Wat vinden jullie van het Soprod A10-2 uurwerk?

Edit- foutje

Afhankelijk van het type uurwerk, durf ik bepaalde ETAā€™s zeker wel ā€œentry levelā€ uurwerkjes te noemenā€¦ neem nou de ETA 2763ā€¦ is het een slecht uurwerk?.. zeker nietā€¦ de 2763 aan mijn pols is 40 jaar oud, maar nog altijd zuiver genoegā€¦

maar de afwerking van het geheelā€¦ grove GuillochĆ©, gestanste platine en bruggenā€¦ ruwe zijkanten dusā€¦ eigenlijk geen poremā€¦

Maarjaā€¦ dat uurwerkje is ooit ontwikkeld voor de lagere prijsklasse horlogesā€¦
't is dus wat kort door de bocht om alle kalibers van Ć©Ć©n fabrikant op Ć©Ć©n hoop te kieperenā€¦

Arie Kabaalstra Schreef:

't is dus wat kort door de bocht om alle kalibers
van Ć©Ć©n fabrikant op Ć©Ć©n hoop te kieperenā€¦

Ik denk dat we er nooit over eens zullen worden, wat high-end is.

Een voorzet is Wikipedia: Most sophisticated or expensive, appealing to sophisticated or discerning tastes

Ik ga er ook in mee dat Soprod geen high-end is :wink:

Het is denk van belang naar het individuele kaliber te kijken & niet naar het merk.
Een beetje analoog aan autos; een Volkswagen Phaeton is redelijkerwijze high-end, een VW Up zeker niet.

Windhund Schreef:

Mogen we de ETA, de Sellita, de Miyota en de
Soprod dan middenklassertjes noemen?

Eenvoudige middenklassers? En ook zoals, Arie verderop zegt, niet alles van een merk, is van dezelfde kwaliteit. Anders zouden ze ook geen verschillende kwaliteiten leveren :wink:

Volgens mij kun je het deze Soprod vergelijken met een ETA in de Top/cosc kwaliteit.

Groet Bert

Bert928GT Schreef:

Volgens mij kun je het deze Soprod vergelijken met
een ETA in de Top/cosc kwaliteit.

Groet Bert

Wil je niet tegenspreken ;), maar ben wel benieuwd naar die info

Het zelf ook wel eens gezocht, maar niets definitiefs kunnen vinden, Dus als jij wel het e.e.a hebt gevonden, kan je dan de links delen?

Niet om bijdehand te wezen mcfr,maar wel goed lezen(alleen de quartz afdeling)

The Quartz Division of the Soprod Group, which belongs to the Swiss Festina Group, develops and produces Swiss made movements and complications in Sion (VS).

Soprod is volgens hun site inderdaad deel van de Festina Groep, maar een paar regels lager staat dat ze onafhankelijk zijnā€¦

dat lijkt tegenstrijdigā€¦ maar 't zou gewoon kunnen dat ze een contract hebben met Festina voor de levering van Kalibersā€¦ en dat Festina er verder niet moeilijk over doet, dat ze van alles en nog wat aan iedereen leverenā€¦

http://www.soprod.ch/EN/index_htm_files/Generique%20SOP%20A10-2.pdf

ziehier de specsā€¦ even snelā€¦

11Ā½ā€™ā€™ā€™ en slechts 3.6 mm dikā€¦28800 tikken per uur, 25 stenen, 42 uur gangreserve, op aanvraag COSC gecertificeerd, geblauwde scrhoefjes, graveringen en CĆ“tes de Geneve/Perlage op aanvraagā€¦ dat wil ik toch echt geen "middenklassertje meer noemenā€¦

Er staat dat Soprod aan mjhv (een onderneming uit de Festina groep) de opdracht heeft gegeven om een echapement te ontwikkelen voor hun caliber A10-2.

Soprod a chargƩ mhvj, une des sociƩtƩs du Groupe
industriel Festina, de dƩvelopper un Ʃchappement
Swiss made pour lā€™A10-2.

Dit betekent toch niet dat Soprod zelf onderdeel van Festina is, noch dat die mjhv het hele caliber heeft geleverd, of ben ik mis?

lexor Schreef:

Zal reageren, hoewel je opmerking alleen maar als
provocatie bedoelt lijkt.
Ik ken Soprod natuurlijk wel, maar ik heb geen
persoonlijke ervaring met dat uurwerk, vandaar
mijn opmerking ā€œdĆ© soprod ken ik nietā€. Dat slaat
op het betreffende uurwerk, niet op het merk. Maar
als je voorgenomen hebt alles van mij verkeerd te
inpreteren, zal je die nuance ontgaan zijn.

Waarom het geen high-end is? Dat zou je zelf ook
kunnen beantwoorden, als je de lat niet zo laag
zou leggen. Een uurwerk van die prijs, high-end?
Een ETA 2892 is dan ook high-end. Nou, de
groetjes.

Dat is tenminste een gedeeltelijke normale uitleg.

Ik had ook de indruk dat het een behoorlijk indrukwekkend uurwerk is. Het feit dat het min of meer massaproductie is zie ik niet als nadeel, een manufactuur stickertje op een uurwerk hoeft niet te betekenen dat het duurzamer is wel exclusiever. Exclusief is bij lange na niet altijd beter en duurzamer. Van duurzaamheid houd ik persoonlijk heel erg en vind ik belangrijker dan exclusiviteit. Voor een ander zal/kan en mag dat andersom zijn.
Mijn inschatting is dat we dit uurwerk meer en meer gaan zien.

groet Bert

Wat mij betreft ook welā€¦

Ik heb trouwensā€¦ om het verhaal model/merk even te toetsenā€¦ de ETA 2472 even van dichtbij bekekenā€¦ en dieā€¦ jaā€¦ die heeft wel machinaal afgewerkte kantenā€¦ glad als een paling, en glimmend als een Kerstbal. duidelijk dat de 2472 niet, zoals de 2763, ā€œyour basic run-of-the-millā€ kalibertje isā€¦

de Soprod CA10/2 is van Minimaal dezelfde afwerkingsgraadā€¦ enā€¦ ook belangrijkā€¦ het tikgetalā€¦ die ETA 2472 doet een magere 18000/h

Op zichā€¦ in mijn belevingā€¦ correct me if iā€™m wrong hereā€¦ is alles wat een hoger tikgetal heeft dan 21600 op zijn minst middenklasse, zoniet ā€œhigh-endā€

Arie Kabaalstra Schreef:

Op zichā€¦ in mijn belevingā€¦ correct me if iā€™m
wrong hereā€¦ is alles wat een hoger tikgetal heeft
dan 21600 op zijn minst middenklasse, zoniet
"high-end"

Als je daar zo naar kijkt, valt deze 7200 slow-beater:

http://forums.watchuseek.com/f381/antoine-martin-slow-runner-meets-mr-wizard-877438.html

in de categorie huisvuil :#

1 like

lencoth Schreef:

Arie Kabaalstra Schreef:


Op zichā€¦ in mijn belevingā€¦ correct me if iā€™m
wrong hereā€¦ is alles wat een hoger tikgetal
heeft
dan 21600 op zijn minst middenklasse, zoniet
"high-end"

Als je daar zo naar kijkt, valt deze 7200
slow-beater:

http://forums.watchuseek.com/f381/antoine-martin-s
low-runner-meets-mr-wizard-877438.html

in de categorie huisvuil :#

leuk geschreven post.