Wat voor jaeger lecoultre is dit ?

Dit horloge vond ik tijdens 1 van mijn speurtochten.
Lijkt me wel origineel en oud.
Weet iemand welk type dit is en/of uit welk jaar ?
En is het de moeite waard om het te laten restaureren , en is het dan verstandig de wijzerplaat opnieuw te laten opmaken ? dank u.

Wat zijn je eigen bevindingen tot nu toe?

Dat is een vraag voor onze resident JLC expert @vinwat!

1 like

Wel een minimalistische wijzerplaat.

2 likes

Lijkt volgens mij op een jaren 40 model met teardrop lugs…

Stalen teardrops zijn wel erg cool, vooral als de wijzerplaat er nog goed uit ziet. Volgens mij waren de kasten 33mm en 35mm, met de 35mm versie natuurlijk nu de meer populaire versie.

Volgens de db van Ranfft is het uurwerkje uit de 449>494 serie…

Als ik zo die wijzerplaat zie, zou ik een nieuwe proberen te vinden. Dit lijkt zijn broertje als ik het zo zie;

Ben bang dat er aan die wijzerplaat weinig te doen is…

Hm, misschien is dit een nog beter exemplaar. Lijkt ook qua kast en lugs;

1 like

Lijkt ook wel een redail als ik de cijfers zie.
Wel een lekker kleurtje / model

1 like

haha ,minimalistische wijzerplaat , ja , dat kun je wel stellen :wink: ,

Overigens , dank zover iedereen voor de info.

Wel, het uurwerk is uit de jaren 1950 1959. Het is een relatief klein uurwerk, maar wel van een goede kwaliteit.
Het is een kaliber 417/3CW, kenmerkend ook is de kleine secondewijzer en het ontbrekende schoksysteem.
Later is men overgegaan om dit model aan te passen zonder kleine seconde wijzer.
Deze vernieuwde identieke gerenoveerde serie kregen andere kaliber nummers zoals o.a. de populaire kaliber nummers 818-2 en K818-10W. Tevens werden deze kalibers uitgerust met het KIF schoksysteem.
De wijzerplaat uitvoering was eveneens zeer verschillend van vorm, kleur en index markers.
Deze kalibers werden ook vaak gebruikt in vierkante modellen.

Ik kan van de foto niet beoordelen of het uurwerk wel of niet functioneert, de wijzerplaat is zo te zien gaan hemelen, overnieuw laten opmaken is een dure investering, beter is om te zoeken naar een goede en op het uurwerk resp. kast passende wijzerplaat.

Advies van mij, de vintage uurwerken van deze manufactuur zijn immer nog bijzonder gewild, en het is dan ook zeker de moeite waard om het te restaureren resp. een service beurt te geven, een passende wijzerplaat erbij te zoeken en een nieuw glaasje. Voor een horlogemaker die een service wil geven is het wel even oppassen, onderdelen zijn schaars en duur.
Als het dan weer in goed werkende staat is en met een mooie wijzerplaat is opgeknapt, dan heb je een bijzonder fraai vintage horloge met een behoorlijke blijvende waarde.
Dixi

4 likes

Top ! dank voor dit uitgebreide bericht . mede hierdoor denk ik dat ik even ga sparen voor een goede reparatie.

1 like