Wat vinden jullie van "grijze" import

Beste forumleden,
Ik heb pas geleden voor mij zelf een horloge gekocht in de US of A.
Door de lage dollar en voor een prijs van ongeveer 60% van de advies verkoopprijs in Nederland (incl. BTW, invoerrechten en vracht).

Is in jullie ogen het kopen in het “grijze” circuit afkeurenswaardig?
Ik maak intussen wel misbruik van de plaatselijke juwelier/horloger om te zien hoe iets er om de pols uitziet. Van het feit dat de juwelier/horloger met een winkel een behoorlijke marge nodig heeft om te kunnen bestaan ben ik me bewust. (dure locatie, personeel, hoge investering, lage omloopsnelheid etc.)
Aan de andere kant zakt mijn broek af van bijvoorbeeld de firma S. te Den Haag, waar een verkoper mij probeert uit te leggen dat hij niet meer dan 5% korting mag geven van zijn fabrikant.Ten eerste geloof ik hem niet en als het inderdaad zo zou zijn bevestigt dit mijn idee over de onfrisse machtspositie van bijv. de Swatch Groep.

Wat is wijsheid?
Wat is etisch?
Wat zijn de praktische problemen met garantie?

Ik ben er nog niet uit.
Graag uw input.
(Geen haast, want onze volgende aankoop wordt de Holy Grail van mijn vrouw, en daar zijn we nog wel even voor aan het sparen.)

Gr.
Han

Wat ik er van vind? In één woord fantastisch!

Meer horloges kunnen kopen voor hetzelfde geld dat willen we toch allemaal? Ik zou nooit een horloge gaan passen en dan op internet bestellen overigens dat vind ik not done.

Han R Schreef:

Beste forumleden,
Ik heb pas geleden voor mij zelf een horloge
gekocht in de US of A.
Door de lage dollar en voor een prijs van ongeveer
60% van de advies verkoopprijs in Nederland (incl.
BTW, invoerrechten en vracht).

Is in jullie ogen het kopen in het "grijze"
circuit afkeurenswaardig?
Ik maak intussen wel misbruik van de plaatselijke
juwelier/horloger om te zien hoe iets er om de
pols uitziet. Van het feit dat de
juwelier/horloger met een winkel een behoorlijke
marge nodig heeft om te kunnen bestaan ben ik me
bewust. (dure locatie, personeel, hoge
investering, lage omloopsnelheid etc.)
Aan de andere kant zakt mijn broek af van
bijvoorbeeld de firma S. te Den Haag, waar een
verkoper mij probeert uit te leggen dat hij niet
meer dan 5% korting mag geven van zijn
fabrikant.Ten eerste geloof ik hem niet en als het
inderdaad zo zou zijn bevestigt dit mijn idee over
de onfrisse machtspositie van bijv. de Swatch
Groep.

Wat is wijsheid?
Wat is etisch?
Wat zijn de praktische problemen met garantie?

Ik ben er nog niet uit.
Graag uw input.
(Geen haast, want onze volgende aankoop wordt de
Holy Grail van mijn vrouw, en daar zijn we nog wel
even voor aan het sparen.)

Gr.
Han

Kortingsverhaal van Steltman is onzin…

niks mis mee

De mogelijkheid is er toch waarom zou je er dan geen gebruik van maken.
Ook maakt de hooghartigheid van de Swatch groep het er zelf naar dat mensen creatief worden.

Ja, dat vind ik ook als ik naar mijn horloge kijk…
Mijn punt is, dat als wij in Nederland alles van ver halen, wij binnenkort alleen nog horloges kunnen kopen op basis van fotootjes op de website van een handelaar.
Ook heb ik geen idee bij wie ik over een paar jaar voor een servicebeurt terecht kan.

Dat vermoeden had ik al. Ik had eerder gehoord dat afhandelijk van het merk een korting van 10 - 15% gebruikelijk is.

Niks mis mee (tu)

Ik heb niets tegen grijze import, bestellen in het buitenland e.d.
Maar, je moet dan ook niet klagen als een juwelier geld gaat rekenen voor inkorten banden, opsturen voor reparatie etc. Dit soort service kun je dan gewoonweg niet verwachten.

Voor veel zaken kies ik er bewust voor deze in mijn eigen woonplaats(je) te kopen, ondanks de wat hogere prijs, omdat anders simpelweg deze winkels over een paar jaar niet meer bestaan.

Groeten,

Martin

Als het hier echt niet te krijgen is dan heb ik er geen problemen mee. Maar ik wil een horloge toch echt zien en voelen voordat ik het koop en niet van een plaatje.

En net als in de electronica-handel. Als je zegt dat je hem op internet eenvoudig voor veel minder kan krijgen dan wil een juwelier best wat met de prijs doen. En dan valt het verschil misschien best wel mee.

