zal in ieder geval toch wel made in China …zijn 

hello,
ik heb toevallig vorige week een fortis gekocht.
en ik begreep dat ze ook in de race zijn voor die eer…
groet
En dan krijg je teksten als: “Peking, we’ve got a ploblem” 
hcptdg Schreef:
En dan krijg je teksten als: “Peking, we’ve got a
ploblem”
![]()
Het horloge hebben ze al in gebruik in China, de Fiyta Spacemaster.
Ze hebben Taikonauten genoeg daar, nu alleen nog een replica van de Apollo 11 raket maken (kunnen ze vast goedkoper dan NASA), en knallen maar…
Het horloge heb ik gezien op Baselworld2009. Fraai horloge. Voor meer info daarover zie http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,124379,124397#msg-124397 (even doorscrollen)
Zou het net zo’n populair model worden als de Speedmaster?
Nivelacuso Schreef:
Het horloge hebben ze al in gebruik in China, de
Fiyta Spacemaster.Ze hebben Taikonauten genoeg daar, nu alleen nog
een replica van de Apollo 11 raket maken (kunnen
ze vast goedkoper dan NASA), en knallen maar…http://img.photobucket.com/albums/v188/nivelacuso/
Baselworld2009/P3290154.jpgHet horloge heb ik gezien op Baselworld2009. Fraai
horloge. Voor meer info daarover zie
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,124379,12439
7#msg-124397 (even doorscrollen)
ik heb even gekeken , leuke info hans (tu)
ps: ik ben zo vrij geweest je eerder geplaatste bericht te quote 
Nivelacuso Schreef:
Baselworld 2009,
Nu we het toch over Space horloges hebben.
Interessant vond ik de stand in Hall 6 van Fiyta.
Fiyta is de officiele partner voor het chinese bemande ruimteprogramma sinds 2003. (Vanaf Shenzhou V tot met de meest recente Shenzhou VII)
De eerste chinese Taikonaut (Zhai Zhigang…weet je nog?..) droeg een Fiyta Spacemaster tijdens de eerste chinese ruimtewandeling of EVA (Extra Vehicular Activity). En het is nog een fraai horloge ook. Deze Spacemaster is het eerste
horloge met een z.g. 45 minuten cum 12 uur chronograaf. Dit vergt wel behoorlijke gewenning Lijkt me.
De draaibare bezel van dit horloge geeft 8 uren aan, om de maximale life support middelen in het ruimtepak te kunnen timen. Verder heeft het horloge een am/pm venster voor aanduiding van de Aardse tijd. Deze Spacemaster (het logo lijkt trouwens als twee druppels water op die van de Omega Speedmaster) is een serieuze kandidaat als toekomstig lid van mijn verzameling.
De designer van het horloge (hoe die heete ben ik vergete…) was ook aanwezig op de stand, en hij ziet er in ieder geval heel hip uit.
Om de 5 jaar brengen de chinezen dan een Limited Editie uit van 850.000 exemplaren.
China heeft al tijden een eigen ruimte horloge, de Fiyta. Het heeft een tot handwind omgebouwde Shanghai chrono, met speciale modificatie van een van de totalizers als mission timer. De heeft een schaalverdeling van 30 en 45 minuten, omdat Taikonauten bepaalde handelingen in die tijden moeten verrichten.
Quartz was geen optie, omdat hij ook buiten het ruimtevaartuig kwam, en de elektronica schijnt niet van kosmische straling te houden.
Ik vind hem eigenlijk best wel mooi, wel wat prijzig, à $2500 dollar:
Dit is de ‘burger’ versie:

groeten,
Martin
Nivelacuso Schreef:
Om de 5 jaar brengen de chinezen dan een Limited
Editie uit van 850.000 exemplaren.
da’s toch nog 149.999 minder dan Omega, toch? 
mooie foto’s (tu)
Hij is inderdaad mooi maar de prijs is niet flauw.
Ik vind dit toch wel een mooi horloge. (tu) Maar of ik er dat bedrag aan zou uitgeven…
Overigens zal dit horloge nooit de cultstatus bereiken die de Speedy heeft, maar dat maakt op zichzelf niet zoveel uit.
MartinB Schreef:
Ik vind hem eigenlijk best wel mooi, wel wat
prijzig, à $2500 dollar:
Jammer, valt een ‘beetje’ buiten mijn budget…