Smaken verschillen en misschien verschilt bij iedereen de definitie van een icoon. Ik ben benieuwd welk(e) horloge(s) jullie een icoon vinden en waarom.
Natuurlijk zijn er de usual suspects als de Sub, Speedmaster e.d. Ik ben daarom vooral benieuwd naar de wat minder bekende iconen. Welk horloge vind jij een icoon?
Not the usual suspects? O.k. dan twee heel verschillende horloges en ook nog eens in niet ‘the usual’ uitvoering. Maar imho allebei iconen, in die zin dat de vormgeving onderscheidend is, iedere horlogeliefhebber ze kent en ze wereldwijd in ‘horlogekringen’ ook enorm populair zijn:
Audemars Piguet Royal Oak zoals eerder genoemd gewoon omdat het een geweldig mooie klok is en ik bewonder ook het lef van AP destijds om de Royal Oak ook daadwerkelijk te ontwikkelen terwijl er destijds helemaal geen vraag was naar een erg duur en ingewikkeld “sport” horloge van staal.
Junghans Max Bill Chronoscope ook al eerder genoemd ligt in Museum Of Modern Art (MoMA) in New York dat zegt al genoeg!(tu)
En nu 2 die nog niet voorbij zijn gekomen.
De Doxa (ik vindt hem in het zwart mooier maar dit is de herkenbaarste versie)