Wat voor kast hoort bij deze zakhorloges?

Beste horlogevrienden,

Ik ben bezig 2 zakhorloges (erfstukken) op te knappen. Er is echter een groot probleem: De kasten ontbreken! Nu is mijn kennis op het gebied van zakhorloges niet zodanig dat ik de bijpassende (donor) kast weet te vinden. En na twee avonden surfen op het internet ben ik eerlijk gezegd niet veel wijzer geworden. Wellicht dat jullie me aan de hand van onderstaande foto’s een paar aanwijzingen kunnen geven? Of misschien heb je een kast over die ik voor een vriendelijk prijsje kan adopteren…iedere hulp is welkom!

Horloge 1: De wijzers ben ik ook tegengekomen op militaire horloges uit periode 1e wereldoorlog:

Horloge 1: Het uurwerk is 38,5mm breed uurwerk en is niet gesigneerd:

Deze lijkt qua uurwerk aardig in de buurt te komen van de Cabo maar net even anders: Een observer-6e50 (militair GB):

Dit is de bijpassende kast en wijzerplaat van de observer-6e50:

Horloge 2: Een Florida waarvan het glaasje nog aanwezig is en ook de kroon:

Horloge 2: Gesigneerd uurwerk van de Florida.nummer onder balanswiel:6776 (zwitsers kruis) 1453:

Bij welk horloge hoort deze deksel? Wellicht geeft de tekst een nuttige aanwijzing?:

De achterkant:

Nog een dekseltje met 'n (ander) serienummer:

De gouden kasten waar deze uurwerkjes in zaten zijn waarschijnlijk omgesmolten, de uurwerkjes het metalen binnendeksel en het glas blijven dan over.
De metalen binnendeksels worden er vaak uitgebroken, dit zie je vaak aan de vervorming van het scharnier.:frowning:
Als je een kast gaat zoeken betekend dat nauwkeurig opmeten en op een horlogebeurs een nikkelen of zilveren kast er bij zoeken.
Dat is niet makkelijk want de dikte van het uurwerkje speelt ook een belangrijke rol.
Van het eerste uurwerkje ontbreekt ook de opwindas,en aangezien al die uurwerkjes een verschillende as hebben kun je hier niet veel mee.
Groet, Chris.

diashock Schreef:

De gouden kasten waar deze uurwerkjes in zaten
zijn waarschijnlijk omgesmolten, de uurwerkjes het
metalen binnendeksel en het glas blijven dan
over.
De metalen binnendeksels worden er vaak
uitgebroken, dit zie je vaak aan de vervorming van
het scharnier.:frowning:
Als je een kast gaat zoeken betekend dat
nauwkeurig opmeten en op een horlogebeurs een
nikkelen of zilveren kast er bij zoeken.
Dat is niet makkelijk want de dikte van het
uurwerkje speelt ook een belangrijke rol.
Van het eerste uurwerkje ontbreekt ook de
opwindas,en aangezien al die uurwerkjes een
verschillende as hebben kun je hier niet veel
mee.
Groet, Chris.

Nou Chris, ik ben bang dat je gelijk hebt. Heb me t leblazzerus gezocht (google, ebay, marktplaats).
Meestal worden maten van het uurwerk niet aangegeven. Vraag je het na, dan past alles past net niet! En dan hou ik nog niet eens rekening met de plek van de pin voor de tijdsafstelling. Hoop meer resultaat op de Rikketik te boeken. Maar vrees t ergste…

Zo als Chris het opmerkte is mogelijkheid dat je op de rikkrtik wat vindt grootst.
Wat zou ook kunnen helpen is kijken onder de wijzerplaat naar een merk van fabrikant of caliber van het uurwerk.
Zoeken opzicht is ook leuk en spanend, toch ;)dat kennen we allemaal bij deze hobby.
Groeten
iwan