Wat vinden jullie het mooiste

Arabische cijfers,Romijnse cijfers of streepjes indexen op een wijzerplaat.

Mijn voorkeur gaat uit naar streepjes indexen.
Een combinatie met Arabische cijfers en streepjes indexen vind ik ook mooi.

Waar ik absoluut niet van houd zijn Romijnse cijfers veeeeeeeeeels te druk.

Maar waar gaat jullie voorkeur naar uit?

meestal streepjes …of “puntjes / rondjes” cijfers ook wel maar het liefste niet helemaal rond want vaak vind ik dat net als idd romeinse cijfers wat druk.
Ps: er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen :wink:

Een paar Arabische cijfers kan wel…

Of lekker allemaal:

Eén Romijns cijfertje kan nog wel ( wishlist !!! - jammer is het model nu vervangen )

seawolf beviel me idd ook altijd goed …

Streepjes en Arabisch vind ik het mooiste.
Ik ben ook niet zo van de Romeinse.
groets
arrie rombout

Indexen (tu)

Indexen en cijfers. ik heb niet speciaal een voorkeur voor één van de twee.

Mijn beste,

Tja, ‘t mooiste!!
Heb ik niet zo 1,2,3 een antwoord op.
Eigenlijk is mijn keuze qua indexen mede bepalend ten opzichte van de beeldvorming van het horloge als geheel.

Voor een horloge met een klassieke uitstraling accentueren ‘Romeinse cijfers’ juist deze klassieke uitstraling.

Doch bij een horloge met een meer ingetogen uitstraling zijn de ‘streepjesindexen’ meer van toepassing.

En de ‘Arabische cijfers’ vind ik dan weer opgewekt ogen bij mijn ’Breitling Colt’

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Voor mij alleen indexen of indexen met een paar cijfers. Allemaal cijfers vind ik net iets te druk. Romeinse cijfers doen me teveel aan een oude wandklok denken. Trouwens…hier nog een leuk wist-je-datje:

De ‘oude Romeinen’ vermeden vaak de combinatie IV voor 4, en gebruikten in plaats daarvan IIII. Waarschijnlijk is dit omdat de letter IV de beginletters van de Romeinse oppergod IVPITER vormen. Dit gebruik is voortgezet tot enkele eeuwen geleden, en komt onder andere voor op monumenten en klokken. Een andere reden dat IIII boven IV verkozen werd op klokken is dat er dan een even aantal tekens op de klok wordt gebruikt: 20 I’s, 4 V’s, en 4 X’en. Dit was veel goedkoper te smelten met een mal dan wanneer er IV werd gebruikt: 17 I’s, 5 V’s, 4 X’en. Een derde reden is dat de IV ondersteboven (zoals op een klok gebruikelijk is) sterk lijkt op VI (6), daarom koos en kiest men voor de duidelijkheid voor IIII. Als laatste geldt nog dat IIII een zekere symmetrie vertoont ten opzichte van de VIII (8) en XII (12).
(van Wikipedia)

Ik ben het eens met Coenraad.
Het ligt aan het horloge, en heb zelf alle varianten in mijn bezit. Ook ik vind klassiek Romeins soms mooi:

In andere gevallen is alleen een streepje als index mooi rustig:

Ditzelfde geldt ook als de plaat sowiso al erg vol is, dan moet je er geen cijfers tussen drukken:

Maar soms past het m.i. in het design om de plaat vol te zetten met arabische cijfers, zoals bij fliegers. Een mooi voorbeeld is ook de IWC Portugese, helaas (nog :)) niet in mijn bezit, of nét ietsje goedkoper, deze:

.

En soms zijn 4 cijfers mooier:

Kotrom, elke stijl vraagt om zijn eigen wijzerplaat opmaak, en ik heb niet echt een voorkeur.

Groeten,

Martin

Het hangt gewoon of van het soort horloge!

Arabische cijfers in klasieke stijl en witte wijzerplaat.
Groet. Chris

Waarom kiezen :wink:

Ik denk dat 't eigenlijk van de rest van het ontwerp afhangt - wat bij Breguet mooi staat, zal er bij Richard Mille wellicht niet uitzien…

Groet
Mark

Een lastige vraag om zomaar te beantwoorden. Ik denk dat het gewoon aan het type horloge ligt. Feit is in ieder geval dat ik niets in huis heb met Romeinse cijfers, omdat ik daar niet zo’n uitgesproken liefhebber van ben.

Ik vind dat geheel afhankelijk van het horloge. Neem Nomos, de Orion is mooi door de streepjes, de Tangente door de arabische- en de Ludwig door de romeinse cijfers…

Mijn voorkeur gaat uit naar streepjes en/of Arabische cijfers. Een Nomos Orion zoals Henrik hierboven aangaf is een prachthorloge met de streepjes, een Minerva Pythagore is weer prachtig met zijn cijfer-index.

Wat ik persoonlijk niet echt mooi vind zijn Rolexen met Romeinse cijfers (datejust, day-date etc.).

Arabische en Romeinse cijfers genieten in het algemeen niet mijn voorkeur, maar ik vind ze zeker niet verkeerd.

Ik hou erg van ronde indexen, ik denk typisch iets voor duikers, zoals bij mijn Aquaracer.

mooiste wijzerplaat ooit, imho

Deze vind ik ook wel aardig :wink:

Haha, je kan wel merken dat het vandaag prutweer is buiten:):):slight_smile:

Heb niet echt een voorkeur,kijk meer naar wat mij aanspreekt en dat is voor een ieder bepalend voor zijn keus.

gr Ron