Ik ben nieuw op dit forum en niet echt een horlogefanaat. Wel ben ik al tien jaar een tevreden (mis)gebruiker van mijn Seiko SNZG-15 met 7s36c movement.
Ongeveer tien jaar geleden heb ik dit horloge online gekocht en op laten sturen uit Maleisie.
Volgens mij kostte hij net iets over de €100,- en ik heb 'm vrijwel elke dag om gehad.
In de handleiding die erbij zat stond wel dat je 'm elke drie jaar moest laten servicen, maar ja, dat kost vast meer dan het horloge.
En hij liep altijd prima. Elke ochtend maximaal een minuut voor of achter.
Maar nu begint dat toch wat te haperen. Soms staat hij even stil. Hij heeft dus hoognodig onderhoud nodig.
Zal ik 'm daarvoor wegbrengen? Of kan ik misschien beter een nieuwe movement op de kop tikken en die (laten) plaatsen. Wellicht is het ook mooi om een nieuw glaasje te laten plaatsen.
Wat zouden jullie doen?
Hangt ervan af hoe gehecht je bent aan het horloge. Ik zou deze houden en een nieuw uurwerk laten plaatsen. Dit is goedkoper dan te laten servicen (volgens Tim van Ace Juwelers in de podcast Mannen van de Tijd pocast)
Had ik ook gezien ja. En dan zou het inderdaad nog steeds een hele goede aankoop zijn geweest. Maarja, als ik het uurwerk kan swappen, misschien zelfs voor een upgrade, dan zou me dat nog blijer maken.
Een echt Japans 5-je dat je nb dagelijks hebt gedragen, moet je natuurlijk nooit wegdoen
Gewoon een beurtje laten doen, 1x in de 10 jaar even door de zure appel en niet zo zuinig doen.
Succes!
Prima kwaliteit horloge maar echt in het geheel niets bijzonders en nog steeds nieuw te koop. Persoonlijk zou ik m geheel vervangen door een nieuwe, ben je wellicht goedkoper uit.
Het ligt er een beetje aan of je een emotionele band mee hebt (hier op HF is daar begrip voor hoor!). Zo ja dan een nieuw uurwerk (en misschien een nieuw glaasje), wellicht door Rob van Monsterwatches? En zo nee dan een nieuwe Seiko (wellicht een SRPE ofzo voor de afwisseling)
Er is een NH36a uurwerk onderweg.
Na wat verder gegoogled te hebben en in de wetenschap dat het horloge zelf wel afgeschreven is, durf ik het wel aan.
Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn verdere escapades.
Er is wat vertraging geweest: Het inbouwen van het uurwerk viel me eigenlijk alles mee. Wellicht vooral ook omdat ik niet al te hoge verwachtingen had van mijn kunsten.
Alleen kwam ik er achter dat de NH36 een andere “stem” (weet niet hoe dat in het Nederlands heet) lengte nodig heeft.
Natuurlijk was ik wel in staat om in het zicht van de finish de kroon te mollen in een poging 'm over te zetten. Daar is een nieuwe voor gekomen. En alles zit in elkaar.
Achteraf had ik beter gebruik kunnen maken van een aanbieding van een forumlid om 'm een beurtje te geven, maar dat had ik te laat gezien…
Hierodner wat foto’s van mijn geknutsel. Het datumwiel heb ik mooi laten zitten. Vindt wit ook wel mooi…
Heb 'm nu een een paar dagen om. Volgens de clock tuner app loopt ie met een afwijking van 5s/dag . Zou goed kunnen kloppen want ik heb nog geen afwijking geconstateerd. Om het te vieren heb ik 'm ook maar gepimpt met een mooier bandje. Niet helemaal zoals het “hoort” maar vind het goed staan.