Ik herken het twijfelen. Op plaatjes vind ik deze erg mooi, maar toen ik hem in de etalage zag raakte hij mij net niet. Ik ben wel tien keer terug geweest, maar uiteindelijk voor een tweedehands speedmaster moonphase gegaan. En geen moment spijt van gehad.
Sommige huidige modellen van Longines zijn fraai maar ook niet meer dan dat. Vintage Longines horloges uit de jaren 60/70 zijn absoluut top. In mijn optiek minimaal vergelijkbaar met Omega en destijds ook aanmerkelijk duurder dan Omega. IK heb een 18K gouden Ultrachron, met kaliber 431 (sneltikker). Let op de fraaie wijzerplaat en de opgelegde cijfers en batons. TOP!
Vergane glorie helaas - jaren '50 en '60 wereldklasse, sublieme uurwerkjes en een fanatiek streven naar accuratesse. Wel goed dat ze teruggrijpen naar oude modellen momenteel; dan lijkt het tenminste nog ergens naar! Kan van de modernere Longines-looks niet warm of koud worden.
Jaren 60
Jaren 40
Prachtig merk met een schitterende historie! Zoals reeds eerder aangegeven in met name de jaren 50 en 60 fantastische uurwerken gemaakt. Met name de chronograaf calibers van Longines uit die periode waren (volgens kenners) van de hoogste orde en bovenste plank (erg goed dus😀).
Volgens mij heeft Longines ook het oudste geregistreerde horloge logo, de gevleugelde zandloper. Echter in de ogen van “moderne” kenners heeft het merk niet, hoe zeg je dat… de uitstraling van de nu wat meer gehypete merken. Mocht je je hier overheen kunnen zetten dan hebben ze een paar zeer aantrekkelijke modellen tegen (nog) fatsoenlijke prijzen. Ik vind deze nog steeds erg gaaf, wie weet!;
Prima merk. Heb de mijne nog steeds naast een Oris en Speedy en bevalt super. Tegen einde garantie wat gedoe met het uurwerk gehad (2824) en dat is toen compleet vervangen. Top service.
Ik vind Longines prachtige uurwerken maken. Vooral het oudere spul is van wereldklasse.
Voor mij een prima merk. Heb de Hydroconquest gehad en die beviel uitstekend nadat ie terug kwam van reparatie . Verder kunnen de heritage chrono modellen mij zeer zeker wel bekoren.
Ooit had ik 5 Longines horloges maar inmiddels zijn dat er nog 3:
De Conquest heb ik in 1994 nieuw gekocht en gaat, ondanks het inmiddels foute goud, nooit weg. Heel af en toe draag ik 'm nog eens een dagje.
De Lindbergh Hour Angle Watch was/is een echte graal en heb ik in 2007 nieuw gekocht. Ook deze gaat nooit weg.
De Avigation Special Series GMT Worldtimer heb ik in 2002 nieuw gekocht en krijgt de laatste tijd ook wat meer polstijd. De wijzerplaatkleur schijnt bijzonder te zijn. De hier al getoonde witte wijzerplaat heb ik al vaker gezien, mijn grijze uitvoering nog nooit.
Longines is toch een aantal jaren mijn voorkeursmerk geweest, zeker omdat ik vond dat je, in die periode, aantrekkelijke modellen van een goede kwaliteit tegen redelijke (midrange) prijzen nieuw kon aanschaffen. Sommige huidige Heritage modellen zijn nog steeds leuk maar zijn ook steeds duurder geworden.
De meeste andere huidige lijnen als bijv. de (Hydro)Conquest kunnen mij absoluut niet meer bekoren en mijn voorkeur voor Longines is eigenlijk gewoon verdwenen. De ook eerder getoonde Heritage Diver 1967 vond ik in eerste instantie dan wel weer geweldig maar bij het passen viel mij allereerst het hoge glim-/blinggehalte van m.n. de band op en de maatvoering is ook niet echt passend (net te groot, net te dik, net te zwaar). Gevalletje net niet dus.
Conclusie: als je me nu vraagt welke Longines ik graag zou willen aanschaffen zou ik het niet weten en dat ligt niet aan de kwaliteit maar meer aan de modellen- en prijspolitiek.
Grt. Marco