In het topic van Toms (overigens prachtige) MarineMaster komt het al ter sprake, met alle voor-en-tegens van verschillende merken, maar wat vinden wij overigens van het idee van de duikersextensie in een band?
Lets face it, de meesten onder ons komen niet dieper dan een soepbord, de echte duikers nemen meestal geen automatisch duikhorloge mee naar beneden, of het nu Seiko, Citizen, Rolex of Breitling is.
Op horloges staan duikdieptes die volstrekt imaginair zijn, niemand komt 1000 meter onder water en ook weer heel boven. Voor een duik in zee is een extensie overbodig, slechts die enkeling die een duikpak aantrekt zou er iets aan kunnen hebben.
Het is onzin als ik de echte duikers moet geloven. Want… tada die hebben een duikcomputer en dragen hun horloge niet tijdens een duik.
De extensie van Rolex, Seiko en Citizen zijn ook functioneel voor deskdivers zoals velen van ons. Iedereen kent dat wel, dat je horloge op bepaalde momenten strakker lijkt te zitten dan normaal.
Sommigen dragen hem altijd als een armband los om de pols, maar persoonlijk vind ik dat niks.
Een goede extensie bied dan uitkomst. Seiko is daarin niet de mooiste keus. De overig genoemden wel.
Er zijn nog wel beroepsduikers die met een duikershorloge duiken.
Die hebben vaak klussen waarbij een duikcomputer of iets dergelijks in de weg zit dus hebben ze een duikhorloge om en contact met een collega aan het wateroppervlak.
De waterdichtheid van meer dan 300 meter is een veiligheidsmarge want een duikhorloge met een rating van 300 meter wil niet zeggen dat die de druk van 30 atm constant aankan.
Daarom is de Rolex Seadweller nog steeds erg populair bij de professionele duikers.
Wat betreft duikerextensies, als het een duikhorloge is in een bepaalde prijscategorie bijv Omega SMP 300, dan vind ik dat het er op moet zitten net zoals het heliumventiel (indien nodig)
Ja, wat dat betreft had dit item ook “Wat vinden we van heliumventielen” kunnen heten…Ook zo’n accessoire waar de meeste desk-divers alleen over kunnen praten, maar nooit zullen gebruiken…
Ja, wat dat betreft had dit item ook “Wat vinden
we van heliumventielen” kunnen heten…Ook zo’n
accessoire waar de meeste desk-divers alleen over
kunnen praten, maar nooit zullen gebruiken…
Dick
Ja klopt, maar ik vind het een beetje bij elkaar horen allemaal, vandaar.
Als ze toch alleen gebruikt worden om te deskdiven is 100 mtr wr al genoeg, maar dan hoor ik toch vaker “dan is het geen echte duiker”
De consument wil toch bij een duiker van een bepaald bedrag de real deal hebben, en willen dan vaak geen tamme civiele versie hebben.
De extensie van Rolex, Seiko en Citizen zijn ook
functioneel voor deskdivers zoals velen van ons.
Iedereen kent dat wel, dat je horloge op bepaalde
momenten strakker lijkt te zitten dan normaal.
Sommigen dragen hem altijd als een armband los om
de pols, maar persoonlijk vind ik dat niks.
Een goede extensie bied dan uitkomst. Seiko is
daarin niet de mooiste keus. De overig genoemden
wel.
Das dan alleen bij een duikersextentie met een hele fijne afstelling. De meeste, zoals Rolex, Omega, etc. hebben een extentie die enkel in 1x een centimeter of wat erbij doet. Niet allemaal hebben ze zo een ratchet of nog mooier, wat Tudor heeft voor een extentie.
Ben ik nou de enige die de duikersextentie ook gebruikt om over handschoenen ofzo te doen? Tijdens sommige klussen wil ik de tijd in de gaten kunnen blijven houden, maar hoeft het klokje ook weer niet beschermd onder handschoen te blijven zitten.
Ik zie bijna nooit iemand met een Rolex of soortgelijk iets duiken.
In alle landen waar ik tot nu toe ben geweest zie ik alleen maar Citizens en Suunto,s om me heen.
In ieder geval is de extensie voor mijn een nutteloos ding,hij zit nog ongebruikt in de toolkit en zal daar ongebruikt in blijven zitten ook.
