Wat vinden jullie hiervan? Sjoo Sandstrom Royal Steel Classic

Voordat ik de Sjoo Sandstrom Chronolink vond (en kocht) heb ik hier naar zitten kijken.

36 mm. Mooie afwerking (dat weet ik nu ik de Chronolink in real live heb gezien).

Plat en automaat.

Voor net iets boven de 2000 euro toch best veel horloge van een merk wat je niet op elke straathoek tegenkomt. Best een goede GADA.

Hij is er overigens ook in 41 mm.

Wat denken jullie er van?

5 likes

Best aardig, maar niet heel onderscheidend.

2 likes

Een linkje is altijd handig…

“”"

All our watches are assembled by hand

“”"

Ik vind het niet bijzonder

1 like

Ik vind de tekst op de wijzerplaat niet mooi, persoonlijk knap ik ook (sterk) af op de merknaam en de overloop van de kast naar de band doet mij een beetje goedkoop aan. Allicht is dat in persoon anders, maar op deze render doet het mij denken aan een Citizen van een paar honderd euro. Ik sla deze dus even over.

Positie kroon is niet mooi, verder hetzelfde commentaar als hierboven. Verder vind ik 36mm te klein en 41mm te groot. 39mm is een mooie maat.

Los van dat ik het geen mooi ontwerp vind, wat smaak is. Vind ik dat ze veel geld vragen voor een vrij onbekend merk wat.

Daarnaast claimed ze alles met de hand te doen, de pagina “bespoke watches” geeft dan een 404 melding (oh the irony) en ze hebben 20 modellen oid in het assortiment en verkopen in 30 boutiques terwijl ik nog nooit van ze gaf gehoord.

Al met al, wat mij betreft kloppen er te veel zaken niet voor 2k.

Oh ja, en je loopt met SS op je wijzerplaat :joy:

1 like

Totaal niet onderscheidend. Prijs ook te hoog, aangezien merken als Baltic, Circula, Isotope en Echo Neutra, to name a few, laten zien dat het wel kan

1 like

All of the above…:point_up_2:

Heb van de week toevallig de website bekeken.
Was eigenlijk alleen onder de indruk van de prijzen.
Als ik in Kopenhagen ben zal ik er eens binnenlopen.

1 like

Mwah, niet zo heel bijzonder.

Beetje een 13 in een dozijn gevalletje.
Los daarvan dacht ik dat de afkorting SS voor eeuwig te besmet was om nog ergens anders voor te gebruiken.
Aan de reacties hierboven te zien hoop ik niet dat je hem gekocht hebt om binnen afzienbare tijd hier in het blauw te zetten.

Typisch Deens product: bestaande ontwerpen versimpelen en iets goedkoper aanbieden.

Ziet er allemaal niet heel erg geïnspireerd uit :face_with_hand_over_mouth:

1 like

Horloges met te weinig sjeu inderdaad.

3 likes

Alles hierboven en ‘assembled by hand’ is ook zo’n lekker nietszeggende uitspraak. Kan ook zijn dat ze de band met de hand op de kast zetten. Ik zou ook nooit een horloge of merk SS overwegen.

Eerlijk is eerlijk, als je bij Boskalis de hele dag aan het rainbowen bent is zo’n Sandstroom best aardig.

IMG_0273

1 like

Bedankt voor alle reacties. Mijn voorlopige conclusie:

1. Je moet hem volgens mij in het echt zien om te kunnen waarderen

2. Die afkorting is misschien wel de reden dat het in rest van Europa niet op de markt is (Zweden was neutraal in de oorlog volgens mij). Als is er volgens mij ook een boot met die afkorting in Rotterdam.

3. De prijs is natuurlijk (net als bij alle andere merken) gewoon verzonnen. Jullie hebben het er duidelijk niet voor over.

Ik ben wel blij dat ik de chronolink gekocht heb en niet deze. Niet zozeer door jullie commentaar, maar vooral omdat het echt iets bijzonders is.

6 likes

Heb een filmpje bekeken en krijg inderdaad de indruk dat de horloges van SS in de hand een heel stuk meer tot de verbeelding spreken.

Verzonnen is wel een groot woord. Als het goed is wegen o.a. originaliteit, vakmanschap, merkbeleving/ bekendheid en gewildheid allemaal mee in een gewogen beslissing om tot een prijs positionering te komen die verkopen en derhalve winst oplevert. Maar na wat meer gelezen/ bekeken te hebben over het merk lijkt het in andere landen een stuk populairder te zijn. Ik las dat het merk onder andere het officiële horloge levert aan de Zweedse luchtmacht. Ervan uitgaande dat de afwerking daadwerkelijk zo indrukwekkend is als geschetst, maakt dat de prijs ineens zeer redelijk. Al kan ik niet ontdekken welke uurwerken er precies in de kasten verdwijnen. Zwitsers, maar daar stopt het. Ook lijkt het handgemaakt (in ieder geval deels) te kloppen. En worden de horloges in Zweden met de hand (af)gemonteerd.
Je merkt het, zodra je je er in gaat verdiepen groeit de ‘liefde’ al meteen een beetje. Pleegt overigens geen afbreuk aan het feit dat ik het eerst getoonde model op het eerste gezicht nog steeds geen erg sprekend horloge acht.

Dat kan ik goed begrijpen. Want zoals je schrijft;

Is dit in tegenstelling tot de ander wel echt een horloge met een authentiek uiterlijk. Met een eigen smoel die mij persoonlijk dan ook veel meer aanspreekt. Ik kan zo snel geen ander horloge voor de geest halen dat veel directe overeenkomsten deelt met deze. Dus goede keuze dunkt mij! :+1:

1 like

Ik bedoelde met “de prijs is verzonnen” precies wat jij ook aangeeft. De prijs is niet een directe afgeleide van bijvoorbeeld de productie- en onwikkelingskosten, maar veel meer een prijs positionering. Het is dus niet zo dat een horloge wat 10.000 euro kost 9000 euro meer kost om te maken dan eentje die 1000 euro kost.

1 like

Gooit knuppel in hoenderhok:

Stel nu dat hier een Zwitserse naam op de wijzerplaat had gestaan.
Longines of zo.
Zou dat uitmaken in de perceptie van dit horloge?

1 like

Het zou mijns inziens zeker een drempel wegnemen. Temeer de meesten hier dan ineens bekend zouden zijn met de afwerking en inherente look and feel. Het zou natuurlijk niet op magische wijze het ontwerp meer authenticiteit verschaffen. Dus ik denk dat in die zin hetzelfde commentaar de kop op zou steken. Sterker nog, misschien zou het commentaar op dat vlak nog wel veel vernietigender zijn, juist omdat liefhebbers van een Zwitsers merk met een eigen signatuur een ontwerp als dit dan niet vinden kunnen.

2 likes