Wat voor uurwerk?

Kan iemand mij vertellen welk uurwerk dit is? Kan er namelijk niks over vinden.

1 like

Misschien dat onze Invicta kenner pur sang @Chillekasper dit weet! O wait…:joy:

10 likes

Een invicta uurwerk

7 likes

Is het een foto van jouw eigen horloge?
Laat anders even de voorkant zien dan kunnen we een beter totaalbeeld vormen van het type.

:point_up_2:

2 likes

Niemand die kan zeggen wat dit uurwerk is? Enige wat ik weet is dat dit komt uit begin vorige eeuw.

Ik ga even voor je zoeken Kasper.

1 like

Ik begrijp dat hij afgeraffeld is. Waarschijnlijk is het jaren niet onderhouden.

Dit is een foto van de voorkant. Dit was een horloge van EBay waar @SybrenAnne mij op wees. Aangezien ik geen verstand heb van uurwerken. Althans ik ben heel slecht in het herkennen ervan.

1 like

Ik denk dat het een variatie is op de FEF 190, daar werden namelijk heel veel verschillende bridge shapes voor gemaakt. Wat jouw getoonde uurwerk bijzonder maakt is dat de rem op het grote opwindtandwiel (horlogemakers verbeter mij a.u.b. als ik het verkeerd zeg) aan de andere kant zit dan gewoonlijk het geval is bij uurwerken uit deze periode. Dat maakte de zoektocht iets gemakkelijker, omdat het dus niet zo vaak voorkomt.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&FEF_190

1 like

Horloge uurwerk wat jij deelt komt uit de jaren 40. Je zegt dat dit op die FEF190 lijkt. Is het dan zo dat dit uurwerk uit die tijdbalk komt of dat dit een oudere versie hiervan is?

De examples die getoond worden op de site zijn uit die periode ja. Er staat niet bij vanaf wanneer dit uurwerk geproduceerd is. Het kan goed zijn dat die productie al vroeger begonnen is. Ik zeg overigens niet dat ik zeker weet dat dit het bewuste uurwerk is, maar deze lijkt er mijns inziens het meeste op van de uurwerken die ik heb kunnen vinden.

1 like

Ik vind geen werk dat er op lijkt, maar ik denk ook dat het niet de FEF 190 is om de eenvoudige reden dat de tirette-schroef aan de verkeerde kant zit.
Ik zoek verder.

1 like

Ik ben een noob op dit gebied. Kan iemand mij wijzer maken?

Tirette-schroef boven in de blauwe markering.
Een slag draaien en je kunt de opwindas verwijderen.

Ik denk dat jurtz de cliquette/Sperrkegel bedoelt.
Dat is in de rode markering.

3 likes

Precies, dank voor je aanvulling/correctie. :+1:

1 like

Dankjewel. Als je meer Info hebt dan zou dat top zijn . Ik wacht het rustig af.