Wat was de functie van dit klokje?

Mijn vader heeft het klokje van onderstaande foto’s liggen. Weet iemand de functie van dit klokje en waar het werd gebruikt?
Het klokje is middels een opwinder aan de achterzijde te winden en te verstellen. De minutenaanduiding is vast en met de knop aan de zijkant kant de buitenste minutenkrans verdraaid worden.

2 likes

Stijlvolle kookwekker ?

Ik heb absoluut geen idee, maar ik zou graag de beweging kunnen kijken.

Fascinerend, ik heb werkelijk geen idee maar ben benieuwd wat het antwoord is… Leuk klokje/ wekker / instrument?
Heeft je vader nog een interessant beroep gehad in de scheepvaart / luchtvaart / defensie of iets dergelijks?

Raar klokje, op het eerste zicht volgens de grote kast zou je zeggen een industriële timer van een tijdje geleden uit één of andere sturingskast (want je moet 'm natuurlijk kunnen opwinden) maar dat spoort dan niet met die kleine koperen wijzerplaat, ik ben alvast benieuwd of iemand hier iets meer kan over vertellen.

Geen idee, maar ben razend benieuwd!

Bedankt voor alle interesse, ik zal het klokje een van deze dagen eens openschroeven en foto’s hiervan plaatsen.
Ook bijzonder is dat Het klokje alleen werkt als het horizontaal ligt zowel op de wijzerplaat als op de achterijde maar niet rechtop.

Mijn vader heeft dit klokje uit de lokale kringloop.

Doordat het van rvs is dachten wij aan iets uit een laboratorium of iets industrieels maar we konden er niets over vinden.

Begrijp ik het goed dat je de buitenste schaalverdeling
( grote witte dial / interne bezel / waar geen cijfers op staan ) met de kroon kunt verdraaien ?

als dat het geval is heeft het toch weinig zin, aangezien er geen cijfers op staan ?

Exact. Mede hierdoor is het nij totaal onduidelijk wat de functie van dit klokje is

het is ook niet zo dat er mogelijk verbleekte kleurtjes op staan ?
Bijvoorbeeld een oranje kwadrant o.i.d.
ik zie ongeveer op 25min een bruine vlek met bijna een cirkel vorm daar zitten misschien lijmresten van een ronde sticker o.i.d.

Als je de foto opzoekt op afbeelding met google … Kom je tussen kompassen terecht… Nou gebruiken ze minuten en secondes om een koers te bepalen van schepen… Misschien is het een soort chronometer.

Groeten Johan

is het niet iets uit de duivensport?

Het vlekje ziet er echt uit als een vlek niet als iets waar een sticker heeft gezeten.

Ik heb het vandaag in handen gekregen en geprobeerd te openen. Maar krijg het niet voor elkaar. Ik vraag me nu ook af waarom ze er überhaupt schroeven in hebben gedraaid😄

Van duivensport en scheepvaart heb ik geen verstand. Dat laatste lijkt me dan nog het meest voor de hand liggend. Omdat duiven meestal langer dan een uur wegblijven.

Die 3 gaten op de “bezel” aan de achterzijde suggereert dat hij ooit op een plankje geschroefd heeft gezeten,
maar dan moet daar in dat plankje een gat hebben gezeten om bij de opwind sleutel / stelknop te kunnen komen.

ik hou het op een kookwekker met een ontbrekende bel,
of mogelijk als je hem open krijgt zie je daar een bel / hamertje.

Nog niet erachter waar hij voor is :stuck_out_tongue: Zie het topic af en toe voorbij komen en dan open ik hem even.

Ben bang dat je er hier niet achter gaat komen helaas…

Succes!!

Geen idee of ik het bij het goede eind heb, maar soms helpt simpelweg brainstormen iemand anders op het goede idee, dus hierbij wat ik denk: het lijkt het meest op een doka (donkere kamer) klok voor het timen van het ontwikkelen van negatieven; op de witte draaibare wijzerplaat moet je dan wel de juiste schaalverdeling plaatsen/plakken (misschien had je daar meerdere varianten van…)
Just my $0,02…