Wat zijn de cash-cows?

In navolging op mijn vraag in http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,287619, heb ik er nog eentje: wat zijn de cash-cows van de merken?

Ik kan me voorstellen dat bij bijvoorbeeld Omega de Speedmaster Pro die aan de lopende band gemaakt wordt, waarschijnlijk zoveel keer meer verkocht wordt dan een Centre Tourbillon, dat er per saldo het Speedmaster Pro model meer opbrengt dan de Centre Tourbillon. Hetzelfde geldt waarschijnlijk voor een Seiko SKX007/009 en een Ananta Springdrive chrono. Maar is dat ook zo?
En hoe zit het met merken als Patek Phillippe. De oplages van alle modellen liggen hier een stuk lager.

De vraag is dus meer specifiek: wordt er het meest winst/als omzet gemaakt met modellen die (relatief) goedkoop zijn maar veel verkocht worden of modellen die duur zijn maar weinig verkocht? En verschilt dit per segment (lage-midden-hoge)?

Waar is 't CBS als je ze nodig hebt? :wink:

De basis van je vraag/stelling komt eigenlijk in ieder marktgebied terug. Wil ik weinig kwartjes verdienen of snel veel dubbeltjes.

Ik ben er van overtuigd dat de verkoop van extreem dure horloges minimaal is, enkele stuks per jaar. (Extreem duur is dan €50.000 en hoger.)

Beste MarnixMoed,

Ik zie dat er al een topic van u met ongeveer dezelfde vraagstelling is geopend. Zie mijn bijdrage aldaar.

Vriendelijke groet,
Robbert

lance_explorer Schreef:

Ik ben er van overtuigd dat de verkoop van extreem
dure horloges minimaal is, enkele stuks per jaar.
(Extreem duur is dan €50.000 en hoger.)

Nee hoor, er worden vele (tien)duizenden horloges verkocht boven de 50K euro per jaar.

Ik heb voor de aardigheid de prijzen van elk model Patek Philippe eens bij elkaar opgeteld (armbanduhren katalog 2011) dan kom ik op een bedrag van 3 miljoen euri. Dan hebben ze dus van elk model nog maar eentje verkocht…
En ze zullen van elk model toch wel meerdere verkopen (denk ik :))

Groet
Herman

De goedkoopste handel heeft procentueel de grootste marge. Hoe duurder het horloge hoe lager de marge op dit horloge wordt. Dit is niet alleen bij horloges zo, maar ook bijvoorbeeld in de optiek.

Hugo.

Schockman Schreef:

De goedkoopste handel heeft procentueel de
grootste marge. Hoe duurder het horloge hoe lager
de marge op dit horloge wordt. Dit is niet alleen
bij horloges zo, maar ook bijvoorbeeld in de
optiek.

Hugo.

Klopt helemaal. Ik heb iets dergelijks ook wel eens gehoord over de autoindustrie:
er wordt relatief weinig verdient op de duurdere sportwagens door het hoge gehalte aan kwaliteits engineering. Als je dus bekijkt hoeveel onderzoekskosten en speciaal ontwikkelde onderdelen die aan hoge kwaliteitseisen moeten voldoen in zo’n supercar zitten, dan biedt die eigenlijk veel value for money. Vervolgens wordt zo’n wagen ook nog door speciaal gekwalificeerd personeel in elkaar geschroefd.
Ik weet niet hoe het met de prestigemodellen uit de haute horlogerie zit, maar ik kan me voorstellen dat het daar ongeveer net zo werkt.

malus65 Schreef:

Schockman Schreef:

De goedkoopste handel heeft procentueel de
grootste marge. Hoe duurder het horloge hoe
lager
de marge op dit horloge wordt. Dit is niet
alleen
bij horloges zo, maar ook bijvoorbeeld in de
optiek.

Hugo.

Klopt helemaal. Ik heb iets dergelijks ook wel
eens gehoord over de autoindustrie:
er wordt relatief weinig verdient op de duurdere
sportwagens door het hoge gehalte aan kwaliteits
engineering. Als je dus bekijkt hoeveel
onderzoekskosten en speciaal ontwikkelde
onderdelen die aan hoge kwaliteitseisen moeten
voldoen in zo’n supercar zitten, dan biedt die
eigenlijk veel value for money. Vervolgens wordt
zo’n wagen ook nog door speciaal gekwalificeerd
personeel in elkaar geschroefd.
Ik weet niet hoe het met de prestigemodellen uit
de haute horlogerie zit, maar ik kan me
voorstellen dat het daar ongeveer net zo werkt.

Ergens had ik ook wel zo een vermoeden (hoeveel uren aan handwerk zit er wel niet in een tourby enzo), absoluut gezien verdienen ze er per klok meer op. Maar kwa marge misschien een stuk minder.