Ik heb van de week een JLC gekocht voor 950 euro van een verkoper die ontzettend transparant is over wat hij doet. Ik wist van tevoren dat de wijzerplaat niet helemaal op en top was omdat ik het had gezien en omdat de verkoper het had gemeld, maar toen ik het horloge uit de verpakking haalde viel het me reuze mee.
Toch blijft de gedachte in mijn hoofd spoken. Had ik het horloge wel moeten kopen of had ik moeten blijven zoeken naar een vintage piece met een betere wijzerplaat. Ik heb nu namelijk het gevoel dat puur omdat het alleen gezegd is, dat ik er zelf in ga geloven dat de wijzerplaat niet goed genoeg is. En omdat ik er zelf in ga geloven op deze manier kan ik er nog niet van genieten.
Vintage uit die tijd is zelden nog in smetteloze staat dus enige verkleuring hoort erbij. Die vochtschade tussen 3 en 5 uur zou mij persoonlijk wel een beetje storen. Maar je bent zelf toch de enige die kan bepalen of het jou ook stoort
De vraag hier stellen gaat je denk ik nog meer aan het twijfelen brengen! Het gaat op het forum volgens mij redelijk gelijk op met “patina liefhebbers” vs. “Ik wil ze alleen nog zo in topconditie hebben”.
Mijn mening: het lijkt me een behoorlijk oudje, voor de leeftijd ziet hij er nog erg goed uit. De vochtschadevlek tussen 3 - 4 en de witte vlekjes zijn niet heel groot maar wel opvallend (of dat lijkt erger dan het is door de spiegeling van het glas). Voor mij doet het op deze foto zeker gezien de prijs wel te veel afbreuk en ik zou hem dan laten liggen. Of ik heb te weinig verstand van de waarde van vintage JLC.
De overige puntjes in de wijzerplaat zijn egaal verdeeld en vind ik daardoor acceptabel.
Dat inderdaad. En als het op patina aankomt is dit zeker geen lelijkaard, integendeel.
Ik vind het een prachtige oldtimer. Top vondst, ik vind ze mooier in deze staat dan met een “NOS” uiterlijk - zoals de rimpels van Dame Helen Mirren…
Bedankt voor alle reacties! Ik weet wel dat deze plaat met de roman numerals en de inner seconds track erg weinig voorkomt, ik heb er namelijk maar 1 ander exemplaar op het internet van gevonden (waarvan de kast minder is, maar de plaat beter omdat die wel een cremekleur heeft maar geen onevenheid tussen de 3 en 5). Die had een list prijs van 2500 dollar.
Als je er niet van kan genieten, zou ik hem doorschuiven.
Imo heb je hier een mooi gepatineerd exemplaar te pakken. De vochtschade lijkt beperkt tot de bovenste vernislaag waarbij de inkt geen schade heeft opgelopen. Dus wat mij betreft zeer netjes.
Dat gezegd hebbende, mogelijk kan die met voorzichtig schoonmaken zelfs deels beter worden mits door een expert gedaan zoals Kale Swaab, echter zou ik dit risico niet nemen.
Ben trouwens ver van een kenner op jlc gebied dus of de plaat verder klopt, durf ik geen enkele uitspraak over te doen.
Wel zou ik, puur gebaseerd op een onderbuik gevoel, denken dat er een ander type plexiglaasje in moet. @nasty_joe89 weet jij niet meer?
Tipje, kijk er eens goed naar. Probeer de meningen van anderen los te laten en enkel focussen op je eigen gevoel. Vind je hem mooi? Lekker houden en dragen.
Blijft de nare bijsmaak, dan lekker doorschuiven en verder kijken.
Gezien de geschatte leeftijd (jaren '50?) is een wat zichtbaarheid van de tandjes des tijds ook wel aantrekkelijk. Beter dan een nieuw opgemaakte wijzerplaat. Beter ook dan het uiterlijk van bovenstaande dames. En dan deze wijzerplaat (in het engels watch face)…
Brrrrr…
Dus, als je van de schrik van bovenstaand voorbeeld bent bekomen, rest mij slechts veel draag plezier van je aanwinst toe te wensen.
Persoonlijk vind ik het niet erg als een vintage horloge wat sporen heeft van zn jaren om iemands pols. Zeker als het een horloge is met een dial die je niet zo snel tegenkomt. Ik vind het een prachtexemplaar voor 950 maar ik ben ook wel fan van JLC. Zoals de rest al heeft gezegd, stoort het te erg, dan misschien beter doorverkopen aan iemand die hem beter kan waarderen en op zoek naar iets waar je echt blij van wordt. Als iets niet helemaal klopt aan een horloge voor je gevoel snap ik dat het blijft rondspoken in je hoofd.