Wat zouden jullie doen?

Beste mede forumleden,

Ik zit met het volgende dilemma.
Op zich heb ik een mooie verzameling horloges, in mooie conditie, allen goed onderhouden en zien er perfect uit.
Nu ben ik nogal wispelturig en overweeg om mijn hele verzameling te verkopen of te ruilen voor 1 horloge bv een Zenith Chronomaster EL Primero moonphase.
Indien ik dit zou doen dan zou ik van de volgende horloges afscheid moeten nemen

Omega Constellation C shape 18krt caliber 561
Omega Seamaster 120m automatic chronometer waarschijnlijk caliber 1111
Omega De Ville Prestige caliber 1120
Zenith Automatic caliber 49.0 ( eta 2892)
Longines Conquest Heritage calibre 633.2
Edox Sky Diver

Wat zouden jullie doen verzameling houden of verkopen en van de opbrengst een Zenith terugkopen.

Draag je ze allemaal of heeft er duidelijk eentje de voorkeur?

Als je echt van je complete verzameling geniet zou ik ze nooit allemaal weg doen.

Ik draag ze allemaal en ben er op zich erg blij mee.
maar een horloge met een uitgebreide kalender lijkt mij ook top.
dus echt een dilemma.

Of naar Nick en Simon…

Sorry, ik bedoel natuurlijk sparen voor de Zenith?

Omdat je zelf schrijft dat je wispelturig bent, mag je aannemen dat je binnen niet te lange tijd spijt gaat krijgen. Blijf dus tenminste het horloge trouw dat je het vaakst draagt en bedenk dat wat je nu als ‘heilige graal’ ziet, ook binnen redelijk korte tijd in belevenis gaat verbleken. Kortom, (klinkt belerend), ken jezelf, beid je tijd (en scheit op tijd).

Tja,
Als je niet tevreden bent met je huidige collectie en erg graag de Zenith wil, dan zou ik 't doen… Maar ik zou dan wel een “beater” houden voor de gelegenheden dat je de Zenith een beetje wilt beschermen…

Groet
Mark

NOOIT afstand doen van je collectie als je er nog van geniet en ze draagt. Een horloge verkopen waarvan je wel geniet, maar het niet (meer) draagt is wel een goede optie vind ik. Kennelijk ben je daar dan overheen gegroeid, of er is toch iets aan wat niet bevalt.

Onlangs heb ik een gedeelte van mijn collectie verkocht om “dat ene” horloge te kopen. Dan laat je wat, maar je krijgt er ook wat voor terug. Dat is genieten van, en groeien in je hobby.

Ik zou de complete collectie nooit de deur uitdoen om er één voor terug te kopen. Volgens mij krijg je daar spijt van, omdat de graal na verloop van tijd toch gewoon aan gaat voelen. Het juist de afwisseling die de “spanning” erin houdt, volgens mij.

Gewoon sparen en niets wegdoen, maar dat is mijn mening (en mijn gebrek).

Voor ieder is die keuze anders. Sommigen flipperen er op los. Het extreemste geval meegemaakt is dat een horloge werd doorverkocht, voordat ie binnen was.

Ik ben meer iemand die ze allemaal houdt en de verzameling gestaagd opbouwt.

Als je om advies voor jouw situatie zou willen, gebaseerd op jouw vraag, dan springt er voor mij 1 woord naar voren. Wispelturig. Als je hiermee bedoelt dat je na een tijdje weer van horloge wilt wisselen, en je geniet nog steeds van je verzameling, dan zou ik ze niet wegdoen. Wellicht dat na verloop van tijd weer naar je ouwe verzameling zou verlangen.

Na een tijdje met hetzelfde horloge om te hebben gehad, verveelt dat klokje me. Dat betekent echter niet dat ik een horloge niet meer mooi vind of kan waarderen. Ben er alleen (eventjes) op uitgekeken. Ik stop ze een tijdje weg, en als ik ze uit de kluis haal voelt het weer aan als iets nieuws. En toch ook vertrouwt, omdat het mijn eigen klok is.

Bovendien hou ik van de variatie. Voor elke gelegenheid, klus, outfit of stemming weer wat anders.

Maar belangrijkst is hoe jij er over denkt en voelt. Dat woordje wispelturig betekent niet alles. Zou jij je verzameling straks missen? En maakt het uit of je ze er later weer bijkoopt? Of zou je gelukkig en tevreden zijn met 1 mooie klok?

Mooi gesproken !

Beste Forum leden,

Bedankt voor alle goede adviezen.
en dat jullie mij daardoor op het juiste pad hebben gezet.
mede omdat ik impulsief kan handelen heb ik besloten om niet mijn gehele verzameling om te ruilen voor een Zenith.
zoals jullie al aangeven is de kans groot dat ik hier spijt van krijg vroeg of later.
wat ik ga doen is het volgende:
in de te koop hoek ga ik mijn Gouden omega te ruil zetten tegen een automaat met moonphase.
wellicht dat iemand interesse heeft in een ruil.
te koop zetten van het horloge doe ik vorrals nog niet omdat ik niet omdat de opbrengst mij dan waarschijnlijk te laag zal zijn.

badankt jullie hebben mij hier echt een stuk opweg geholpen

sorry voor de spelling helaas kan ik deze niet meer wijzigen ben vergeten de spelling te laten controleren

Alles weg doen is ook niet mijn keuze, maar die Zenith is wel errug mooi…

Ff plagen, een foto van het www:

Prachtig horloge, ooit…

In jou plaats zou ik volgende test doen : je legt 5 van je 6 horloges weg achter slot en grendel. Na een maand haal je de 5 opnieuw boven, en dan kan je wellicht beter oordelen.

De kans lijkt me groot dat je na een maand zelf tot het besluit komt dat de horloges moeten blijven.

Helemaal mee eens, er zijn horlogeliefhebbers in allerlei soorten, maar wij zijn van hetzelfde slag.

Bedankt voor alle reacties.
ik heb toch een paar horloges die ik wat minder draag in de verkoop (ruil) gezet. een horloge met moonphase wil ik toch wel graag hebben.
dus hoop ik op een goed voorstel