Wat vinden jullie van "grijze" import

Grijze import is niks mis mee.

Maar ik probeer altijd wel de plaatselijke juweliers te bezoeken
met de vraag welke korting er mogelijk is.

Is het prijsverschil aanvaardbaar dan pas maak ik een afspraak om te passen
als het horloge besteld moet worden. (indien de juwelier het horloge kan leveren)

Maar de verhoudingen moeten niet zoek zijn wat betreft de prijs.

Als ik het horloge neem dan zal ik hem ook daadwerkelijk bij die juwelier kopen
want passen kopje koffie en vervolgens op het net bestellen vind ik ook not done.

Ik denk dat het mooiste zou zijn om het beide in stand te houden zowel de juweliers en horlogemakers als ook de grijze import.

Al heb ik een lichte voorkeur voor de juwelier want buiten concurrentie uit het grijze circuit hebben ze ook met overvallen te maken.

Heeft in mijn ogen toch een grotere impact dan een horloge wat is zoekgeraakt
bij de vervoerder.

Ondanks het risico overvallen te worden gaan sommige juweliers na meerdere overvallen gewoon door met hun zaak.

Dat mag best beloond worden vind ik.

Vriendelijke groeten.

N.Visser.

Leuk verhaal van Steltman en collega’s. Krokedillentranen. Zolang ik voor twee simpele gebogen stukjes rvs van Omega (eindstukjes van een 1171 band) meer dan 25 euro moet betalen… en ze via internet veel goedkoper te vinden zijn, voel ik me echt niet bezwaard.

Rolex cs. heeft ook geen medelijden met de klant als ze in 1 klap de prijzen 7% laten stijgen. Internet is gewoon het nieuwe kopen. Een juwelier zal de bakens moeten verzetten om mee te kunnen doen. Je gaat ook niet meer met de trekschuit van Amsterdam naar Haarlem omdat je het zo zielig vindt voor de schipper van de schuit.

Ik weet niet hoe het bij Steltman is, maar vaak worden dergelijke dure stukken in consignatie verkocht: de fabrikant blijft eigenaar van het product totdat het wordt verkocht. Er zijn diverse contracten tussen verkoper/winkelier en de eigenaar/fabrikant mogelijk. Vaak krijgt een verkoper een deel van de opbrengst. Als daar niet veel ā€˜ruimte’ in zit, zal de verkoper maar weinig korting geven.

Ik denk dat je als bedrijf beter kunt investeren in je naam en faam als betrouwbare transporteur van dure spullen! Veel mensen hebben bedenkingen om dure spullen in het buitenland te kopen vanwege de onzekere factor transport. Heb je dat als bedrijf goed in de hand, dan…

Menno

In zoverre, dat er ā€˜grote merken’ zijn die met een AD afspreken dat hij niet meer dan een bepaald kortingspercentage mag geven. Ze controleren dat ook door Ghost-kopers op stap te sturen die gaan proberen om toch meer korting te krijgen. Heb over een bepaald merk vernomen dat het max. percentage 15% was, maar dit zegt natuurlijk niets over de rest.

hans

hanszonnetje Schreef:

echt vet…die wil ik ook

Verkoop je Rolexen, dan kun je deze ook kopen.

Niks mis mee…how cheaper the better.

Het probleem bij veel juweliers is dat ze met handen en voeten gebonden zijn aan de groothandel. Dit heeft in veel gevallen te maken met het feit dat juweliers administratief nogal nonchalant zijn. Dus weinig ruimte om te onderhandelen over de prijs omdat ze simpelweg iedere cent heel goed kunnen gebruiken om hun rekeningen te betalen. Het is niet voor niets dat de Swatch groep handelt zoals ze dat nu doen. De klant is het kind van de rekening maar de basis van het probleem ligt bij de juwelier.

Hoi,

Ik kan er vaak zelf ook niet omheen. Door het extreem grote prijsverschil tussen sommige klokken, vergeleken in Nederland en de U.S. wordt je als verzamelaar creatief. Hoe dit verschil komt, kan ik naar gissen. De Amerikaanse juwelier zal er ook heus goed aan moeten verdienen. Sinds we de Euro hebben, is het verschil enkel nog groter geworden.

