Wat vinden jullie dat een Rolex 16014 uit 1981 waard zou mogen zijn?

OP die foto vertekend het wel want daar lijkt de Date zelfs groter. (wel een mooi voorbeeld trouwens)

In real life vind ik wel dat er een groot verschil zit tussen de 2 modellen en dat komt hoofdzakelijk door die 2mm verschil,en het typische uiterlijk van een 16013 t/o een 15053

16013

15053

Deze laatste heb ik een aantal jaar gehad (gladde lunette ) en naast de DJ oogde hij echt een stuk kleiner.

2 likes

Zo! Ik mag weer antwoorden, max aantal replies eerste keer begreep ik :wink: Dank allen! Inderdaad een Oyster Quartz, heeft ook een wat hoekiger kast dan de DJ. Burger is zeker goedgekeurd maar ik zoek echt een '81 16014. Ik heb ze op Chrono24 gezien, vandaar ook mijn topic. Ik woon in Amsterdam en ken aardig wat horlogiers maar vind de prijzen moeilijk te beoordelen vandaar dit topic. Op Chrono24 is er de linen zonder enig papierwerk en de Jubilee band ziet er niet al te best meer uit. De full set zit aan of boven de prijzen die hier genoemd zijn en ik meen schade aan de lunette te zien. Moeilijk!

Hij is wel erg gaaf trouwens. Apart. Jammer dat hij geen SS band heeft inderdaad. Valt misschien over te praten met Burger. Dank!!

Is ook een beetje lastig, maar de staat is zeer bepalend. Neem de tijd en ga een paar keer bij verschillende aanbieders kijken. In Maastricht heb je er een heel kluitje, leuke stad voor een dagje uit.

Kijk even als je tijd hebt die hele video (18min), die focussed op de (vermeende) verschillen en maatvoering, ze zijn van één eigenaar. Erg verhelderend, hij legt ze ook plat neer en er zijn wrist shots.

De OP’s waar we het over hebben zijn 34mm. De Datejust 36 meet 35mm (!). Zie hier ook de tabel “ROLEX WATCHES - Case Sizes and Dimensions”:


De 16014 was niet groter. Vandaar dat ik zei 1mm verschil.

En dat kan natuurlijk óók.

@HanDavinci
Heb je een schuifmaat? Welke ref heb jij?

  1. Maar waar hebben we het over?

Een DJ36 staat iedereen geweldig, groot en klein.

3 likes

Haha! Lees mijn 2 posts hierboven ff, het ging over het verschil met de date.
EDIT: 3 posts

1 like

Dat is het punt zo’n beetje,het is het materiaal wat op dat moment voorhanden was en toen vond ik de verschillen tussen mijn Date en zijn Datejust erg groot en dan bedoel ik echt alleen qua visuele maat verschillen,want mechanisch en materialen waren ze bijna gelijk (plexi vs plexi 1560 vs 1570 TT vs TT)

Hoeveel mm is die DJ?
:smiley:

1 like

Da’s echt nieuws voor me die matentabel. Men spreekt toch echt ALTIJD over 34 Date midsize en 36 DJ full. En nu 41 natuurlijk.

Voor mij ook.

Mijn wenkbrouwen staan bij mijn haargrens al sinds ik het las, en dat was vorig jaar. Ik heb er een paar keer iets over geroepen maar kreeg weinig respons.

36mm op papier. Ik heb hem niet nagemeten :smile:

Hahaha da’s een mooie unibrow dan al een jaar lang :wink: staat de 16014 er ook bij?

Ik denk dat die lijst niet klopt.
https://www.bobswatches.com/more/rolex-watch-case-sizes

Ook de Rolex site heeft het alleen over 36mm voor de DJ36.

Edit
Ik zie dat je de lijst hier vandaan had.
http://www.clockmaker.com.au/rolex_case_size.html

Zou iemand even een schuifmaat over zijn DJ kunnen zetten en een definitief antwoord op deze kwestie kunnen geven :rofl::rofl::rofl:

:fire: Brandende kwestie :joy::joy::joy:

1 like

Nee.

Een paar quotes van het rolexforum waar men is gaan meten,
https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=152233

“Mine is 72xxx series (1982) 16014. It measures only 35mm across without the crown.”

“Yes the older models are more likely to be somewhere around 35mm. I have two daydates about 15 years apart, the older one is a fraction smaller due to smaller lugs, and narrower bezel.”

"I have to agree…I had a 1601 that looked smaller in comparison to a later model datejust I purchased later on. This was driving me nuts at the time also! "

“Thanks for the post. I know I´m a little bit late on my reply but I really have gotten really concerned about it when I got my 1603. Mine is really a 35mm. Nice you all have shared your impressions”.

"I took a digital micrometer to my Explorer some while back and it didn’t measure 36mm.

I can’t remember exactly what it was, but I finally decided that 36mm was nominal and not literal."

Terecht zegt iemand dat het aan te veel polijsten kan liggen, maar dan wordt het helemaal ingewikkeld.

Ja dat kan alemaal wel wezen,maar zonder gedegen bewij…nevermind.:yum:

Ik neem zomaar aan dat Rolex DJ kasten/serie’s in het verleden niet allemaal exact 36mm waren.

Het is lekker mierenn**ken, maar:
*het verklaart het kleine verschil in de video die ik linktte
*1mm verschil ipv 2mm is toch de helft minder, en kan voor sommigen een OP Date opeens prima verteerbaar maken en zo wat budget besparen. Én als je van no dates houdt kun je de OP zonder loepje overwegen.

Alleen is het nu nog helemaal niet duidelijk welke refs welke maat precies hebben.

Net even een testje gedaan.

Het visuele verschil tussen een 1 euromunt en een 2 euromunt is heel duidelijk te zien zelfs van een flinke afstand
Toch is het verschil ook maar 2,6 mm (25,8 mm vs 23,2mm)

1680 met domed plexi blijft tof.

1 like