Wat voor een poets middel

Hallo ik ben benieuwd wat er gebruikt wordt om oude vintages horloges weer te laten glimmen.
En waar eventueel te kopen?
Mvgr;Omegas.

Ik gebruik zelf doekjes van Cape Cod als ik ze alleen wil laten glimmen. Als ze een servicebeurt krijgen, doe ik de kast, kroon met stift en deksel ook in de reinigingsmachine en dan is er verder niets nodig.
Geert (gschoots) heeft misschien nog wat middeltjes :slight_smile:

Ik gebruik meestal Peek, dat is echt een prima polijstmiddel, daarnaast saté prikkers en gewoon afwasmiddel met wattenstaafjes. Peek is te koop in bouwmarkten.

Ik gebruik ook Peek, na de vele poetstopics van Geert had ik het ook maar besteld en ik moet zeggen dat ik zeer blij verrast was toen ik het binnen kreeg. Wat een goed spul :slight_smile:

Ik poets er geregeld de plexi’s of kasten van vintage horloges mee, werkt perfect.

Bij mij hangt het ervan af. Ik combineer het eigenlijk altijd met een service, dus kan ik de kast wat ‘grover’ onder handen nemen. Voor RVS kasten gebruik ik een polijstschijf en dialux(groen). Werk perfect en glimt weer prima. Daarna in de ultrasoonreiniger. Eem zilverpoestdoek gebruik ik ook wel eens, zeker voor zilver maar ook voor RVs, vooral om het eindresultaat even op te poetsen.

Voor zilveren kasten, met name zakhorloges gebruik ik ook de polijstschijf met dialux en een ultrasoon, en achteraf een zilverpoetsdoek. Sommigen zeggen dat je dan alle patina en ouderdom eraf poetst, ik breng ze liever naar ‘geheel schoon en polijst’, dan komt de patina daarna wel weer maar dan egaler en in mijn opinie mooier.

Verguld poets ik licht op met een zilverpoetsdoek en ultrasoon, uitzondering zijn dikke vergulde Amerikaanse zakhorloge kasten(20 jaar gegarandeerd of meer), die wil ik soms nog wel eens licht polijsten en een polijstborstel alvorens een rondje in de ultrasoon.

Matteren doe ik met daarvoor gemaakte pads, erg makkelijk en een goed resultaat met weinig moeite, meestal doe ik dat matteren pas na polijsten en reinigen.

Voor acrylglas gebruik ik speciale polijstpads en polijstpasta’s voor acrylglas.

koen Schreef:

Matteren doe ik met daarvoor gemaakte pads, erg
makkelijk en een goed resultaat met weinig moeite,
meestal doe ik dat matteren pas na polijsten en
reinigen.

Koen, kun je vertellen hoe dat matteren in z’n werk gaat?
hoe gaat dat met die daarvoor gemaakte pads?
Ik heb laatst de beschadigde band van een horloge gepolijst en die ging natuurlijk glimmen maar hij hoort mat, ik wil dat graag herstellen.

tsja, ik weet niet precies hoe ze heten, komen van een bedrijf af in de metaalbewerking dus ken de naam niet precies. In meende dat Scotch Brite/3M ze ook heeft.

Meestal beetje uitvoegen welke vlakken wil matteren, eventueel gepolijste vlakken afplakken, en dan in de juiste richting strijken en doorgaan tot het gewenste effect bereikt is. Het is wel belangrijk de juiste richting uit te strijken en dit constant te doen, zodat alle lijntjes dezelfde richting uit lopen. Bij en horlogeband zou ik gewoon over de band gaan in de juiste richting en dit herhalen tot het resultaat zoals gewenst is.

ik ga maar eens oefenen… bedankt

Voor het uiterlijk oppervlak gebruik ik brasso zilverpoets. Of commandant 4 verkrijgbaar bij autozaken. Halfords, heuts, en ik denk zelfs bij de bouwmarkt.
Daarna zijn ze echt weer shiny.

Fiorina, gekocht bij zilversmid. Of Kinston unipoets, ws te koop bij elke doe-het-zelf-winkel.

Ben voorzien bedankt forum hier mag een slotje op.

ho ho,…de plexi glazen doe ik gewoon met …Tandpasta! werkt super. dotje paste op een doekje, knoerthard en snel je klokkie eroverheen roetsjen en hatseflast,…super result!