Passen bij een plaatselijke juwelier, en dan zeggen nee toch maar niet, en vervolgens op internet kopen vind ik overigens absoluut niet! kunnen. Wanneer ik iets in de winkel ga bekijken, doe ik dat enkel met serieuze intenties.
Evengoed koop ik van alles en nog wat in the USA, tot schoenen aan toe.
Dit scheelt op een paartje Timberlands vaak meer dan 100%…

Op dvd series scheelt het soms zomaar een factor 3 met Nederland, en dat is dan regelrechte oplichterij (in Nederland dus) in mijn ogen. Voor de goede orde, ik koop bij normale grote bonafide internetbedrijven. Overigens haal ik die in the UK, en niet in the states. Hier worden de prijzen van zowel cd’s als dvd’s kunstmatig hoog gehouden. De filmmaatschappijen die de boel uitbrengen doen hier dapper aan mee. Op UK imports zie je soms 12 verschillende talen ondertitels, enkel het stomme hollands ontbreekt heel vaak. Tja, hoe zou dĆ”t nu komen…

On topic:

Voor onderhoud zijn er een aantal uitstekend bekend staande horlogemakers in Nederland. Daar kan je prachtige Zwitser prima een beurtje krijgen.
Voor Omega bijvoorbeeld: Ferrie Schweitzer in Limburg.
En hij neemt nog meer bekende merken gewoon aan volgens mij.
Daar hoef je werkelijk niet mee te zitten.

Sommige juweliers hier zijn overigens niet te beroerd om een langer lopend model interessant af te prijzen. Zeker wanneer er wat anders aankomt. Het wil dus helemaal niet zeggen dat je in Nederland geen leuke ā€œdealsā€ kan maken.
Je moet enkel wel goed uit je doppen kijken, en vooraf de markt wereldwijd goed onderzoeken voor je een bepaald model aanschaft.

Groet,

Nico.

Groet,

Nico.

Nederland is gewoon het duurste jongetje van de klas, zoals altijd.

Aan de andere kant zakt mijn broek af van
bijvoorbeeld de firma S. te Den Haag, waar een
verkoper mij probeert uit te leggen dat hij niet
meer dan 5% korting mag geven van zijn
fabrikant.Ten eerste geloof ik hem niet en als het
inderdaad zo zou zijn bevestigt dit mijn idee over
de onfrisse machtspositie van bijv. de Swatch
Groep.

Wat een onzin…

Han R Schreef:

Dat vermoeden had ik al. Ik had eerder gehoord dat
afhandelijk van het merk een korting van 10 - 15%
gebruikelijk is.

Om korting gebruikelijk te noemen vind ik kort door de bocht.
De ervaring leert dat nog steeds slechts 5 a 10% van de klanten bij ons in de winkel om korting vraagt.
Heb nog nooit een leverancier horen praten over een maximale korting (exclusief een merk als Pandora: daar mogen we helemaal geen korting op geven), maar heb ook nog nooit een klant 15% gegeven. Niet omdat dat van de leverancier niet mag, maar omdat dat van m’n baas niet mag :wink:

Botweg direct al een korting eisen, dat is niet de
juiste weg.
Het is als het ware een spel van geven en nemen.
Van de juiste wederzijdse sfeer creƫren.
Een korting, moet je dan ook gegund worden!!

Helemaal mee eens. Als een klant bij mij gelijk over korting begint, of zegt: Als je er … euro van maakt neem ik m zo mee; of nog erger: voor meer dan … euro doe ik het niet… dan verkoop ik het liever aan een andere klant.

Ik weet niet hoe het bij Steltman is, maar vaak
worden dergelijke dure stukken in consignatie
verkocht: de fabrikant blijft eigenaar van het
product totdat het wordt verkocht. Er zijn diverse
contracten tussen verkoper/winkelier en de
eigenaar/fabrikant mogelijk. Vaak krijgt een
verkoper een deel van de opbrengst. Als daar niet
veel ā€˜ruimte’ in zit, zal de verkoper maar weinig
korting geven.

Swatchgroup doet niet aan consignatie.

Fabrikanten/Importeurs proberen hun winstmarge (ā€œkunstmatigā€) zo hoog mogelijk te houden. Er niks met winst maken. De kosten voor de juwelier zijn in Europa vaak hoog.

Als koper is het moeilijk uit te maken of de juwelier een redelijk winst maakt. Het feit dat je op later tijdstip nog op service kan rekenen is belangrijk. Kleinere ingrepen zal de juwelier gratis of tegen een prijsje oplossen. Op grotere ingrepen zal hij wel opnieuw voldoende winstmarge nemen.

Het lijkt me fair dat je eerst je plaatselijke juwelier spreekt over het goedkopere aanbod uit het buitenland, om zo een goedkoper prijs te bekomen.

Daarna is het aan jou om te oordelen of de meerprijs voor jou gerechtvaardigd is. Laat je geen slecht gevoel aansmeren omdat je voor het goedkopere buitenland kiest. Tenslotte moet jij toch ook (hard) werken voor je centen.

1 like

Ik ben 100% VOOR grijze import.

