Wat zijn types 80 jarige modelen?

Hallo verzamelaars,

Wat zijn nu types jaren 80 horloges. De jaren 60 en 70 weet ik wel, want
die heb ik in mijn verzameling. Maar jaren 80 modellen, die heb ik nog niet.
Gr.

Quartz shit… >X;)

Casio’s met rekenapparaat (met alle respect voor de verzamelaars er van), Citizen troep (ik heb dit zelf met de 1ste communie gekregen van opa & oma en het is m’n kostbaarste horloge) en kwam Swatch niet ook eind jaren 80 erin knallen??!!

Gr. Roel

Mechanische jaren 80 en begin jaren 90 horloges (tot op het hoogste niveau) blinken uit in eenvoud (eigenlijk goedkope oplossingen). Dit door de toen heersende quartzcrisis waarbij er amper budget was voor iets extra’s en ontwikkeling. Het is echt waar dat je in veel gevallen een mechanisch horloge uit de jaren 1980/90 daaraan kunt herkennen.

Voorbeeld van een typische jaren 80/90 chronograaf, een Bucherer met Lemania 5200 (misschien wel het lelijkste uurwerk ooit gemaakt), die ik een tijdje geleden had. Alles is plat. De wijzers zijn gestanst, de indexering van de tachymeter is er niet en er zit dus ook alleen een platte wijzerplaat in. Het horloge is verguld, maar niet heel dit. Om toch iets te hebben, hebben ze maar een bult aan de zijkant van de kast gemaakt, waardoor het horloge ook gelijk groter oogt. Maar het niet is.

Lemania 5200 is de 5100 zonder rotor, de handopwindversie dus. Voor het gemak (goedkoop) hebben ze de plastic rotorgeleiders maar laten zitten :smiley: