Wat vinden jullie van het Soprod A10-2 uurwerk?

Zoals ik hier en daar op het internet lees zal de dominante positie van ETA met haar uurwerken door gerechtelijke uitspraken de komende jaren minder worden. Dat heb ik eruit opgemaakt, maar ik kan er naast zitten. Nu mijn vraag wat vinden jullie van de kwaliteit van het Soprod A10-2 uurwerk. Ik heb hier en daar wat gelezen en ik vermoed dat de kwaliteit op het niveau van de TOP/COSC ETA uurwerken ligt. Stiekem kijk ik al naar horloges met dit uurwerk.

Groet Bert

Bert928GT Schreef:

Zoals ik hier en daar op het internet lees zal de
dominante positie van ETA met haar uurwerken door
gerechtelijke uitspraken de komende jaren minder
worden. Dat heb ik eruit opgemaakt, maar ik kan er
naast zitten.

Deze beslissingen zijn jaren uitgesteld en uiteindelijk afgezwakt. ETA wilde véél sneller en éérder hun leveringen aan derden verminderen. ETA (i.c. Swatch Group) wilde dus juist niet “dominant” blijven en had geen zin om aan haar concurrenten te moeten leveren.

De Soprod ken ik niet.

Ik ben zelf onder de indruk van de Soprod A10/2, waarom?.. omdat ie 0.6 mm Dunner is dan een vergelijkbaar Kaliber van ETA… 3.6 mm is verdraaid dun voor een Automaat, met een 28800 tikgetal…

Gezien het gegeven dat ETA een 100% onderdeel is van de Swatch groep, maakt het “onmogelijk” om als onafhankelijk fabrikant om aan ETA uurwerken te komen…

Ik heb onlangs 2 stuks ETA 2763 kunnen kopen via de Fournituren handel…maar die dingen komen ZONDER urenrad… die moest ik weer ergens anders vandaan halen… lastig…

als ik Complete Soprod’s kan inkopen… dan weet ik dat ik een kwalitatief uurwerk heb, en dat ik 0.6 mm “extra ruimte” heb om toch een dun horloge te bouwen… of… dat ik em op de gebruikelijke dikte houdt, maar dan aan weerszijden 0.3 mm “extra” heb om bijvoorbeeld een dikker glas, en een dikkere bodem te monteren…

Om kort te gaan… Soprod is voor mij een mogelijke keuze voor Kalibers voor mijn horloges…

Ik heb nog geen horloge met dit uurwerk. Als ik warm loop voor een nieuw horloge dan vind ik het daarom een pre als er een soprod (of selita) uurwerken in zit.

Arie Kabaalstra Schreef:

Ik ben zelf onder de indruk van de Soprod A10/2,
waarom?.. omdat ie 0.6 mm Dunner is dan een
vergelijkbaar Kaliber van ETA… 3.6 mm is
verdraaid dun voor een Automaat, met een 28800
tikgetal…

Gezien het gegeven dat ETA een 100% onderdeel is
van de Swatch groep, maakt het “onmogelijk” om als
onafhankelijk fabrikant om aan ETA uurwerken te
komen…

Ik heb onlangs 2 stuks ETA 2763 kunnen kopen via
de Fournituren handel…maar die dingen komen
ZONDER urenrad… die moest ik weer ergens anders
vandaan halen… lastig…

als ik Complete Soprod’s kan inkopen… dan weet ik
dat ik een kwalitatief uurwerk heb, en dat ik 0.6
mm “extra ruimte” heb om toch een dun horloge te
bouwen… of… dat ik em op de gebruikelijke dikte
houdt, maar dan aan weerszijden 0.3 mm “extra” heb
om bijvoorbeeld een dikker glas, en een dikkere
bodem te monteren…

Om kort te gaan… Soprod is voor mij een mogelijke
keuze voor Kalibers voor mijn horloges…

Ik heb Soprod een mail gestuurd met wat vragen en kreeg er meteen een offerte bij. Dus ze willen wel verkopen.

Groet Bert

1 like

dat heb ik nou ook, ik kijk ook naar de techniek, bepaald niet alleen naar het uiterlijk.

groet Bert

Ik kijk vooral naar de techniek… Ik wil wat goeds…en niet iets wat er “alleen maar leuk uitziet”

Ik vind alles dunner dan 4.2 mm sowieso een prestatie…

en… als ze niet te bedonderd zijn om een doosje te vullen met… laten we zeggen 10 stuks CA 10/2, en dat op te sturen naar ondergetekende… dan wordt het tijd de daad eens bij het woord te voegen.

Sellita ( als voormalige Assemblage afdeling van ETA ) is ook een mooie optie vind ik… en er zijn nog wel meer zwitserse uurwerkfabriekjes…

't wordt hoog tijd dat ik eens ga rondmailen… waar heb ik mijn duitse woordenboek?.. :slight_smile:

1 like

De meeste Zwitserse horlogemakers spreken ook Frans hoor.:smiley:

Het zijn een soort van Seiko uurwerken maar high-end en niks mis mee

Ja… de meeste Zwitserse horlogemakers wel… mais, ehh… je ne parlez francais anymore… verstehst’e?

da’s Verdikke 30 jaar geleden… toen Twix nog gewoon Raider heette… en M&M’s nog “Treets”

Tom Koerts Schreef:

high-end en niks mis mee

High-end? Nee. Niks mis mee? Ja.

lexor Schreef:

Tom Koerts Schreef:


high-end en niks mis mee

High-end? Nee. Niks mis mee? Ja.

Je schrijft eerst dat je soprod verder niet kent. Leg dan deze opmerking eens uit

+1 voor Bert (tu) Bert1 wel te verstaan :wink:

Bert1 schreef:

Je schrijft eerst dat je soprod verder niet kent.
Leg dan deze opmerking eens uit

Als je er 1000 bestelt kosten ze 180 CHF per stuk, zijn het er minder dan betaal je een vast bedrag van 5000 chf extra. Vooral dat laatste is vervelend.
Het antwoord dat ik van Soprod kreeg was inderdaad in het Frans. Ze gebruiken alleen materialen die vergelijkbaar zijn met de TOP en COSC versies van ETA. Overigens kan het Soprod uurwerk ook COSC gecertificeerd worden tegen meerprijs, maar met dezelfde materialen.

Groet Bert

Ik had er wel eens van gehoord maar dit wist ik niet, klinkt goed!

Bert1 Schreef:

lexor Schreef:


Tom Koerts Schreef:



high-end en niks mis mee

High-end? Nee. Niks mis mee? Ja.

Je schrijft eerst dat je soprod verder niet kent.
Leg dan deze opmerking eens uit

Zal reageren, hoewel je opmerking alleen maar als provocatie bedoelt lijkt.
Ik ken Soprod natuurlijk wel, maar ik heb geen persoonlijke ervaring met dat uurwerk, vandaar mijn opmerking “dé soprod ken ik niet”. Dat slaat op het betreffende uurwerk, niet op het merk. Maar als je voorgenomen hebt alles van mij verkeerd te inpreteren, zal je die nuance ontgaan zijn.

Waarom het geen high-end is? Dat zou je zelf ook kunnen beantwoorden, als je de lat niet zo laag zou leggen. Een uurwerk van die prijs, high-end? Een ETA 2892 is dan ook high-end. Nou, de groetjes.

Het grappige is dan weer dat Soprod een onderdeel is van Festina Group

Man, doe niet zo aangebrand. Ik wil ook graag weten waarom Soprod geen high end is. Leg gewoon uit wat je bedoelt.

Bert K Schreef:

Man, doe niet zo aangebrand. Ik wil ook graag
weten waarom Soprod geen high end is. Leg gewoon
uit wat je bedoelt.

Kijk, als jij niet weet wat high-end is, kan ik daar niets aan doen. Je zou eens naar merken als Patek Philippe of A. Lange & Söhne kunnen kijken, om te zien wat high-end is. Dan kan je zelf de verschillen met massa-uurwerkjes als Soprod vaststellen. Hoef je ook mij niet gelijk te geven (want je eet toch eerder je schoenen op), maar kan je het helemaal zelf uitpluizen!

Overigens, je dom houden & dan de bewijslast omdraaien, is een goedkope truc.
Aangebrand ben ik niet. Daar is dit allemaal niet belangrijk genoeg voor.

Nou lexor ;), ik wil niet weten hoe het is als je wel aangebrand bent :wink:

Ik geloof dat je punt nu duidelijk is. High end zijn, voor jou, de manufactuur uurwerkjes uit de bekende haute horlogerie stallen.

Mogen we de ETA, de Sellita, de Miyota en de Soprod dan middenklassertjes noemen?