Voor mij zijn de meeste duikextensies helemaal niet toereikend, zeker niet als de band erg ingekort is ivm dunne polsen, dan is de band zo kort dat de extensie niet genoeg verlengt, waardoor ie nog niet over een 7mm pak kan, heb je wat grotere polsen dan speelt dit minder, doe mij maar gewoon een rubber band.
Ik gebruik het niet en ga het nooit gebruiken, dus voor mij geen nut.
Ook die veiligheidssluiting zou voor mij achterwege mogen blijven, heb ik alleen maar last van.
Inderdaad maar vaak zijn de extensies niet toereikend vanwege de dikte van het pak.
Op vakantie neem je apparatuur in bruikleen dus dan is een duikhorloge ook erg handig.
n visser Schreef:
Er zijn nog wel beroepsduikers die met een
duikershorloge duiken.
Die hebben vaak klussen waarbij een duikcomputer
of iets dergelijks in de weg zit dus hebben ze een
duikhorloge om en contact met een collega aan het
wateroppervlak.
De waterdichtheid van meer dan 300 meter is een
veiligheidsmarge want een duikhorloge met een
rating van 300 meter wil niet zeggen dat die de
druk van 30 atm constant aankan.
Daarom is de Rolex Seadweller nog steeds erg
populair bij de professionele duikers.
Wat betreft duikerextensies, als het een
duikhorloge is in een bepaalde prijscategorie bijv
Omega SMP 300, dan vind ik dat het er op moet
zitten net zoals het heliumventiel (indien nodig)
Voor mij zijn de meeste duikextensies helemaal
niet toereikend, zeker niet als de band erg
ingekort is ivm dunne polsen, dan is de band zo
kort dat de extensie niet genoeg verlengt,
waardoor ie nog niet over een 7mm pak kan, heb je
wat grotere polsen dan speelt dit minder, doe mij
maar gewoon een rubber band.
&
cliogek Schreef:
Inderdaad maar vaak zijn de extensies niet
toereikend vanwege de dikte van het pak.
Op vakantie neem je apparatuur in bruikleen dus
dan is een duikhorloge ook erg handig.
Jeetje, ik wist niet dat die pakken zo dik zijn. Over sommige van m’n handschoenen heen, moet ik m’n trui nog er onder douwen, anders tolt het horloge in de rondte…
Maar tja, wat weet ik er nou van. Ik ben ook maar een deskdiver
Inderdaad maar vaak zijn de extensies niet
toereikend vanwege de dikte van het pak.
Op vakantie neem je apparatuur in bruikleen dus
dan is een duikhorloge ook erg handig.
n visser Schreef:
Er zijn nog wel beroepsduikers die met een
duikershorloge duiken.
Die hebben vaak klussen waarbij een
duikcomputer
of iets dergelijks in de weg zit dus hebben ze
een
duikhorloge om en contact met een collega aan
het
wateroppervlak.
De waterdichtheid van meer dan 300 meter is een
veiligheidsmarge want een duikhorloge met een
rating van 300 meter wil niet zeggen dat die de
druk van 30 atm constant aankan.
Daarom is de Rolex Seadweller nog steeds erg
populair bij de professionele duikers.
Wat betreft duikerextensies, als het een
duikhorloge is in een bepaalde prijscategorie
bijv
Omega SMP 300, dan vind ik dat het er op moet
zitten net zoals het heliumventiel (indien
nodig)
Groeten.
Noel.
Duikextensie zou als het goed is 1 centimeter of meer extra moeten bieden voor de dikste duikpakken, dus als het goed is zou daarmee de vraag naar extra dikte gedekt moeten zijn,
Over het algemeen genomen zijn duikextensies 1 cm plus een beetje in sommige gevallen iets meer zou voldoende moeten zijn.
daarin niet de mooiste keus. De overig genoemden
wel.
Die mening ben ik niet toegedaan. De Seiko duikersextensie werkt perfect als mijn pols door de hitte is uitgezet schuif ik hem gewoon een paar tandjes open en zit de band weer prima.
daarin niet de mooiste keus. De overig
genoemden
wel.
Die mening ben ik niet toegedaan. De Seiko
duikersextensie werkt perfect als mijn pols door
de hitte is uitgezet schuif ik hem gewoon een paar
tandjes open en zit de band weer prima.
Ik heb zelf geen Seiko monster, maar een monster een vergelijkbare extensie als een SPORK, BFK of Starfish heeft, dan verlengt die een stuk meer als die van een Seiko monster.