Naar aanleiding van het gezocht topic van @Jurtz, mijn antwoord daarin, en de reactie weer daarop van @BadgeandBezel ben ik eens gaan nadenken: wat wil je dat je horloge uitdraagt?
Sowieso heb je binnen de totale groep van horlogeliefhebbers veel verschillende soorten. Modern of vintage, Chinese uurwerken of haute horlogerie, specifieke merkliefhebbers etc.
Je zou een horloge als een sieraad kunnen zien of als een gebruiksvoorwerp. Ik denk dat de meeste HF’ers wel in de eerste categorie vallen.
Een sieraad kan echter opvallend zijn of onder de radar, heel duur of vrij goedkoop en alles wat daar tussen zit. Het punt in het topic van @Jurtz was dat in mijn optiek een Rolex Day Date van geelgoud of roségoud “moest” zijn, omdat witgoud voor dit model wat erg onder de radar is. Het model is in mijn optiek zeer geschikt als flashy object, in de meest positieve zin van het woord. Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen het hiermee oneens zijn.
Als je een luxe horloge hebt, wil je dan dat je omgeving het kan zien? Of is het ervaren van zo’n horloge een volledig eigen ervaring? Ik realiseer me dat 95% van de mensen het niet eens opvalt wat voor horloge je hebt. Dit wordt echter al iets anders als je een heftig gekleurd horloge hebt, of een geelgouden, of van een uitzonderlijk groot formaat.
Waarom anoniem.?
Doe lekker openbaar wordt het leuker van.
Er is pas 1 topic wat cola en chips waardig is.
Ik heb voor flashy gekozen tis maar n submariner of smpc. Tis vooral om die omhoog gevallen eend in de vijver aan de overkant een toontje lager te laten zingen.
1e: ik moet zelf geheel tevreden zijn met een horloge
2e: aangezien ik er dagelijks hier één of meerdere post vind ik t kennelijk leuk te zien wat anderen ervan vinden
3e: status? Dat zal mij volledig aan de ster corroderen
Het gaat me vooral om mijn eigen gevoel. Maar ben wel gevoelig voor de ‘romantiek’ van bepaalde modellen; met een ‘tool’ diver om voel ik me echt een duiker terwijl ik in het echt nooit verder ben gekomen dan een verbrande rug tijdens het snorkelen. Toen ik mijn Speedmaster nog had waande ik me astronaut en ik moest ook perse het dynamische sportonderstel op mijn 1 liter 3 cilinder Audi zodat ik me Max Verstappen kan wanen. Ik ben me ervan bewust dat ik alleen mezelf voor de gek houd maar laat me!
ik geniet volledig zelf van mijn horloge, hier hoeft niemand iets van te vinden.
… het mag wel hoor, dat iemand er iets van kan vinden ofzo.
Ik vind het best lollig als bijvoorbeeld @Fate_Amenable_To_Change weer eens met héél veel snoeverij losgaat over de lelijkheid van andermans spullenboel, omdat het niet zijn smaak is en het dus wel wansmaak moet zijn. Beuzelachtig maar ontzettend geestig.
Ik zal zelf geen horloge(merk) dragen om tof gevonden te worden op een of ander schoolplein. Van dat soort ‘onrust’ heb ik geen last. Eigen smaak telt. Likes van de omgeving zijn natuurlijk best wel leuk, maar altijd bijkomstig. Oftewel: Ik geniet volledig zelf van mijn horloge, hier hoeft niemand iets van te vinden.
Exact.
Overigens ieder weldenkend mens, die gewoon de tijd wil weten … betaalt geen honderden, laat staan duizenden, euro’s aan een horloge. We zijn hier kennelijk allemaal een beetje raar.
Totaal niet mee bezig wat het uitdraagt of uitstraalt.
Ben wel altijd op zoek naar het horloge waarvan ik denk: Dat is het horloge dat echt bij me past. Waar ik oud mee wil worden. Ben er alleen nog niet uit welke dat is.