Wat vinden we van deze G. Gerlach ?

Gerlach diver automatic kost rond de 350€.

image

8 likes

Op zich vind ik het een leuke Poolse microbrand en geen onaardig horloge.

Persoonlijk vind ik ‘m aan de grote kant (vooral hoog) en voor mij is de wijzerplaat / wijzers / bezel combinatie aan de drukke kant. Niet helemaal harmonieus of zo: er gebeurt wat te veel qua designelementen. Ook wel jammer dat ‘ie in messing is i.p.v. brons: patineert m.i. minder fraai.

Tis wel een beetje mierenneuken, hoor. Voor het geld lijkt het me een leuke duiker. Het is overigens G. Gerlach (niet B, zoals in de topic titel).

1 like

Ik vraag mij vaak af hoe dat precies werkt.
Op de site zie ik namelijk veel leuke professioneel ogende ontwerpen.

Zijn dit eigenlijk gewoon bouwpakketjes en kopen ze gewoon kasten, inserts, wijzerplaten e.d. bij andere merken of leveranciers in?
Hoe kan een microbrand met beperkte afzet anders zo goedkoop zijn?

Uurwerk begrijp ik uiteraard wel, dat doen veel grote spelers ook.

Een waarschijnlijk Chinese partij levert de onderdelen (redelijk) op maat in groten getale. Niks mis mee, doen “ze” eigelijk allemaal.

Over de vraag: ik vind het persoonlijk niks, maar smaken verschillen. De prijs is redelijk.

Ik vind 'm wel leuk, maar zou 'm nooit kopen.

Nu zie ik op hun site Panerai, Pulsar, Hanhart, Seiko Monster, Archimede en andere rip-offs, dus die ontwerpers hebben een beetje Steinhart-achtige neigingen.

Deze wijzerplaat, bijvoorbeeld, is gewoon de Archimede Sporttaucher met een andere minute track. Met een setje wijzers van een soort van Seamaster.

Daarmee heeft het hele merk een hoog net-niet gehalte.

Dankzij die site heb ik dit gelezen, wat ik dan wel weer tof vind:

Ik vind het wel wat hebben. Beetje Russisch, oldskool, robuuste uitstraling.
Voor 350 zou ik dan weer voor een Vostok kiezen, maar da`s ieder zijn keuze. Sommige schakeltjes voor een band zijn al de prijs van een horloge waar je 40 jaar mee doet, dus tja…

Heel mooi!!

Hoewel het niet mijn horloge gaat worden, vind ik dit wel een beetje makkelijke kritiek. Alle horloge merken recyclen design van elkaar. Deze wijzerplaat had je net zo goed ontleent kunnen noemen aan een Rolex Explorer of een Sinn 556. Of stelen die dit soort cues ook allemaal van die Archimede?
Hamilton gebruikt ook een wijzerset die hier op lijkt.

Dit horloge heeft een duidelijke eigen smoel in mijn ogen. Er zijn veel horloges met een veel duidelijker ‘hommage’ gehalte dan dit ding. Is het de zoveelste inwisselbare microbrand duiker… zeker.

Een explorer-achtige wijzerplaat is inderdaad al in den treure gedaan. Maar specifiek een drie zes negen twaalf wijzerplaat met een uitgesproken cirkel in het midden die iets verlaagd lijkt? Hij doet mij primair aan de Sporttaucher denken, sorry. :pray:

Klopt, ik heb zelfs zo’n pilot gehad. :slight_smile: En weer weg gedaan omdat het m’n ding niet was. Maar specifiek op een duiker is het Omega die hier het meest om bekend staat. En dit is een duiker.

Uiteraard zijn er maar een beperkt aantal mogelijkheden om een horloge vorm te geven. Maar specifiek dit ontwerp voelt als een coverband terwijl de Hamilton pilot meer voelde alsof hij een eigen smoel had.

Ik stel ook niet voor om ze vanwege plagiaat voor een rechter te zetten, ik zeg alleen dat ik het hele merk een te groot leentjebuur-gehalte vind hebben.

1 like

Volgens mij fundamenteel het probleem van de meeste horloge merken…

Wat dat betreft doet Zelos het nog wel leuk…

Maar het is toch leentjebuur spelen. Al die Fliegers en Fieldwatches zijn ook extreem inwisselbaar…
Enige wat ik wilde aangeven is dat dit G.Gerlach dat wellicht niet meer doet dan de rest van de microbrands.

2 likes

Daar heb je gelijk in.

Ik ben blij dat je het met horloges wel kunt doen, dat lenen. Mijn wenkbrouwen trokken heel erg op toen ik het vonnis over Blurred Lines vs Got To Give It Up zag.

Want hoe dan ook, inwisselbaar of niet, ik vind het wel geinig dat er zoveel microbrands zijn.

ORIS. Doet niet mee met de massa, geen lid van groepjes/kliekjes/verenigingen, en bijna altijd origineel qua ontwerp.
En dan moet ik zeggen, 70 jaar terug zappen in de tijd om vervolgens te gaan klagen dat ontwerp A wel heel erg lijkt op ontwerp B: :smirk: doe maar gewoon niet mensen. Is zo vermoeiend.

2 likes

Oris steelt vooral van de snackbar. Die Aquis is een bamischijf :joy:.

Even serieus… alle ‘grote’ horloge merken hebben een hele eigen smoel. Ik bedoelde met name de microbrands. Het is gewoon moeilijk om met een klein budget zelf iets nieuws te verzinnen ipv. elementen recyclen.

1 like

Hatseee. Live from kantoor.
(nou is dit geen bamischijf maar het lijkt erop)

2 likes

Twee druppels water.

1 like

Niet verkeerd. Maar waar koop je horloges ervan? Kon geen website met meer specs vinden.