Wat te doen met deze 'oorlogs-Rolex'?

Hallo Forumleden,

Recent kwam een klant van mij kwam hiermee langs, met de vraag wat hij er het beste mee kon doen.

Het betreft een full set GMT-Master uit 1969. De eerste eigenaar heeft hem gekocht in Hong Kong en heeft ermee gevochten in de oorlog (meende Vietnam oorlog), en daarom heeft hij zijn ‘dienstnummer’ in het horloge gekerfd (en diep ook!) langs beide zijkanten en op de achterzijde. Huidige eigenaar wil hem laten opknappen en verkopen, wat is volgens jullie het beste? Alleen technisch (dus uurwerk) opknappen en het oorlogsverleden duidelijk aanwezig laten en niets aan de kast doen, of de kast volledig laten restaureren door afschuren van gravure of gravure opvullen met laser en opnieuw op laten maken?

Ik denk zelf dat zo laten enerzijds wel mooi is voor het verhaal, mede omdat de lijnen van de lugs al compleet zijn ‘verknald’. Er moet veel materiaal opgebracht worden weggehaald om bijvoorbeeld de facetrand over de lugs te herstellen.

Aan de andere kant denk ik het het veel koper afschrikt, het horloge is op alle grote vlakken bekrast.

Wat zouden jullie doen/aanraden?

28 likes

Ik zou het een misdaad vinden als je het eraf haalde. Mooiste zou zijn als je iets van documentatie van de eerste eigenaar zou hebben, om het verhaal te staven.

15 likes

100% laten in de staat waarin het horloge zich verkeerd. Het verhaal achter het horloge maakt juist het horloge.

Natuurlijk zal het ook wat kopers afschrikken… Je hebt er maar 1 nodig gelukkig :slight_smile:

2 likes

Ik sluit mij bij de mensen hierboven aan.
Zeker niets aan doen en proberen de documentatie zo compleet mogelijk te krijgen.
Horloge met een verhaal.

2 likes

Er zijn nog wel genoeg niet bekraste 1675’s maar er is maar 1 zoals deze :wink:

6 likes

Dit is uniek. Absoluut zo laten. Beter verhaal is er niet. Haal je het weg dan is ook de charme weg.

2 likes

Zo, die is mooi zeg… Te koop?

2 likes

Alleen technisch opknappen, buitenkant absoluut zo laten! Ongekend gaaf!

2 likes

Mwa wel een nieuw glaasje toch? De rest zeker zo laten, maar een schoon glaasje vind ik wel een pré.

5 likes

Wel een nieuw glaasje als het aan mij zou liggen. Je moet de tijd wel goed en prettig kunnen aflezen. Misschien kun je de krassen wegpoetsen…

1 like

Zeker zo laten, en de geschiedenis erachter opzoeken.

1 like

Zo laten! Wat een pareltje zeg, ge-wel-dig zulke verhalen :slight_smile:

2 likes

Helemaal origineel houden!!!

1 like

Dat wordt cashen! Gaaf ding, er zijn voldoende liefhebbers voor. Je hoeft alleen maar het horloge laten zien op VRF en je inbox in de gaten houden :+1:t2:

4 likes

Nieuw glaasje erop en uurwerkje aanpakken. My 2 cents.

Wat zou het verdomde zonde zijn als er meer aan gebeurt…

2 likes

Als dat ding door het verhaal veel opbrengt, moet je het wel kunnen bewijzen. Iedereen kan een horloge bekrassen en verminken.

5 likes

Wat me wel een beetje bizar lijkt, is dat iemand, zijn rolex zo vol krassen zet, maar voor de doos en papieren wel zorg draagt.

5 likes

Ik zou 'm opknappen,dat kraswerk contrasteert wel heel erg met de Rolex kwaliteit.

1 like

laseren en gewoon als full set verpatsen

1 like

lekker de keuze aan de koper laten
verzamelaars weten waar ze hem kunnen laten restaureren mar het liefst zou ik hem zo overnemen

1 like