Wat zijn de oudste quartz uurwerken?

Dat was de Seiko Astron/35, die tikte ook.

3 likes

:joy::joy:

1 like

Okee misschien dom maar 18K of 24K kan toch beide massief zijn? Als de kast geheel uit dat materiaal / die legering is gemaakt ipv alleen een laagje goud?

2 likes

Daar miste het woordje Zwitsers.

1 like

2 likes

Niet de eerste maar voor mij zijn de Seiko 7Axx quartz chronograph :star_struck::+1:

Groeten Iwan :motorcycle:

3 likes

Het laagje doublé is ook massief, de kast niet.:wink:. Goud is het element Au en als je er geen verdere kwalificatie bij geeft, bijv. dat het een legering is, dan heb je het over 100% goud. Massief betekent dat het van hetzelfde materiaal is, dus ieder materiaal kan massief zijn :grinning:

1 like

Ik geloof niet dat ik het helemaal begrijp dan :joy:
Maar dat ligt ongetwijfeld aan mij.
Ik dacht dat je een massief gouden kast van 14, 18, of 24k goud kon hebben, maar je zegt dat dit alleen 24k is?

(Allemaal los van horloge in kwestie overigens)

1 like

Als voorbeeld, 14K goud is een legering van 50% goud en 50% andere metalen :grinning:

1 like

Dat weet ik, maar ik dacht dat ook een kast van legering / 14k goud massief te noemen was, als het niet enkel een goudlaagje betrof.

3 likes

@HorloG toen de Zwitsers kwamen met hun Beta 21 waren die bij introductie wel erg prijzig, vandaar mede hun geringe succes ? hier even een prijsvergelijk uit 1972 in DM
– for comparison, in 1972
a gold Yacht Club on a strap sold for 1900 DM
a steel Yacht Club on a strap sold for 690 DM
a steel Aquatitmer, ref. 1812, on a strap sold for 655 DM
–and in 1972 this model, Ref. 3070, with strap --get this-- sold for [b]4675 DM.

maar wel een plaatje !

2 likes

Ik denk zelfs een kast van 9k goud massief te noemen is zolang die niet verguld is.

1 like

klopt. Volgens mij haalt @lencoth ‘massief’ en ‘puur’ of ‘zuiver’ door elkaar.

Maar ik wil geen wijsneus uithangen :upside_down_face:

2 likes

Een legering noemen we massief hoor.
Puur goud is ook ‘maar’ 99,9% puur overigens.
Zodra de goudlaag aangebracht is op een ander materiaal heet het verguld of iets dergelijks.
Tussenvorm is ‘gold on steel’ of gold plated. Dan zit er een plaat goud om het metaal gevouwen.