Wat vinden we hiervan? Siewert Hofstra en klopt de bewering van 't uurwerk?

Zag net een Topic voorbij komen met Nederlandse en Belgische horlogemakers en moest toen hier aan denken. Kon me t merk niet zo een twee drie voor de geest halen. Na wat gegoogle toch gevonden

Nu word er gezegd in t artikel van de Leeuwarder krant dat de Sopron A10-2 vaak gebruikt word in (veel) duurdere horloges. Is dit zo? En hoe staat dit uurwerk tegenover een Eta bijvoorbeeld. Is de Sopron beter?

Ik ga ervan uit dat ze Soprod bedoelen ipv sopron. Een horloge dat me direct binnenschiet dat ook dit movement gebruikt is de Stowa marine met zilveren wijzerplaat, prijsklasse is direct ook ongeveer hetzelfde. Dus voor een onaangeroerde soprod A10 lijkt de prijs me niet ongelooflijk fout. Mogelijks zit er wel een verschil in de precisie zoals men 4 verschillende afwerkingen heeft voor de eta 2824 die ook het grote bereik aan prijsklasses verklaart. Dan kom je nog aan de afwerking van de kast/rotor/wijzers/band en dergelijke dus prijsvergelijking is altijd heikel punt als je ze niet alletwee in handen hebt.

Wat je moet bedenken is dat duurdere merken misschien hetzelfde kaliber gebruiken maar er wel het een en ander aan wijzigen. Tudor gebruikte tot voor kort enkel ETA’s die dan wat aangepast werden (volgens hodinkee:regulator/escape wheel/pallet forks/anti shock en nog wat). De vraag is in hoe verre twee horloges die een dezelfde basis gebruiken nog hetzelfde zijn. Een uurwerk gebaseerd op de Valjoux 7750, zoals er vele zijn, kan werkelijk alles worden zie maar naar Habring2.

Over de vraag of soprod beter is dan eta of omgekeerd kan je boeken schrijven en zijn er al ettelijke honderden discussie’s op het internet te vinden. Een bedenking die je kan maken is dat een eta 2824/2892/7750 zo vaak voorkomend is dat je nooit of te nimmer in de problemen gaat komen met reparaties of wisselstukken. Ook zijn de meeste van hun kalibers al zo oud dat ze werkelijk bewezen hebben de tand des tijds al dan niet doorstaan te hebben en je dus echt geinformeerd kan zijn.

Mooi horloge trouwens om te zien, toch ff zitten zoeken maar vind 950,- toch wel behoorlijk aan de prijs… Zeker gezien het toch vrij “standaard” uurwerk.

Hij lijkt inderdaad €100 duurder te zijn geworden (In t artikel waar ik naar verwijs over t uurwerk was die nog €850). Maar goed das wel bijna 2 jaar geleden.

Het is belangrijk te weten dat ETA binnenkort (eind van dit jaar hoorde ik) stopt met het leveren van onderdelen aan wie dan ook, m.u.v. de after-sales centra van alle Swatch-gelieerde merken (en wellicht Breitling nog een tijdje). Daarom zijn Soprod en Sellita zo aan de weg aan het timmeren (en bijv. ook Steinhart) met het nagenoeg exact klonen van alle gangbare ETA-uurwerken. De patenten van de ETA’s (vaak trouwens ex-Eterna, Unitas, Valjoux) zijn al lang verlopen, en zo kan men straks een Soprod-anker in een “echte” ETA kwijt, als daar bijv. de tap van stuk is - ik noem maar wat.

E.e.a. recent gehoord uit behoorlijk betrouwbare bron.

Wat betreft het horloge in de post - het doet mij heel weinig. Kleeft voor mij aan veel Nederlandse ontwerpen - “net niet”. Voor de helft tot twee-derde van de prijs zou 't ook moeten kunnen lijkt me - maar ja, hoe duurder; hoe beter het verkoopt, vaak. Zo werkt het “premium”- gevoel.

100 euro duurder in 2 jaar tijd is subtiel vergeleken met prijsstijgingen van andere merken.

Leuk horloge, niets speciaals imo. Ze hadden beter een pakkend merk kunnen bedenken ipv die lange naam op de plaat te drukken.

950 is wel wat aan de prijs. Ook een mooie MeisterSinger voor :wink:

Anyway, mooi klokje!

Strakke klok. Vind em zelf alleen niet 950 leuk.

Deze (soprod) zit toch ook in de periscoop van subdelta , aangepast dan wel, toch?

Ik ben niet zo blij met mijn Soprod A10. Dat ding staat staat 's nachts gewoon stil. Bij mij bouwt hij nauwelijks reserve op overdag. Heb hem nu de tweede keer teruggestuurd.

Groet Bert

Nee, daar zit hij niet in.

Oh nee is een Petrodvorets 2624 in de persiscoop… Ook Russisch

Soprod is allesbehalve russisch… Soprod is de uurwerkfabrikant van de Festina groep…zitten in Zwitserland…

even uit het hoofd… is de Soprod rechtstreeks en volledig uitwisselbaar met sommige veel gebruikte ETA uurwerken… in die zin dat de inbouwmaten, stifthoogte en wijzerdiameters gelijk zijn. dus, ETA stuk?.. eruit… Soprod erin… en Door…