Wie weet dit toevallig?
Gewoon omdat ik het leuk vind om dat te weten.
Ik heb geen idee, maar ik vind deze wel ontzettend gaaf!
Heb je al een rondje Google gedaan naar oude advertenties? Vroeger stond de prijs er vaak bij. Misschien dat je op die manier wat wijzer wordt.
't Is inderdaad een juweeltje om naar te kijken maar ook de geschiedenis er achter is natuurlijk leuk.
En een technisch hoogstandje voor die tijd.
Deze komt vermoedelijk uit 1963
Mooi horloge! Geniet ervan!
De man die het denkelijk weet is Gerrit uit Nijkerk. Hij heeft die van mij destijds helemaal gereviseerd en weet alles van die modellen. Hier zijn site: https://www.accutron.nl/
Als er op de achterkant M3 staat gegraveerd zou het 1963 moeten zijn; mits het goede deksel erop zit.
Hieronder wat Google Gemini erover te zeggen heeft (geen idee of het klopt):
De Prijs van een Bulova Accutron in 1963: Een Kijkje in de Etalage van het Verleden
In 1963 kostte een Bulova Accutron, het revolutionaire elektronische horloge, tussen de $125 en $2500, afhankelijk van het model en het materiaal. De meest gangbare modellen in roestvrij staal werden verkocht voor prijzen die begonnen bij $125, terwijl de luxere gouden modellen en de iconische “Astronaut” en “Spaceview” modellen aanzienlijk duurder waren.
De introductie van de Accutron in 1960 was een keerpunt in de horlogewereld. Het was het eerste polshorloge dat geen traditioneel echappement met een balanswiel gebruikte, maar een stemvork die werd aangedreven door een elektronisch circuit. Deze technologie zorgde voor een ongekende precisie voor die tijd, met een gegarandeerde afwijking van slechts één minuut per maand.
Prijsindicaties uit Advertenties en Catalogi
Hoewel een exacte, volledige prijslijst uit 1963 lastig te achterhalen is, geven advertenties uit die tijd een goed beeld van de kosten. Zo werd de Bulova Accutron “Astronaut”, een model met een 24-uurs bezel die populair was bij piloten en astronauten, in advertenties aangeboden voor $175.
De “Spaceview” modellen, die bekend stonden om hun transparante wijzerplaat die het innerlijke stemvorkmechanisme toonde, waren eveneens een gewild en daardoor duurder model. De uiteindelijke prijs was sterk afhankelijk van de uitvoering: roestvrij staal, verguld of massief goud (14k of 18k). De meest exclusieve gouden modellen konden oplopen tot $2500, een aanzienlijk bedrag in die tijd.
Een Symbool van Innovatie en Status
De prijs van een Bulova Accutron in 1963 weerspiegelde niet alleen de geavanceerde technologie, maar ook de status die het horloge met zich meebracht. Het was een symbool van innovatie en moderniteit, gedragen door pioniers en professionals die waarde hechtten aan precisie en de nieuwste technologische ontwikkelingen. Tegen 1963 had Bulova al meer dan 100.000 Accutron-horloges verkocht, wat de populariteit en de impact van dit bijzondere uurwerk onderstreept.
Misschien kom je hem hier wel tegen.
Er staat N3
Ah leuk, weer wat geleerd.
Ik had een snorkel gekocht toen voor F 145,00 Gulden Met accutron.
Mooi hoor, de band past er prachtig bij.
In 1973?
Volgens deze advertentie $135.
Jammer genoeg niet duidelijk uit welk jaar de advertentie is, maar betreft praktisch wel je model @Coinoperator
Heb er ook een gehad, spijt van dat ik m weg heb gedaan.
Dat zal best kunnen
Dat weet ik niet meer precies
Ik spaar al meer dan 50 jaar horloges.
Kocht ook mijn Seiko duiker toen.
Die 150 meter automaat die voor geen meter gelijk liep.
Toen kwam de Kwarts 150 meter die liep wel op tijd.
En natuurlijk de 300 Meter Heb ze allemaal nog Prachtig.
Maar die vierkante is het mooist. Helaas geen duiker.
Oh, herstel, je hebt je post aangepast of ik heb het verkeerd gelezen. F145 zou wel kunnen.
Ja dat klopt echt wel het stikkertje zit er nog op.
Nooit gedragen heb er meer die ik niet draag.
Een postzegel verzamelaar gebruikt ook niet al zijn postzegels.
Dat was dan 3 weken of 3 maanden huur van mijn vaders eerste huis
Niet dezelfde, maar ter indicatie, een advertentie uit 1971:
Samenvattend komen we dus uit op een vermoedellijke prijs rond de 500 Gulden en als bouwjaar 1973
Leuk.
Best een pittige prijs ook maar de eerste quarzen zaten ook rond de 400 gulden.