Wat voor een uurwerk zou dit zijn?

Beste forumleden,

Ik ben vandaag druk in de weer geweest met mijn horloge collectie. Ik wil wat oudere niet kostbare modellen van de hand doen. Één model dat in ieder geval niet weggaat is mijn eerste mechanische horloge. Ik heb dit horloge vandaag weer even gedragen en die eerste liefde blijft, ondanks dat mijn smaak wel wat is veranderd. Toevallig heb ik eerder vanavond over deze eerste automaat gepost in het topic ‘mijn eerste echte horloge’.

Ik zat het horloge nog eens goed te bekijken, maar ik kan werkelijk op geen enkele manier achterhalen wat voor een uurwerk er nu in zit. Het is in ieder geval niet Zwitsers. Ik vermoed Aziatisch. Het horloge is al 10 jaar oud. Het is een open heart maar wel een ‘bijzondere’ heb ik het idee. Onderstaand tref je een link naar een video. Zichtbaar is dat er boven de balance-wheel nog een soort kruis ronddraait. Waarvoor zou dit zijn? Ik vermoed slechts voor de sier maar ik vind het er wel tof uit zien.

Iemand van jullie die wellicht iets informatiefs kan vertellen over dit uurwerk?

Horloges is bekend onder nummer Hugo Boss 1512373.

Bijgaand nog twee foto’s van de achterkant.

Het is een Seagull st 25xx denk een 2505 als hij een tikgetal van 28800 heeft. Anders een oudere Ty 802. De nummers na 25 wisselen op basis van uitvoering.
Óf zonder seagull een Asia met dezelfde nummers.
Maar… als je hem als 10 jaar hebt moet het een goeie zijn anders had hij het niet gehaald😉

2 likes

Lastig te zien zo. Kun je geen caliber oid ontdekken op het uurwerk? Kruis is volgens mij idd voor de sier.

1 like

Nee op het uurwerk zelf staat niets. Zelfs niet hoeveel jewels. :frowning:

Ging mijn gedachte ook naar uit hoor.

Haha beetje fout wel, maar ach. Ik snap wel dat ik er daarom 10 jaar geleden zonder enig verstand van zaken voor ben gevallen. Vind een open heart op deze wijze net iets intrigerender dan de standaard open heart horloges.

Er is niks mooier dan een uurwerk in werking te zien en daar mag best wat franje aanzitten :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Ik heb net even gegoogeld naar de seagull 2505. Ik kwam deze review tegen. De gelijkenissen zijn treffend! Zelfs met een decoratief draaiend onderdeel bovenop de balanswiel.

https://watchguy.co.uk/review-parnis-automatic-power-reserve-tourbillon/

1 like

Dat ronddraaiende wiel moet denk ik de suggestie wekken dat het een tourbillon is, daarbij draait namelijk de hele kooi met balanswiel, anker en ankerrad rond, hier alleen een wieltje dat ervoor zit.