloges natuurlijk geen uitzondering. Stel dat we allemaal net zo strikt op al het andere zouden zijn als met horloges. Dan zat je op een hele dure stoel, onder een hele dure lamp en had je helemaal geen geld voor een horloge :smiley:

Ik vind deze Precista replica van een Rolex/Marina Militare een lelijk gemaakt klokje.
komt op mij over als een goedkope prul.
in tegenstellling tot de Marina Militare van Ken Sato ook met een Unitas caliber, gaat hier niets vanuit, die vlindersluiting slaat nergens op
en het bandje sluit ook lelijk aan op die wire lugs.

Ik vind het de introductieprijs niet waard, en de recente marktprijs al helemaal niet.
De Marina Militare van Ken Sato zit /zat toevallig? op hetzelfde prijsnivo.
Dit model word tegenwoordig nog meer gekopieërd dan het Panerai model :slight_smile:

Henrik Schreef:

Ik kan me dat met deze referenties en de langzame levering van 100 kasten allemaal niet voorstellen.
En ik vind dat dat wel degelijk uitmaakt. Als je een horloge “geïnspireerd” op een bestaand model
laat maken door mensen uit de top van het vakgebied komt het geheel geloofwaardiger over als
dat je het in Azie door mensen laat maken die “erg weinig” verdienen. In het laatste geval ben je
toch vooral met het benaderen van een bekend ontwerp bezig, in het eerste probeer je een
kwalitatief hoogstaand product te maken wat geinspireerd is op andermans ontwerp.

Wat in het normale leven inderdaad erg veel voorkomt. Kijk maar om je heen, er zullen bij de
meesten van ons erg weinig originele ontwerpen om ons heen staan In dat licht gezien zijn horloges
natuurlijk geen uitzondering. Stel dat we allemaal net zo strikt op al het andere zouden zijn als met
horloges. Dan zat je op een hele dure stoel, onder een hele dure lamp en had je helemaal geen geld
voor een horloge

Fijn dat we hier tenminste er gewoon een normale discussie over kunnen hebben.
Toch wil ik het verhaal wat verder uit elkaar halen. Ook al heb ik zelf nog geen echt 100% hard standpunt ingenomen wat of ik er nu echt van denk. Al doende leert men denk ik zo…

Maar ik denk dat als je zegt dat als je het produkt geinspireerd op een ander model met duurdere onderdelen laat maken het anders is dan met goedkopere onderdelen dat daar dan uit volgt dat je een geinspireerd model niet erg vind. Dat is al een punt op zich lijkt me.

Vaak weten we niet hoe en waar onderdelen gemaakt worden van de door ons zo bewonderde merken. Stel nou dat Rolex besluit de explorer (das toch de Alpha?) in Azie te laten assembleren van in zwitserland gemaakte onderdelen. Technisch gezien mag er dan swiss made op staan dacht ik??

(Ik ga er trouwens volledig vanuit dat Rolex dat niet doet maar vind het wel vreemd, ook al is het mischien te verklaren (als iemand dat weet hoor ik dat graag!!) dat je bij sommige ebay vendors uit Azie, iedere keer dezelfde swiss merken ziet komen, Titoni, Longines, Tissot en Hamilton bijvoorbeeld.)

Toch veranderd dat wel wat voor mij, zal wel een idioot zijn maar qua gevoel is dat dan geen Rolex meer voor mij.
En heb dat inderdaad ook met andere produkten, geen Oce kopieermachine uit China in plaats van uit Venlo bijvoorbeeld. Niet omdat ik iets tegen China of Axie heb, integendeel, maar het verplaatsen van de productie om meer winst te maken vind ik zo fout dat ik dan die firma niet beloon met een aankoop. Dan moeten ze maar een originelere manier bedenken om meer winst te maken. Een echt chinees, japans of in een ander aziatisch land gemaakt produkt, gemaakt en bedacht door die firma koop ik graag, als ik het mooi vind.

En trouwens het uiterste van dat sentiment, een product wat gemaakt word door mensen die uitgebuit worden is zo wie zo een no no voor mij Of het nou een horloge is of een origineel ontwerp van Nike. Ja daar volgt vaak uit dat het wat duurder is, het zij zo… En ik zal ook heus wel wat hebben wat of wel om die reden daar gemaakt is, waarschijnlijk al één Hamilton denk ik, 100% waterdicht is mijn aankoopbeleid ook niet… :slight_smile:

Maar als ik tussen iets kan kiezen dan is het wel een emotie die meespeelt.
Als ik denk aan de Alpha, ik vind een Rolex niet echt mijn ding dus kan makkelijk praten, zou ik toch gaan voor de Rolex. Hoewel ik wel er aan zit te denken om een Alpha watchwinder te laten overkomen. Ik heb geen idee of die watchwinder ook gekopieerd is qua ontwerp, maar het financiele voordeel is wel een aankoopfactor.

Blijf het echter wel apart vinden dat zoals Timefactors doet, je maakt een website met een forum waar leden komen die een fan van jou produkt zijn en door de emoties die daar dan gaan heersen is het wel oke voor timefactors om de italian te maken en spugen ze op anderen die hetzelfde doen. Vind dat een apart fenomeen…

Poeh, jongens…, dit is en blijft een lastig onderwerp. Ik vind het moeilijk hier voor mezelf een mening over te formuleren. Ik geloof dat ik mij heel aardig vind in wat Henrik en Hent zoal zeggen…
Maar een duidelijk standpunt hierover kan ik bij mezelf niet ontdekken. :frowning:

Hent sterk inhoudelijk betoog.

Genesis

Hent Schreef:

Stel

nou dat Rolex besluit de explorer (das toch de
Alpha?) in Azie te laten assembleren van in
zwitserland gemaakte onderdelen. Technisch gezien
mag er dan swiss made op staan dacht ik??

hier een kleine correctie, swiss made is wettelijk beschermd en mag alleen worden toegepast als 50 % van de waarde van de materialen uit zwitserland komt ( heel of half fabrikaat ) EN 100% geassembleerd is in zwitserland. assemblage in een anderland rechtvaardigd alleen de inhoudsloze titel swiss parts. Swiss movement ( en dus niet swiss movt of swiss mov’t, die gelden namelijk niet ! ) staat voor de inhoud van de kast, het uurwerk moet uit zwitserland komen en dus niet van bijvoorbeeld eta azie.

Tja, op het design rust geen patent, dus valt dit onder legitiem, maar het blijft in mijn ogen “goedkoop” stelen !!!

Het verbaast mij ook dat er toch enthausiast over gedaan kan worden door velen, alleen maar omdat het hier om een gerespecteerde handelaar gaat, zou een merk als Invicta of Zeno dit op de markt brengen dan werd het meteen de grond in geboord.

Ruud