Wat voor Ancre zakhorloge heb nu eigenlijk gekocht?

Vandaag heb ik dit Ancre zakhorloge gekocht, puur op het uiterlijk. Ik vind de wijzerplaat wel mooi.
Maar verstand van zakhorloges heb ik niet en de beschrijving vertelde er ook niet meer over dan:
18k Ancre N 27993

Heeft iemand een idee hou oud, welk uurwerk, etc.
Volgens mij moet ik nog wel een sleuteltje op de kop tikken, want een kroon voor het opwinden mist.

6 likes

Tjee beauty! heb je meer foto’s? achterkant, uurwerk ect. ziet er wel redelijk highend uit/custom.

Ook al loopt hij nu dus niet is het echt wel een mooi object om te bekijken.

Ziet er wel serieus oud uit, ik ben ook erg benieuwd naar wat meer foto’s, en nu ga je ons vertellen dat je dit ding voor een paar knikkers hebt kunnen kopen of niet?

Nee helaas waren er niet meer foto’s. Weet zelfs de diameter er niet van.
Nu maar hopen dat het geen dames modelletje is.
Het enige wat ik over de staat ervan weet is dat het glas los zit.
Als het uurwerk ontbreekt ben ik wel ‘teleurgesteld’.
De prijs was helaas géén paar knikkers, maar de wijzerplaat vond ik zéér bijzonder dat ik het gewoon wilde hebben. Zaterdag mag ik het ophalen. Ben benieuwd.

Geen kroon??
Volgens mij hebben anker uurwerken vanaf het begin al tijdsverstelling(later opwinding) via een kroon op 12 uur.
Ik zou toch echt meer info en foto’s vragen,want het kan zomaar op een disaster uitlopen.

Toevallig een Ancre gekregen. Heeft mijn moeder aan mijn vader gegeven in 1978. Kroon zit los, zal binnenkort wat foto’s posten.

Gezien dat touwtje komt deze van een veilinghuis en dan is het vrij gebruikelijk dat er maar één foto is geplaatst. Met veilinghuizen is het altijd een enorm risico tenzij je in staat bent om het ter plekke te gaan bekijken, maar dat is soms ook de sport…

2 likes

Goedemorgen Jürgen,

Dat is een mooi en vrij bijzonder zakhorloge hoor Jürgen!

Ten eerste, Ancre is niet het merk van het horloge, het merk Ancre (zoals dat in de 20e eeuw vrij bekend werd) bestond toen voor zoverre ik weet toen nog niet. Het woord Ancre staat waarschijnlijk wel op het stofdeksel, maar dat is omdat het een ankergang uurwerk betreft. De term Ancre werd destijds vaak gebruikt bij merkloze ankergang uurwerken. Dit is overigens een vrij vroeg ankergang horloge, ik schat gebouwd rond 1870-1880. Horloges in die tijd worden met een sleuteltje aan de achterzijde opgewonden en verzet, dus dat er geen kroon op zit is volslagen normaal. Waarschijnlijk(en hopelijk) zit het sleuteltje aan het touwtje op de foto.

De stijl van het uurwerk lijkt zeer sterk op de cylinderganguurwerken uit die periode, alleen zit er dan een ankergang echappement in. Dit is vaak nog geen rechtlijnig ankergang, maar een variant waarbij de gaffel in lijn staan met de twee ankerpalletten.

Waarschijnlijk ziet dat er zo uit: (foto van eBay gehaald)

Dat de kast van 18 karaats geelgoud is gemaakt, ik ook zeer gebruikelijk. Gouden kasten waren in noordwest Europa in deze periode veel gebruikelijker dan vergulde kasten. De kasten werden vaak wel vrij dus gebouwd, zeker omstreeks 1900. Kijk dus voor aankoop goed of het horloge niet te gedeukt is, en er geen scheuren rond de scharnieren de zien zijn. Het binnendeksel/stofdeksel is vaak gemaakt van (verguld) messing.

In dit geval vermoed ik dat de wijzerplaat ook gemaakt is van goud, en daarnaast erg dun is. De wijzers zijn niet origineel vrees ik. De gravure met den hond maakt hem wel enorm bijzonder, dergelijke gouden wijzerplaat zie je niet vaak voorbij komen. Meestal is het emaille, en als het al gegraveerde wijzerplaten zijn hebben ze vaak een bloemenmotief. De lengte en stijl kloppen opzich wel voor de periode, maar de horen niet bij elkaar en bij het horloge. De minutenwijzer is zeker te kort, evenals de secondewijzer. De urenwijzer zou wel origineel kunnen zijn.

