Wat vinden we van Knot Watches Japan?

Hallo Allen,

Via een reactie van @Coinmaster met daarin een link naar:
Knot https://en.knot-designs.com/pages/new_items
Kwam ik op een Japans horloge merk uit wat ik nog niet kende, Knot.

Ze maken erg mooie en leuke horloges.
Het leuke is dat ze bij hun automaat modellen goede Japanse High-Beat (28.000bph) uurwerken gebruiken.
Er zijn zelfs chronograaf horloges met een SII Seiko High-Beat NE88 uurwerk.

Meer over dit uurwerk is hier te vinden: https://quillandpad.com/2021/03/03/seiko-sii-ne88-automatic-chronograph-movement-is-it-a-valjoux-7750-killer-reprise/

Maar Mike wacht er is meer!

Ze kopen “kasten” in bij Hayashi Seiki Seizo(Seiko) die gepolijst zijn met de bekende Zaratsu polishing.
Uitgevoerd met behulp van de polijstmachines van Sallaz (als ze die nog gebruiken :-))

Dit horloge trok bij mij meteen de aandacht.

image

image

image

Dit model heeft een hele speciale wijzerplaat, tekst van Knot, dit is toch wel erg gaaf :smiling_face_with_three_hearts:

Voor deze editie is platinablad op de wijzerplaat aangebracht door Hakuichi, een bedrijf opgericht in 1975. We willen mensen laten genieten van Kanazawa-blad, niet alleen als luxe item, maar ook in het dagelijks gebruik, en hebben het Kanazawa-bladmerk ontwikkeld in de hoop dat het in de hele provincie bekend zal worden als een door Kanazawa gemaakt product.
De wijzerplaat is gecoat met platinablad met behulp van een vloktechniek, waardoor het horloge een prachtige textuur krijgt die wordt gecreëerd door de gelaagde platina-hagelslag.

Meer over dit Kanazawa is hier te vinden: http://mediawiki.arts.kuleuven.be/geschiedenisjapan/index.php/Kanazawa-shi

image

En nu komt het de prijzen zijn erg scherp.
B.v deze speciale uitvoering kost ¥140,500 dat is ongeveer €1000.
Daar komt dan nog wel invoerkosten btw etc bij.
Maar zeg alles bij elkaar €1300.
Dat lijkt mij een schapplelijke prijs voor zo’n horloge met deze specs.

Maar nu de echte vraag, heeft hier iemand een Knot wat is jouw indruk van dit horloge?

PS Ze maken trouwens ook erg mooie straps…

33 likes

Leuk zeg. Bedankt voor het delen. Dit is zeker een mooi horloge voor die prijs.

1 like

Ziet er goed uit en de prijs valt me erg mee! Tijdens het lezen van de specificaties en het woord “platina” zonk me de moed even in de schoenen

2 likes

Erg mooie dial, erg smmakvol allemaal, vind het merk ook mooi discreet uitgevoerd is, niet zo schreeuwerig als Seiko bijvoorbeeld.

Japan heeft erg leuke microbrands en horloges maken kunnen ze.

3 likes

Een erg leuk horloge, ben benieuwd hoe die in het echt eruit ziet!

1 like

Heb deze nog niet eerder gezien. Ik vind hem wel aardig smoelen.

Ik denk dat de prijs meer dan redelijk is, afgaande op de NE88 (toch echt wel vergelijkbaar met een 7750) en de algehele afwerking.

Maakt me well heel benieuwd hoe deze IRL om de pols is. Op papier ziet het er in ieder geval goed uit.

1 like

Dat vind ik nu ook. Alleen ik kan bijna geen “real life” plaatjes vinden. Dan ziet het er toch meestal wat anders uit.

Hele mooie plaatjes inderdaad, maar op echte foto’s vind ik het toch aardig tegen vallen…

1 like

@CitizenX dat was toevallig zeg, zat nét te browsen op deze site en was net van plan om te vragen of er hier mensen zijn die al een Knot hebben!
Wat me wel aanspreekt is het minimal design van Knot, het heeft wel iets weg van brands als Nomos.
‘Minimalism is big in Japan. Making minimalist design in watches is very popular in Japan.’ Zie: https://whichwatchnext.com/japanese-watch-brands/#knot. Leuk is ook dat je je eigen horloge een soort van kunt samenstellen.

2 likes

Sjonge, ze kijken wel bij elkaar af zo te zien.

1 like

Dit is dan weer jammer.
Ook met datum, geef mij de Nomos maar

1 like

Do I like it…?
Yes

Would I buy it…?
I thinK not :grin:

7 likes

Kan nog erger kijk maar eens naar hun vierkante model :sweat_smile:

1 like

Gewoon bauhaus design. Nomos heeft het ook elders afgekeken.

Vintage-Mens-Kano-Wrist-Watch-Bauhaus-German-Military

3 likes

Dat zeg ik ook niet maar iemand trekt vergelijking met nomos en die vergelijking zie ik voornamelijk terug met de tetra.

Edit: typfout

Niet zo boos. Tis gewoon bauhaus en niet nomos.

1 like

Hahaha maat moest maar zijn was niet boos sorry en idd ben met je eens dat bauhaus is en niet perse nomos.

Vind die platinum LE wel erg mooi. Prijs ook redelijk trouwens. Heb alleen erg slechte ervaringen met die naheffingsaanslag… Die eerder geschetste 300 euro extra is niet onrealistisch.

1 like

Bedankt voor het delen. De prijs is inderdaad niet wat ik had verwacht, ben ook erg benieuwd hoe die horloges er in het “echt” uit zien.

1 like

Ziet er wel netjes uit, al vind ik het wel wat weg hebben van een slechte namaak GS