Het kunstmatig in stand houden van grote prijsverschillen is in mijn ogen misdadig. Een spijkerbroek die hier 100 euro kost, kost in de VS 25 dollar… Een horloge dat hier 995 euro kost, kost in HongKong 500 euro.

Door de grijze import hoop ik dat de prijzen wereldwijd een beetje gelijk komen te liggen.

Het wordt tijd dat ook de douane gaat inzien dat wat betreft handel de grenzen komen te vervagen.

cmejewellery Schreef:

Heb nog nooit een leverancier horen praten over
een maximale korting (exclusief een merk als
Pandora: daar mogen we helemaal geen korting op
geven)

korting, daar mogen de leveranciers ook helemaal niks over zeggen, iedere verkoper staat het vrij zijn marge te bepalen. prijsafspraken zijn in NL (europa?) verboden. dus als het kortingverbod een stalorder van Pandora is: foei!

dit kan trouwens wel doorschieten: albert heijn deed dat in extreme mate met ontbijtkoeken en werd bij de rechter teruggefloten toen het dumpingsprijzen hanteerde onder de inkoopprijs.

Dat prijsafpraken verboden zijn klopt.
Wij kunnen als consument ook niet zien of er al dan niet prijsafspraken worden gemaakt. Je verwijst terecht naar Europese wetgeving. Basis is EUR Lex 12002E08. Hier zit echter een klein addertje onder het gras. Dit addertje heet selectieve distributie. In beginsel is dit verboden. De wetgever heeft (niet altijd voor niets), bepaald dat bepaalde branches of fabrikanten eisen mogen stellen aan hun wederverkopers. Met name in gevallen waar zaken als volksgezondheid, veiligheid etc in het geding zijn. Echter bestaat er ook een uitzondering voor fabrikanten die aan de wetgever aannemelijk kunnen maken, aleen door middel van een systeem van selectieve distributie ā€œhet verleende service niveau aan de consumentā€ zeggen te kunnen handhaven. Voor o.a. de high-en horloge en ook (vrij bekend) de fietsenmarkt geldt deze uitzondering.
Om de vraag voor te zijn, of dit niet concurrentiebeperkend werkt:
Het Europese hof heeft inmiddels geoordeeld, dat in het geval van de horloge-industrie er voldoende concurrentie is, omdat er tussen de verschillende merken van bijvoorbeeld de Swatch-groep voldoende concurrentie is.

Ondanks dat hier blijkbaar door de wetgever over is nagedacht, blijft de consument de grote verliezer.
Selectieve distributie staat voor mij gelijk aan verticale prijsbinding.

1 like

Ik word altijd royaal genaaid met invoerrechten etc. Het lijkt er op dat dit natte vinger werk is. Ik heb wel eens voor een zonnebril uiteindelijk meer betaald dan dat ik hier in Nederland kwijt zou zijn omdat ik belachelijk veel bij moest betalen dankzij een ā€œschattingā€ van de douane.

Han R Schreef:

Dat prijsafpraken verboden zijn klopt.

Tussen verschillende aanbieders van gelijke producten/diensten. Kortom is hier helemaal niet van toepassing! Als een leverancier niet wil dat je x korting geeft en je doet het toch dan raak je gewoon je dealerschap kwijt.

Waarschijnlijk ƩƩn van de volgende gevallen:
er zat geen factuur bij;
er stond ten onrechte een misleidende tekst op de factuur:
ā€œsample (without commercial value)ā€, ā€œgiftā€

Een normale zonnenbril zit namelijk normaal gesproken onder de vrijstellingsgrens voor invoerrechten/BTW.

Helemaal mee eens. Als een klant bij mij gelijk
over korting begint, of zegt: Als je er … euro
van maakt neem ik m zo mee; of nog erger: voor
meer dan … euro doe ik het niet… dan
verkoop ik het liever aan een andere klant.

Behalve horlogeliefhebber zit ik al jaren in de verkoop en vanuit die gedaante kan ik het niet nalaten om hierop te reageren.
Ik kan me goed voorstellen dat je je ergert aan een klant die puur op prijs onderhandelt, maar het is toch echt aan de verkoper om hier een draai aan te geven. Het is naar mijn mening als verkoper ā€˜not done’ om dit soort uitspraken te doen. De order en een tevreden klant moeten altijd centraal staan ongeacht van je persoonlijke mening over de klant of zijn/haar manier van onderhandelen.

Maar goed ik ga er dan ook vanuit dat je zoiets nooit tegen een klant zult zeggen en er alsnog alles aan doet om de order binnen te halen.

Gelukkig koop ik alleen maar vintage en af en toe een jong gebruikte, dus daar hoef ik me niet druk om te maken. Voor beide kan valt wat te zeggen, het is maar net waar je je het gelukkigst bij voelt.