Een loszittend glaasje is vaak een niet passend glaasje. Nieuwe NOS glazen zijn redelijk gelukkig makkelijk verkrijgbaar, alleen de juiste maat vinden kan bij dit soort oude horloges lastig zijn. De kast is vaak niet exact rond, dus het is vaak een proberen en passen. Als er weinig speling tussen het glaasje en de bezel zit, kan het huidige glas ook gewoon met lijm vastgezet worden.

De prijs speelt zeker mee bij de vraag of het een goede aanschaf. De staat lijkt goed te zijn, maar de vervangen wijzers zullen wel invloed hebben op de prijs. Kan je laten weten wat de prijs is, eventueel per PB als je dat niet openbaar wilde vertellen? Dan laat ik wel weten of het een goede koop is voor de prijs. De prijs gaat vaak de goudprijs niet meer dan maximaal een paar honderd euro te boven.

Met vriendelijke groet,
Koen

11 likes

Zo @koen, dat is een hoop info waar ik blij mee ben. De aankoop is echt een gok geweest. Ik werd eigenlijk vooral getrokken door de bijzondere wijzerplaat. Ik heb er zeker wel meer voor betaald dan de goudwaarde en hoop dan ook dat het werk wat er nog aan moet gebeuren mee valt. Commercieel gezien misschien geen beste keuze, maar ik vond het bijzonder genoeg om wel te doen.

2 likes

@koen onze in-house zakhorloge expert heeft zijn waarde weer bewezen…

1 like

Hoe jij aan zoveel specifieke kennis komt is voor mij nog wel een raadsel , maar respect heb ik er zeker voor :thumbsup:

1 like

Dus moeten wij ook tot zaterdag wachten om een foto van de beweging te kunnen zien :confused:
Ik ben nieuwsgirig !

Was zelf toch wel heel benieuwd hoe en in welke staat het horloge was. Dus maar in de auto gesprongen en opgehaald (slecht idee trouwens met al die regen…)

Ik moet zeggen het valt me niet tegen. Gelukkig had ik zelf nog een sleuteltje wat precies past. Hij loopt ook nog netjes op tijd :slight_smile: De balans is voorzien van schroeven, misschien dat dat het dateren wat gemakkelijker maakt. Op de deuk bovenaan na zie ik verder geen grote beschadigingen ook rond de scharnieren is het niet ingescheurd.

@koen, kom er maar in!

Nu heb ik snel met de telefoon wat foto’s genomen.

8 likes

Mooi ! Anker “in line” met snor als ik goed zie :slight_smile:
Proficiaat !
15 “joyaux” : ze gebruikte nog niet de woord “rubis” :wink:
Stijl “restauration” met Lépine bruggen.
:slight_smile:

2 likes

Goedenavond Jürgen,

Dat ziet er prima uit! Het is precies het uurwerk wat ik in deze kast verwachtte. De eigenaar heette aan de ingekraste naam op het stofdeksel te zien C.J. De Rooij :yum:

De kast lijkt me in goede staat en het uurwerk heeft ook niet al te veel corrosie. De balans heeft dezelfde vorm als balansen in cylindergang uurwerken in die tijd. Deze hadden vrijwel altijd balansen met een gladde rand en drie spaken. Pas later ging men schroeven gebruiken om de balans beter te kunnen afstellen, zeker toen de compensatiebalans gebruikelijker werd. Hierbij moest massa (lees:schroeven) verplaatst worden bij het afstellen van de compensatie voor verschillende temperaturen.

Heel veel plezier van deze aanwinst!

Met vriendelijke groet,
Koen

2 likes

Inderdaad C.J. de Rooij, dat had ik nog niet eens gezien. Bedankt voor de aanvulling.
Die wijzerplaat is in het echt ook mooi om te zien, goede details.

1 like

Mooi ding!!!

mooi hoor! sleuteltje erbij?? :slight_smile:

Helaas niet het originele sleuteltje, maar een standaard zakhorloge sleuteltje.

1 like

??? Zit wel snor dus.

@Jurgen : heel fraaie klok met een bijzondere deal. Veel plezier er mee.