Sinds kort ben ik ook besmet met het horlogevirus. Helaas is mijn budget nog niet zo groot dat ik voor de grote jongens kan gaan in de horlogewereld. De Seiko 5 is dan een mooi betrouwbaar en goed horloge om mee te beginnen en om mijn collectie mee uit te breiden.
Zelf ben ik sinds een tijdje in het bezit van een SNK601.
Dit horloge spreekt mij erg aan vanwege de structuur op de dial, nu ben ik opzoek naar andere Seiko 5’s die ook een bijzondere dial hebben. Op het internet ben ik al meerdere modellen tegen gekomen die mij wel aanspreken. Alleen weet ik niet zo goed op welke betrouwbare site ik de horloges kan bestellen binnen Nederland.
De sites die ik nu vooral in de gaten hou zijn:
monsterwatches en besttime
Hier heb ik ,tot nu toe, nog geen mooie toevoeging kunnen vinden aan mijn collectie.
Zijn er nog andere betrouwbare sites, in Nederland, die Seiko 5’s verkopen?
Gewoon het model googlen, de laagste prijs vinden en kijken naar de betaalmogelijkheden en recensies van de betreffende website. Zo gevaarlijk is bestellen op internet niet, aangezien een fatsoenlijke werkende webshop optuigen ook geld kost.
Zal even een plaatje van het betreffende model posten (geleend van internet), voor de beeldvorming.
Inderdaad een mooie wijzerplaat en überhaubt best een strak 5je. Houd er echter wel rekening mee dat banden (af)wisselen bij dit model een probleem is, door de afwijkende lugmaat.
Waar te kopen?
Ik heb zeer goede ervaring met zowel Monsterwatches (Rob) als Voordeligbijdetijd (Perry). Succes met het vinden van jouw perfecte Seiko 5!
Onder enig voorbehoud: monsterwatches. Drie vijfjes bij gekocht in de afgelopen jaren en steeds zeer tevreden. Bij één vijfje een saffierglas laten plaatsen en toen bleek het horloge tegelijk door Rob te zijn gefinetuned: loopt binnen de COSC normen! Het voorbehoud : wanneer levert Rob af? Daarover bewaart hij een uiterste geheimhouding. en dat maakt het bestellen bij Rob zo reuze spannend!
Ja, op Monsterwatches heb ik mijn SNK601 inclusief een gebold saffier gekocht. Levering was binnen 1,5 - 2 weken, dus daar ben ik tot nu toe wel tevreden over. Enige waar ik tegen aanloop is zijn aanbod, er is op dit moment geen Seiko 5 in zijn aanbod die ik graag zou willen.
Vintage is nogal een verhaal apart. Je kunt mazzel hebben of pech. Je mag er vanuit gaan dat een Seiko movement zo’n vijftien tot soms wel dertig jaar zonder onderhoud meegaat. En daarnaast mag je er vanuit gaan dat vrijwel geen enkele goedkope Seiko ooit onderhoud krijgt, gedurende de eerste 15 tot 30 jaar van z’n leven. Onderhoud is namelijk duurder dan een nieuw binnenwerk en soms zelf net zo duur als een compleet nieuw horloge. Zeker in het geval van 5jes. Dus (bijna) niemand doet dit. Dus als je mazzel hebt loopt je vintage Seiko 5 nog een aantal jaren netjes door en als je pech hebt, moet het al heel snel geserviced en moet je nog eens 100% van de aanschafwaarde extra investeren. Dit gezegd hebbende, er zijn heel veel leuke (vintage) 5jes te koop. Dat is echt een wereld op zich! Maar weet dus waar je aan begint. Het kost allemaal geen honderden euros, maar wil je gewoon jaren probleemloos horlogeplezier, koop dan een nieuwe. Ben je zelf handig met horloge-onderhoud of maakt het je niet uit dat je horloge op een gegeven moment een servicebeurt nodig heeft, dan kun je op zoek gaan naar een leuk vintage exemplaar. Ik zou zelf in dit geval van een forumlid zien te kopen. Op Ebay, etc. is heel veel troep, met nep onderdelen, etc… Dan moet je echt weten waar je op moet letten en dan nog moet je een beetje geluk hebben. Nou ja, dit is hoe ik het zie, in ieder geval. Veel plezier en succes met je zoektocht in de wereld van Seiko 5!
Zet even bij aankoop van een Seiko dat je horlogeforum lid bent en je krijgt 5% extra korting op de al strakke prijzen, heb ik eens geregeld met de Boss…Perry vd Linden succes!
@Voordeligbijdetijd is een goed en betrouwbaar adres. Perry denkt met je mee en helpt je graag. Je kunt hem bereiken via een PB op het forum of via zijn 06 nummer die op de site staat.