Mijn interesse voor horloges heeft ervoor gezorgd dat mijn schoonvader (85) ook eens is gaan zoeken in zijn laatjes. Vanmokeam hij op de proppen met dit horloge, het is van zijn vader geweest die het kreeg toen hij 12,5 jaar in dienst was bij een Eindhovens electronica-bedrijf.
Ik dacht dat het een Incabloc was, maar las hier op het forum dat dat een systeem is dat werkt als schokdemper. Het horloge is Swiss-made, antimagnetisch en heeft blijkbaar 17 robijnen.
Kan iemand er meer over vertellen? Ik ben er wel benieuwd naar.
Ik denk een in opdracht van Philips gemaakt horloge uit de jaren '60 volgens mij.
Als je het achterdeksel er af haalt of laat halen kan er adhv het uurwerkje meer duidelijkheid worden gegeven.
Ik heb ook een paar van deze12,5 jaar Philips jubileum horloges, waaronder 2 van mijn vader.
Ze hebben nooit een merknaam op de wijzerplaat.
Zoals @Frans53 al opmerkte. Aan de hand van het uurwerk kan wellicht nagegaan worden in welke tijdsperiode we dit horloge kunnen plaatsen. Van veel uurwerkjes is namelijk bekend wanneer ze ze zijn beginnen te maken, en ongeveer tot wanneer.
De gouden jubileum horloges van Philips waren vroeger meestal van Tissot, hoewel ze later ook andere merken hadden.
Bij deze staat wel een merk op de wijzerplaat
Dus het is verstandig dat ik wat gereedschap ga kopen om het deksel eraf te halen om verder te kijken dan mijn neus lang is? Als het echt een Edox is dan heeft mijn schoonvader er 2!
Goedkope kast openers geven vaak schade aan de deksel, dus wees voorzichtig hiermee. Je schiet al snel uit.
Leg er voor de zekerheid een plastic velletje tussen zodat als je uitschiet, je geen schade maakt.
Je kan ook even langs een horlogemaker gaan. Die heeft hem zo zonder schade open, kan meteen even de pakkingen vervangen en aangezien het een erfstuk is, kan je dan meteen de staat van het uurwerk laten controleren.
Ik vind het een mooi ding. Mocht je zelf kinderen hebben/willen, zou het imo tof zijn het horloge van overgrootopa door te kunnen geven.