Wat vinden jullie van echte topuurwerken?

Enkel voor mensen met geld op overschot, of toch voor meer mensen bereikbaar naargelang je priotiteiten wil stellen.
Is het verantwoord of onverantwoord om jaren intensief te sparen en dan 1 duur uurwerk te kopen ?

Puur voor de looks, afwerking, kwaliteit, verzamelwaarde, zeldzaamheid, enz.

Wat vinden jullie van deze chronograaf ?
100% onmogelijk om voor mij ooit zo een Patek te bezitten maar dat neemt niet weg dat ik hem zeer mooi vind.
Ik kom persoonlijk niet verder dan een Panerai 111 en een Rolex Submariner


— Foto komt van een zekere Steve die hem ooit op Timezone plaatste —

En inderdaad, de prijs is gigantisch maar anderzijds rijden wel relatief veel mensen rond met een BMW 5, Audi A6, Mercedes E-class, enz.
Zouden jullie meer geld durven geven aan een uurwerk dan aan een wagen ?

Deze wagens hebben na verloop van tijd nog amper enige waarde terwijl zo een uurwerk na 6 jaar waarschijnlijk meer zal waard zijn dan vandaag, of op zijn minst nog enige waarde zal hebben wat we niet kunnen zeggen over een wagen.

Vinden jullie dergelijke uurwerken meer dan juist maar een uurwerk ? Valt het onder de noemer kunst ?

Ik vind dit een mooie PP. En dat vind ik niet vaak over dit merk. Dit komt mede omdat de prijzen van dit uurwerk exorbitant hoog zijn. Een oude Zenith ElPrimero vind ik minstens net zo mooi en is toch goedkoper…

Ik denk dat het altijd een kwestie van smaak is.
Ik vind dit horloge maar dan ook helemaal niks aan.
Niks zeggend en een saai ontwerp, de naam pp zegt mij dan ook helemaal niks ik heb liever een zenith inderdaad.

Als een horloge na 6 jaar meer waard is dan de aanschafwaarde dan ga ik binnenkort eens inslaan !!
Is natuurlijk onzin (een uitzondering daargelaten), een horloge verliest ook waarde.(maar niet zoveel als de gemiddelde auto, da’s waar)

Hallo Bartje,

Wat dit moet kosten weet ik niet, maar vast erg veel:) En in dit geval vind ik dat zowiezo te veel. Dit ontwerp vind ik gewoon saai en het is ‘slechts’ een chronograaf. Dit soort merken komen pas tot hun recht met andere complicaties, zoals eeuwigdurende kalender met maanfasen of een planetarium of zo. Dat vind ik weeer schitterend, maar ook 100% onbereikbaar:(

Ropa Schreef:

Als een horloge na 6 jaar meer waard is dan de
aanschafwaarde dan ga ik binnenkort eens inslaan
!!
Is natuurlijk onzin (een uitzondering
daargelaten), een horloge verliest ook
waarde.(maar niet zoveel als de gemiddelde auto,
da’s waar)

Koop eens een Patek 5135 - Gondolo Calendario.
Duur beestje :wink: winkelprijs zit rond de 28000, tweedehands is het een Patek die wat van zijn waarde verliest, en vind je hem voor 17000 tot 18000.
Koop de laatste, wedden dat je hem binnen 6 jaar duurder verkoopt dan die 17000 tot 18000 ? Ik ben er vrij zeker van.
Koop met een mooie korting of een mooie tweedehandse !

En dit kan ook in een lagere prijsklasse zoals bv Panerai.
Een PAM111 kost een 3500 euro, Tweedehands vind je ze voor 2750 euro.
Hier nogmaals, wedden dat je hem in 2015 verkoopt voor minimum 20% meer dan die 2750. Een schitterend rendement is het niet maar ondertussen had je er ook veel plezier aan.

Tom, ik denk dat bij Patek net de chronografen veel interessanter zijn dan de eeuwige kalenders of maanfase horloges :slight_smile:

Als ik enkele boeken lees ivm Patek (een mens mag al eens dromen hé) dan bestaan deze boeken voor 75% uit chronografen, eventueel uitgebreid met een eeuwige kalender maar dit hoeft niet.

Bartje Schreef:

Ropa Schreef:


Als een horloge na 6 jaar meer waard is dan de
aanschafwaarde dan ga ik binnenkort eens
inslaan
!!
Is natuurlijk onzin (een uitzondering
daargelaten), een horloge verliest ook
waarde.(maar niet zoveel als de gemiddelde
auto,
da’s waar)

Koop eens een Patek 5135 - Gondolo Calendario.
Duur beestje :wink: winkelprijs zit rond de 28000,
tweedehands is het een Patek die wat van zijn
waarde verliest, en vind je hem voor 17000 tot
18000.
Koop de laatste, wedden dat je hem binnen 6 jaar
duurder verkoopt dan die 17000 tot 18000 ? Ik ben
er vrij zeker van.
Koop met een mooie korting of een mooie
tweedehandse !

En dit kan ook in een lagere prijsklasse zoals bv
Panerai.
Een PAM111 kost een 3500 euro, Tweedehands vind je
ze voor 2750 euro.
Hier nogmaals, wedden dat je hem in 2015 verkoopt
voor minimum 20% meer dan die 2750. Een
schitterend rendement is het niet maar ondertussen
had je er ook veel plezier aan.