Koop jij het horloge met een leuke korting bij hem en niet op het internet dan maak jij weer een beetje reclame voor hem. Want jij brengt je vrienden en kennissen weer aan.

Een Steltman moet ook om zijn reputatie denken en geen dump juwelier worden.

Internet kan leuk zijn mits er een goede service kan worden gegarandeerd en dat mankeert er nog wel eens aan.

Met vriendelijke groet,

Marco

MartinB Schreef:

Ik heb niets tegen grijze import, bestellen in het
buitenland e.d.
Maar, je moet dan ook niet klagen als een juwelier
geld gaat rekenen voor inkorten banden, opsturen
voor reparatie etc. Dit soort service kun je dan
gewoonweg niet verwachten.

Ware woorden!

Verder vind ik dat de juweliersbranche als geheel niet mag klagen over concurrentie via internet/het grijze circuit. Zij zijn immers dé leverancier van deze grijze handelaren, vaak met als motief om dead stock op te ruimen of hun targets te halen bij de fabrikanten. Dit laatste maakt ook de fabrikanten weer mede verantwoordelijk door hun AD’s met deze targets op te zadelen.

Beste Martin,

Van wat je als eerste noemt ben ik me volledig bewust.
Sterker nog, ik heb er begrip voor als je als vreemdeling (meer) betaalt, terwijl service voor de kopende klant minder kost of gratis is.

Voor wat betreft jouw laatste punt ben ik het gedeeltelijk met je eens.
Een fiets koop ik bij de plaatselijke fietsenmaker. Mijn bril koop ik bij de plaatselijke opticien. etc.

Wij zijn het er blijkbaar over een dat service geld waard is.
Deze afweging wil ik echter graag zelf maken en niet laten bepalen door de fabrikant.

Ik heb er bijvoorbeeld geen probleem mee om in geval van een garantieclaim mijn horloge naar de fabrikant in Zwitserland te sturen.
Wat mij dwars zit is dat een fabrikant blijkbaar niet meer achter zijn geweldige produkt staat, als het niet via een AD verkocht is. Heel erg krom!

Han

Mijn beste,

Ik onderschrijf de reactie van Martin.
De ‘grijze import’ op zich is voor velen een aantrekkelijk alternatief.
Een alternatief welke met name in financieel opzicht een duidelijke meerwaarde heeft.
Immers als men voor zijn / haar zuur verdiende spaarcenten hét horloge kan bekomen voor een prijs die (uiteindelijk) lager ligt dan de winkelverkoopprijs hier in De Lage Landen, dan kan ik mij goed voorstellen.

Doch kies ik zelf bij de aankoop van een horloge toch voor de lokale ondernemer.
De meerwaarde welke ik krijg in de vorm van een langdurige service, is mij meer waard dan een (hoge) korting bij import.
Hierbij dient gezegd te worden dat uit de ervaring blijkt dat ook hier een ’relevante’ korting is te bekomen.
Botweg direct al een korting eisen, dat is niet de juiste weg.
Het is als het ware een spel van geven en nemen. Van de juiste wederzijdse sfeer creëren.
Een korting, moet je dan ook gegund worden!!

Orologio Signaturis Temporis.B)-

en ik ben benieuwd wat je nu in de US of A hebt gekocht? :slight_smile: :slight_smile:

en ik ben benieuwd wat je nu in de US of A hebt gekocht? :slight_smile: :slight_smile:

deze:

vandaar mijn topicje over grijze import.
Mijn vrouw il er ook één…

Dubbel gevoel. Als het echt veel scheelt, dan ben je een dief van je eigen portemonnee als je teveel betaalt. Van de andere kant kun je beter als het verschil beperkt is ook de lokale horlogeboer koesteren. Dan wint iedereen.
Groet Roelof

Wat een mooi horloge…welk model is dit?

proficiat met je aanwinst!

Over de “grijze” import zal ik me niet uitlaten…ook hierin bestaan weer veel grijze gebieden…ik ben van mening dat iedereen daarin zelf maar een beslissing nemen moet…hij/ zij zal er uiteindelijk mee moeten leven…

Groet, justin

Groot gelijk en met de firma steltman hoef je geen medelijden te hebben volgens mij… Hofleverancier enzo… Mooie Blancpain btw…!

Ik ben niet van plan om allerlj tussenhandelaren te spekken, dus nee ik ben er niet vies van. Tevens is het kopen buiten Europa vaak noodzakelijk.

Door de bekrompen gedachtegang van importeurs, blijven er zeer mooie modelen niet beschikbaar voor ons.
Dus wil je een bepaald model, moet je soms wel het grijze opzoeken, en dan hou ik nog geld over.

Greetz Ehwatch