In ieder geval deze…
en deze…
en deze…
en deze:
![]()
![]()

Ik heb het hier al eens eerder over gehad, en mijn mening blijkt redelijk stabiel behalve in termen van uurwerken, daar is het richting GS opgeschoven. Er zijn heel erg kleine verschillen in afwerking van de indices en wijzers, maar ik geef Grand Seiko het voordeel in die wedstrijd omdat hun indices net meer glimmen, en ze hun wijzers polijsten op een witte plaat, maar brushen op een zwarte plaat, zeg maar.
Qua kasten vind ik het The Citizen gamma gelimiteerder. Er is de 4020 kast, je hebt de 4100 kast, terwijl je bij GS kunt kiezen uit de “banaan” kast zoals ik die van de SBGX26x, Snowflake, SBGN011/013 noem, maar dan ook de 62GS kast, de 44GS kast, de Elegance kast uit de first GS serie, en dan de Omiwatari kast. En dan negeer ik de Evo 9 serie. Kortom: Breder assortiment maten en kasten.
Qua uurwerk wordt het wel erg moeilijk, maar die geef ik ook aan Grand Seiko. De Citizen A660 en 060 uurwerken hebben aan de ene kant superieure alignment met de minuut-hashes en een superieure specificatie van +/- 5 seconden per jaar afwijking. Maar het probleem is dat je de Citizen daadwerkelijk de hele tijd moet dragen om die te bereiken.
Grand Seiko, daarentegen, belooft op een standaard quartz uurwerk +/- 10 seconden per jaar afwijking, maar heeft de neiging om beter dan dat te leveren, en het al dan niet constant dragen van het horloge heeft daar in mijn ervaring geen invloed op. Bovendien mogen de GS uurwerken iets minder precies op de minuut-hashes slaan, maar tikken ze wel weer veel mooier en met een langere secondewijzer, omdat ze een high torque dual impulse stappenmotor hebben die anti-backlash is. Mijn ervaring is steeds +/- 1-3 seconden per jaar.
Dan is het zo dat Citizen super titanium heeft, maar z’n hardheid bereikt dankzij de Duratect coatings. Die zijn er in gradaties. Voordeel: velen er van geven een mooie staal-achtige kleur aan het materiaal. Daar staat van Grand Seiko tegenover dat hun High Intensity Titanium superlatief is. Ja, het is wat gunmetal grijs, maar aan de andere kant is het echt knijter- en knijterhard.
Al met al is the proof of the pudding in the eating, zeg maar. Ik heb geen enkele Citizen of The Citizen meer, maar wel zes Grand Seiko’s waarvan drie stuks quartz. Voor mij wint Grand Seiko dit steeds nipt, al moet ik wel zeggen dat de horloges van The Citizen en de Chronomaster serie wel heel, heel erg goed zijn.
Kijk, dit zijn de antwoorden waar je wat aan hebt! Bedankt hiervoor @Fate_Amenable_To_Change ![]()