Hoe een Longines van $200 een collectors waarde blijkt te hebben van 40 > 50.000 pond maar de eigenaar kan het moreel niet opbrengen om hem te verkopen.
of
Hoe een Longines van $200 zoveel historie blijkt te hebben dat er een stuk voor geschreven is.
Via een ander forum kwam ik op deze link:
Wat een verhaal, zo zie je maar dat elk oud horloge een verhaal heeft wat soms geopenbaard wordt.
als je dit leest zou ik het zelfde doen en het
geld doneren
mvg wout
Ik zit hier iets eenvoudiger in dan die koper.
Wat mij betreft: veilen en zoveel mogelijk zien te beuren ervoor.
Vervolgens de opbrengst deels naar een goed doel sturen.
Ik vind opmerkingen als dat horloge bij verkoop “nazi-geld” zou opleveren onzinnig.
Het gaat hier om een horloge. Horloges discrimineren niet, hebben geen gaskamers gebouwd etc. Dat een vorige eigenaar berucht is door wat hij heeft gedaan is niet de schuld van het horloge. Door die vorige eigenaar is dit horloge enkel een historisch relevant object geworden. Daarvoor zijn verzamelaars bereid extra te betalen. Ik betwijfel of dat zozeer (neo-)nazi’s of andere extremisten zouden zijn, maar verwacht eerder dat mensen die ook een paar tanks, oude vliegtuigen etcetera bezitten - of musea - interesse zouden hebben.
Ik betwijfel of huidige extremisten interesse hebben in een polshorloge van een oude, opgehangen, Nazi.
En zelfs al zou dit horloge naar zo’n “foute club” gaan, dan zou dat me geen zier uitmaken. Met het geld die het horloge kost kan tenminste niets slechts meer gedaan worden. Door het te spenderen aan bijv. een synagoge wordt er juist iets aan “wiedergutmachung” gedaan.
Dat zou ik veel belangrijker vinden.
Mijn Joodse oom in London (97 jaar, concentratiekamp overlevende wiens moeder en zus vergast zijn) riep trouwens 10 jaar geleden al dat men blij moest zijn met alles wat door dergelijke gekken uitgegeven werd aan historische (nazi) parafernalia: dat geld kon tenminste niet voor veel ergere dingen worden uitgegeven…
Toevallig stond er vandaag een stuk in de Metro over de kleinzoon van Joachim von Ribbentrop die vandaag de dag luxe kluizen verkoopt en hoe het hem verder vergaat m.b.t. het dragen van de naam van zijn familie.
Over dit verhaal: zeker een leuk verhaal en ik denk dat ik al met al het horloge ook niet zou verkopen.
Ik ben het in dezen helemaal eensch met Bernard. Ik vind de opmerking van de auteur’s politiek hypercorrecte vriend dat het bij verkoop toch echt nazi-geld betreft, echt lachwekkend.
Als joodse organisaties het geld niet willen… Er zijn toch meer goede doelen beschikbaar, om de auteur zijn schuldgevoel af te kopen?
Zelf zou ik het niet weten, als niet joods religieus kun je er misschien anders over denken maar wanneer je zelf een joodse achtergrond hebt met misschien een aantal familieleden die WW2 niet hebben overleefd…
Moeilijk om je in zo’n gevoel te kunnen inleven.
Houden betekent sowieso dat je minimaal een kluis nodig hebt
Zelf zou ik het niet weten, als niet joods
religieus kun je er misschien anders over denken
maar wanneer je zelf een joodse achtergrond hebt
met misschien een aantal familieleden die WW2 niet
hebben overleefd…
Houden betekent sowieso dat je minimaal een kluis
nodig hebt
mvg, Frans
Tsja, je kunt dat Joodse behoorlijk overdrijven.
Er worden ook weleens mensen met behulp van Casio’s opgeblazen in het Midden Oosten, moeten ze daar nu ineens Casio’s in de ban doen???
Ben het met je eens dat het vaak de emotie is en niet het object maar dan toch, ik zou het niet weten.
Het enige wat je evt. zou kunnen aanvoeren is dat hij gemaakt/aangekocht is voordat het grote roven is begonnen.
Alhoewel, ik heb pas geleden “Het lot van de familie Meijer” gelezen en toen werd me duidelijk dat in Duitsland het roven al vrij vroeg is begonnen
Mooi boek overigens!
mvg, Frans
Bernard Schreef:
Frans53 Schreef:
Ok, duidelijke reacties.
religieus kun je er misschien anders over
denken
maar wanneer je zelf een joodse achtergrond
hebt
met misschien een aantal familieleden die WW2
niet
hebben overleefd…
Moeilijk om je in zo’n gevoel te kunnen
inleven.