Wedden doe ik niet.

Bij een tweedehands horloge zal een dergelijk horloge zijn waarde redelijk behouden, meer ook niet.(nogmaals er zijn uitzonderingen)

Ik vind het knap dat jij nu al weet dat een tweedehands PAM111 in 2015 minimaal 3300,- euro kost !!

Dat komt omdat ze die wat meer geproduceerd hebben, denk ik.

Ik zal toch zeer dicht in de buurt zitten. :slight_smile:
Dat is beginnen vanaf 2750 - 2850 euro en dan een jaarlijkse inflatie van ongeveer 3%

Bartje Schreef:

Ik zal toch zeer dicht in de buurt zitten. :slight_smile:
Dat is beginnen vanaf 2750 - 2850 euro en dan een
jaarlijkse inflatie van ongeveer 3%

Tja, als dat de manier is van rekenen…??
Prijs die ik er voor heb betaald + jaarlijkse inflatie-correctie = waarde van een produkt.(in dit geval horloge)

Ik vind het een mooi horloge maar zou voor dat geld liever een auto kopen daar heeft mijn heel gezin plezier van

gr Pieter

Dit soort high-end horloges vind ik mooi, maar ik zal ze nevernooit kopen. Kwaliteit is natuurlijk erg goed, maar zal denk ik niet beter zijn dan een horloge van 3000 euro. Dit soort horloges zie ik ook meer als een kunstwerk.

zelfs kunst bleek geen goeie investering maar dat terzijde gelaten vind ik deze PP niet bijzonder mooi. Het zal zelfs wel zijn dat hij z’n waarde beter houdt dan een auto maar met de auto ben ik op een half uur op m’n werk terwijl ik te voet met een PP rond mijn pols er een uur of 4 zal over doen-) Het eventuele verschil maakt het mij niet de moeite voor alles en nog wat gebruik te maken van een taxi of van het openbaar vervoer.
Nee je kan de vergelijking niet maken vind ik.

Ropa Schreef:

Bartje Schreef:


Ik zal toch zeer dicht in de buurt zitten. :slight_smile:
Dat is beginnen vanaf 2750 - 2850 euro en dan
een
jaarlijkse inflatie van ongeveer 3%

Tja, als dat de manier is van
rekenen…??
Prijs die ik er voor heb betaald + jaarlijkse
inflatie-correctie = waarde van een produkt.(in
dit geval horloge)

Neem een Rolex submariner staal en reken maar na, je zal verschieten van het resultaat

In 1995 vond je de subamriner in staal tweedehands voor een 2000 tot 2100 euro.
Doe er jaarlijks een 3% bij en vergelijk deze prijzen met de realiteit. Lijkt toch goed te kloppen

Jaar tweedehands prijs
1995 2000
1996 2060
1997 2121,8
1998 2185,454
1999 2251,01762
2000 2318,548149
2001 2388,104593
2002 2459,747731
2003 2533,540163
2004 2609,546368
2005 2687,832759
2006 2768,467741
2007 2851,521774
2008 2937,067427
2009 3025,17945
2010 3115,934833
2011 3209,412878
2012 3305,695265

pdr41 Schreef:

Ik vind het een mooi horloge maar zou voor dat
geld liever een auto kopen daar heeft mijn heel
gezin plezier van

gr Pieter

Ik denk dat de mensen die een PP kopen, dit niet in plaats van een auto doen. Daar hebben ze er meestal al een paar van :slight_smile:

Ik hoop ooit zo’n topstuk te bezitten, maar dan moet ik wel een loterij ofzo winnen, vrees ik. Anders zullen er altijd zaken zijn die een hogere prioriteit hebben. (Vind mijn vrouw dan, hè :D)

Martin

Ik zou haast zeggen: uiteraard een kunstwerk. Net als bij “conventionele” kunst kun je erover twisten of het mooi is (beauty is in the eye of the beholder…), maar laten we eerlijk zijn: zo’n PP koop je nu eenmaal niet omdat hij zo nauwkeurig is…

Ik kan rustig een half uurtje door een loupe naar de achterkant van een Lange Datograph kijken. Ik vind 't kunst…

Groet
Mark

Alleen als ik een superloterij win, staat deze bij mij op nr. 1. En alleen dan zou ik zoveel geld voor een horloge overhebben.

Op dit moment simpel onhaalbaar en al zou ik het bij elkaar kunnen sparen zijn er belangrijker dingen om met dat geld te doen (bepaalde verbouwingen aan/in het huis bijv.). Maar, deze JLC vindt ik wel adembenemend mooi en technisch zeer interessant. Spreekt mij vele malen meer aan dan de Patek.

Niels

Deze 5070 vind ik met 42 mm eerlijk gezegd te groot. Mijn voorkeur zou uitgaan naar 5004 (37 mm):

Meer geld uitgeven aan een horloge dan aan een auto vind ik niet gek, precies om de reden die je noemt. Een auto is een verbruiksvoorwerp (uitzonderingen daargelaten), een echt mooi horloge is, zoals iemand anders opmerkte, meer een kunstwerk waar jaren van kunt genieten en dat, als je het goed hebt ingekocht, in waarde zal stijgen.