Wat vragen over deze oude Vostok Ambhibia

Doorgaans ben ik meer met Seiko’s bezig maar ben enkele maanden terug toch gecharmeerd geraakt door oude Russische horloges. Een beetje opgezocht en gelezen en ja, vooral de duikers leken me wel wat.
Nu heb ik een nieuwe onderweg van Chistopol City, maar ik kwam bij het rondsurfen op de Baai onderstaande exemplaar van een Amphibia tegen en kon het niet laten een bod te doen ('k vind het een heel mooie wijzerplaat hebben) .

Een beetje laat, maar nu ben ik eigenlijk op zoek naar zoveel mogelijk info over het model, want ik ken er dus zeer weinig van.
Ik weet dat het een Amphibia is met 2409 uurwerk erin en misschien jaren 80? Niet echt een idee welk model. De bezel lijkt me te nieuw (zowel model als de staat) om origineel te zijn (but I could be wrong). Welke zou daar normaal bij horen?
Misschien dat de residente Russen-kenners op het forum mij wat kunnen helpen?

Bijkomend: zou het praktisch en qua kosten meevallen zijn om deze wat op te kuisen? Vooral de lume op de wijzerplaat en wijzers te vernieuwen (of is dat heiligschennis) en originele bezel hiervoor vinden? De kast vind ik prima met krassen erop.



s-l500

2 likes

Hou die lume zoals het is.

2 likes

Fair enough, het draagt bij tot het karakter natuurlijk.

Leuke vondst! 870 Albatros kast, mooie vanille verkleurde lume, alleen de bezel is niet period maar een nieuwe zwarte “SE” van Meranom!

1 like

Heel mooie Vostok met CCCP gemarkeerde wijzerplaat, goede vangst. En erg fraaie wijzerset.
Deze bezel is aardig duur, dus als je de originele aanschaft en je verkoopt deze dan houd je nog geld over.
Die modders op dit forum zijn altijd op zoek naar onderdelen.
Ik heb veel ervaring met reparaties aan Vostok uurwerken en heb veel onderdelen in voorraad, dus als er wat mee is stuur mij een berichtje.

3 likes

Super, dankjewel! Will do! De bezel zal ik waarschijnlijk wel vervangen.

Volgens mij is het deze.

Hij staat in de Vostok catalogus uit 1990.

http://www.cccp-forum.it/mb/viewtopic.php?f=9&t=175&p=2808#p2808

Oeps… foutje, deze komt dichter in de buurt.

1 like

Ah, yes, die laatste lijkt het inderdaad te zijn, dankjewel!
Is die ook van hetzelfde jaar? 'k Vind hem niet terug in de catalogi.

Nee, helaas staat er geen bouwjaar bij. :roll_eyes:

Deze bezel is niet meer nieuw te koop, wel een die er op lijkt.


Als je de originele wilt kan je misschien een donor vinden op ebay.

1 like

Een van de mooiste Vostoks die ik heb gezien tot nu toe. Dank voor de inspiratie!
En veel draagplezier na ontvangst! :ok_hand:

1 like

Bedankt voor de tip! Ik zal eerst eens op eBay zoeken dan.

Bedankt voor de hulp! Nu kan ik toch al op zoek naar een bezel en weet ik wat voor kast het is. Nog even spannend afwachten of die heelhuids en in tikkende staat tot hier raakt!

Leuke aanwinst, niet te veel aan doen. Van Yevgen als ik de foto’s zo zie?

Ja, inderdaad. Behoorlijk mooie vondsten daar.

Meranom heeft volgens mij een bezel die wat lijkt op het origineel in de verkoop!
image

1 like

Deze is volledig origineel. De oude originele bezel op mijn Antimagnetisch is inderdaad iets anders.

3 likes

Die is heel mooi bewaard gebleven! Maar er zijn dus toch vergelijkbare modellen met een zwarte bezel in de originele uitgave. That is interesting.

Nou, neem het niet zo nauw, op deze kast en zelfs op hetzelfde model - Antimagnetisch - werden verschillende bezels opgezet, zowel zwarte als verchroomde.

Puur mijn mening: als je een nieuwe/moderne verchroomde of rvs bezel bij Meranom wil bestellen, dan kan je even goed deze zwarte nieuwe/moderne bezel op je horloge laten zitten. En ik persoonlijk vind de zwarte veel mooier :wink:

1 like

Old schoolski bezels zijn er m.i. nog genoeg voor leuke zoektochten - en zo duur zijn die ouwe Russen ook niet :wink:

4 likes