Houden betekent sowieso dat je minimaal een
kluis
nodig hebt
mvg, Frans
Tsja, je kunt dat Joodse behoorlijk overdrijven.
Er worden ook weleens mensen met behulp van
Casio’s opgeblazen in het Midden Oosten, moeten ze
daar nu ineens Casio’s in de ban doen???
religieus kun je er misschien anders over denken
maar wanneer je zelf een joodse achtergrond hebt
met misschien een aantal familieleden die WW2 niet
hebben overleefd…
Houden betekent sowieso dat je minimaal een kluis
nodig hebt
mvg, Frans
en die verkoopt zijn kleinzoon dan weer, toeval bestaat niet:
“Toevallig stond er vandaag een stuk in de Metro over de kleinzoon van Joachim von Ribbentrop die vandaag de dag luxe kluizen verkoopt en hoe het hem verder vergaat m.b.t. het dragen van de naam van zijn familie.”
religieus kun je er misschien anders over
denken
maar wanneer je zelf een joodse achtergrond
hebt
met misschien een aantal familieleden die WW2
niet
hebben overleefd…
Moeilijk om je in zo’n gevoel te kunnen
inleven.
Houden betekent sowieso dat je minimaal een
kluis
nodig hebt
mvg, Frans
en die verkoopt zijn kleinzoon dan weer, toeval
bestaat niet:
“Toevallig stond er vandaag een stuk in de Metro
over de kleinzoon van Joachim von Ribbentrop die
vandaag de dag luxe kluizen verkoopt en hoe het
hem verder vergaat m.b.t. het dragen van de naam
van zijn familie.”
Mooi verhaal, maar ik vind het ook een beetje onzin dat het ‘blood money’ zou zijn als hij het ding verkoopt.
Hij wil em niet verkopen want immoreel, maar wel dragen omdat dat dan niet immoreel is?
En een ‘play’ erover schrijven en daar geld aan verdienen is ook niet immoreel?
En in dit geval is het “wat de gek er voor geeft” wel heel toepasselijk.
Je zou het horloge ook nog op een druk bereden spoorrails kunnen leggen:D
Maar de optie om het aan een museum met als thema ‘de Holocaust’ te schenken is wellicht beter…
Ik denk dat dit (zie citaat) de beste optie zou zijn, dan is hij het niet kwijt (als je 't in bruikleen geeft), kunnen mensen het bekijken en is het niet in het bezit van ‘gekken’.
tjvreeken Schreef:
Je zou het horloge ook nog op een druk bereden
spoorrails kunnen leggen:D
Maar de optie om het aan een museum met als thema
’de Holocaust’ te schenken is wellicht beter…
Wat een aangrijpend verhaal , I love it .
En wat een dilemma .
Dat hij als Jood het uurwerk weg wil is best te begrijpen .
Dat Joodse verenigingen de opbrengst ervan weigeren is ook te begrijpen , gezien de herkomst ervan .
Het klokje verstoppen in een kluis vind ik een beetje doen alsof je neus bloedt , dat levert enkel uitstel .
Laurence Marks , die trouwens op Koen Crucke lijkt , zou het horloge ritueel kunnen verbranden .
Dat lijkt mij heel erg gepast maar als horlogeliefhebber vind ik het niet kunnen .
Op de vraag wat zou jij doen rest er wmb maar één antwoord :
Laurence schenkt het horloge aan een museum dat het tentoonstelt op zo’n
manier dat het duidelijk is hoe weerzinwekkend de Nazi’s omgingen met hun gestolen geld .
Ik vraag me af of dit horloge enige relevantie heeft voor een holocaust-museum. Vergeet niet dat het maar het horloge is van een nazi. Voor ons is een horloge het meest belangrijke onbelangrijke in het leven, maar voor hen zal het waarschijnlijk een voetnootje zijn…
De conclusie dat dit horloge met gestolen nazi-geld is gestolen gaat trouwens veel te ver… Het horloge is verkocht in 1930.
Ben het met je eens dat het vaak de emotie is en
niet het object maar dan toch, ik zou het niet
weten.
Het enige wat je evt. zou kunnen aanvoeren is dat
hij gemaakt/aangekocht is voordat het grote roven
is begonnen.
Alhoewel, ik heb pas geleden “Het lot van de
familie Meijer” gelezen en toen werd me duidelijk
dat in Duitsland het roven al vrij vroeg is
begonnen