Ik vroeg me af: hoe stellen jullie je horloge in, wat betreft de secondewijzer. Ikzelf vind het prettig als de secondewijzer de 12 aantikt als de minutenwijzer weer een minuut aantikt. Maar ik weet dat niet iedereen daar naar kijkt. Tijd voor een poll.
De secondewijzer
Secondewijzer precies op 12 bij nieuwe minuut
Secondewijzer, laat maar
Tijd instellen? Ik draag mijn horloge alleen als sieraad
Ik sta als een autist klaar met het horloge in de hand en de Hodinkee app ernaast om op precies het goede moment de kroon in te drukken. Leuk aan de Hodinkee app is dat de laatste vijf seconden van de minuut met een piepje gaan, en bij het laatste, afwijkende piepje, druk ik heel bevredigend de kroon in zodat het horloge exact gelijk staat. Draagt bij aan mijn plezier.
Ik probeer het te verduidelijken. Neem de stationsklok: die loopt heel precies. Als de secondewijzer bij de 12 is aanbeland verspringt de minutenwijzer weer een minuut verder. Zo kun je ook je horloge instellen: secondewijzer bij 12, minutenwijzer bij nieuwe minuut. Maar je kunt ook niét op de secondewijzer letten, en alleen op de uren- en minutenwijzer, bij het juist zetten van de tijd. Hopelijk is dit duidelijker.
Als de tijd maar niet meer dan enkele minuten plus of min afwijkt vind ik het goed. Ik ben toch altijd voldoende op tijd als ik een afspraak heb en als ik het precies moet weten heb ik mijn telefoon, al kijk ik primair op mijn horloge als ik wil weten hoe laat het is. Ik vind het heerlijk dat ik, blijkbaar als een van de weinigen op het forum, géén OCD of zoiets heb. Zo kan ik optimaal genieten van vintage mechanische horloges.
+1
Draagt bij aan mijn plezier; vind het een genot om een mechanisch horloge eerst enkele slagen op te winden, de kroon uit te trekken wanneer de secondenhand precies op 12 staat en met behulp van de door jou genoemde app het horloge exact op tijd te zetten.
Mechanische horloges lopen bij mij altijd tussen de 30 sec en anderhalve minuut vóór, maar…
Exact dat.
Als ik op een gegeven moment merk dat dat niet zo is, zet ik de secondewijzer precies op 12 stil, om vervolgens de minuut-indice correct aan te tikken met desbetreffende wijzer.
Ik wist niet eens dat dit zo werkt. Ging er altijd vanuit dat de minuten wijzer altijd gewoon goed uitgelijnd is bij de sec. op 12.
Nu ik dit lees, eigenlijk heel logisch dat 't niet zo is.
Direct alles met de online atoomklok gelijk gezet
Aangezien ik op een bepaald moment ontdekte dat er afwijkingen tot +30 sec getolereerd werden
zie ik de noodzaak van afstellen niet meer in.Tenzij het toegeven aan een autisme trekje de kop op steekt.Alleen op luwe saaie dagen zonder jacht op nieuw metaal.