Goedemorgen Jürgen,
Dat is een mooi en vrij bijzonder zakhorloge hoor Jürgen!
Ten eerste, Ancre is niet het merk van het horloge, het merk Ancre (zoals dat in de 20e eeuw vrij bekend werd) bestond toen voor zoverre ik weet toen nog niet. Het woord Ancre staat waarschijnlijk wel op het stofdeksel, maar dat is omdat het een ankergang uurwerk betreft. De term Ancre werd destijds vaak gebruikt bij merkloze ankergang uurwerken. Dit is overigens een vrij vroeg ankergang horloge, ik schat gebouwd rond 1870-1880. Horloges in die tijd worden met een sleuteltje aan de achterzijde opgewonden en verzet, dus dat er geen kroon op zit is volslagen normaal. Waarschijnlijk(en hopelijk) zit het sleuteltje aan het touwtje op de foto.
De stijl van het uurwerk lijkt zeer sterk op de cylinderganguurwerken uit die periode, alleen zit er dan een ankergang echappement in. Dit is vaak nog geen rechtlijnig ankergang, maar een variant waarbij de gaffel in lijn staan met de twee ankerpalletten.
Waarschijnlijk ziet dat er zo uit: (foto van eBay gehaald)
Dat de kast van 18 karaats geelgoud is gemaakt, ik ook zeer gebruikelijk. Gouden kasten waren in noordwest Europa in deze periode veel gebruikelijker dan vergulde kasten. De kasten werden vaak wel vrij dus gebouwd, zeker omstreeks 1900. Kijk dus voor aankoop goed of het horloge niet te gedeukt is, en er geen scheuren rond de scharnieren de zien zijn. Het binnendeksel/stofdeksel is vaak gemaakt van (verguld) messing.
In dit geval vermoed ik dat de wijzerplaat ook gemaakt is van goud, en daarnaast erg dun is. De wijzers zijn niet origineel vrees ik. De gravure met den hond maakt hem wel enorm bijzonder, dergelijke gouden wijzerplaat zie je niet vaak voorbij komen. Meestal is het emaille, en als het al gegraveerde wijzerplaten zijn hebben ze vaak een bloemenmotief. De lengte en stijl kloppen opzich wel voor de periode, maar de horen niet bij elkaar en bij het horloge. De minutenwijzer is zeker te kort, evenals de secondewijzer. De urenwijzer zou wel origineel kunnen zijn.
Een loszittend glaasje is vaak een niet passend glaasje. Nieuwe NOS glazen zijn redelijk gelukkig makkelijk verkrijgbaar, alleen de juiste maat vinden kan bij dit soort oude horloges lastig zijn. De kast is vaak niet exact rond, dus het is vaak een proberen en passen. Als er weinig speling tussen het glaasje en de bezel zit, kan het huidige glas ook gewoon met lijm vastgezet worden.
De prijs speelt zeker mee bij de vraag of het een goede aanschaf. De staat lijkt goed te zijn, maar de vervangen wijzers zullen wel invloed hebben op de prijs. Kan je laten weten wat de prijs is, eventueel per PB als je dat niet openbaar wilde vertellen? Dan laat ik wel weten of het een goede koop is voor de prijs. De prijs gaat vaak de goudprijs niet meer dan maximaal een paar honderd euro te boven.
Met vriendelijke groet,
Koen