Wat zouden jullie doen?

Beste HF leden,
Weer heb ik eens een vraag voor jullie.
Ik ga later dit jaar starten met serieus te sparen voor mijn grail(s).
Het zit namelijk zo, na lang denken heb ik deze op het oog:
De Grand seiko SBGP013, 2.8k

De maurice lacroix masterpiece tripple retrograde 5.95k

Of de maurice lacroix masterpiece double retrograde
4.95k

Nu de vraag is eigenlijk, zowel de GS als 1 van de ML’s komen er.
De kleur kan nog wat veranderen of mischien is daartegen er een mooiere uit dat kan maar de prijsklasse en merken blijven.
De ML dient eigenlijk als eindhorloge vanwege de prijs en de GS is een tussenstapje zogezegd.
Maar wat zouden jullie doen, de GS eerst kopen en dan doorsparen naar het eindhorloge of ineens doorsparen en de GS later kopen?
Als ik ineens doorspaar heb ik het ‘ultieme horloge’ maar dit duurt wel langer dan de GS.
Maar als ik de GS koop moet ik terug van 0 starten voor de andere.
Wat zouden jullie doen?
Het is de eerste keer dat ik een pol maak dus ik weet niet of ik het juist heb gedaan :blush:.

Alvast bedankt en denk eraan dit is mijn persoonlijke smaak dus ik heb niets aan: ik zou voor dat geld iets anders kopen ofzo :wink:.

• Met tussenstap
  • All the way
0 stemmers
6 likes

Niet gelezen wat er stond.

Ik zou voor die 2e gaan. 1 retrograde meer dan die dubbele voor maar 1000 ekkies. Dealtje wel!

Ik denk dat het goed is om te wachten met dit soort vragen tot dat moment. Het zou zo maar eens kunnen dat je dan alweer iets anders wilt.
Sterker nog, tijdens het sparen zul je mogelijk wederom van gedachte veranderen…

6 likes

All the way gestemd omdat ik de Maurice Lacroix horloges veel mooier vind dan de GS :ok_hand:t2:

1 like

Gewoon voor je doel gaan. Ik geloof niet zo in tussenstapjes.

Als je een mooie vrouw in de kroeg ziet, ga je ook niet eerst voor een lelijkere die dichterbij staat, toch?

22 likes

Deze

En daar gaat nog een mooie korting af :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Persoonlijk heb ik veel meer met die GS dan met die ML. Maar het gaat erom wat jij mooi vindt. Als die ML voor jou een einddoel is, zou ik daar voor gaan!

2 likes

U heeft wel een goede keuze vind ik persoonlijk. Nu, ik weet dat velen het hier in deze groep niet graag zullen horen maar een Grand Seiko is beter afgewerkt dan een Rolex, die mag je naast mekaar leggen! Maar de restwaarde als je deze ooit wil verkopen is een ramp. Je wordt dit niet aan de straatstenen kwijt. De ML zijn zeer mooie horloges maar vrij gevoelig, zijn ook grand complication horloges. Mocht ik kiezen zou ik voor de Grand Seiko gaan maar dan ook bijhouden en niet verkopen!

3 likes

No such thing.

Maar tussenstappen kosten alleen maar geld voor iets wat je blijkbaar niet echt wil. Sla die dus maar over.

3 likes

Interessante strategie…
als het eindhorloge niet bestaat (en daar ben ik het mee eens), maar je moet ook de tussenstappen overslaan dan… wat?

Uitchecken uit HF en een goedkopere hobby zoeken waarschijnlijk…

4 likes

De double retrograde met moonphase lijkt me voor jou de beste optie.

De grand seiko lijkt me dan wel weer een horloge dat je bij elke gelegenheid kunt dragen. Zowel het model als de kleur is makkelijker te combineren.

1 like

Er zijn alleen maar tussenstappen. Daarom is het een goed idee om de tussenstappen die je niet wil over te slaan.

Eigenlijk best logisch

4 likes

ik heb met tussenstappen gestemd,
ik bezit momenteel al heel wat horloges en je mag wel zeggen dat er velen van deze tussenstappen zijn geweest.
en toch doe ik ze niet weg, het waren en blijven de grails die ik toen wilde :smiley: :ok_hand:

1 like

Nooit aan gedacht… Dus ik zou alleen de tussenstappen moeten doen die ik wil, die andere niet… Geniaal!

Altijd paraat om te helpen! :saluting_face:

2 likes

Enkel tussenstap als het een blijver is, of als je terug kunt verkopen zonder veel verlies.

In jouw geval tussenstap dus. Wel passen voor je koopt. Niet iedereen loopt warm voor GS i.r.l.

1 like

Ik heb het woord “grail” vandaag -tig keer voorbij zien komen. Je krijgt het idee dat het te pas en te onpas voor het “volgende horloge op je lijstje” wordt toegepast.

Ik vraag me soms wel een af wie hier echt zijn/haar heilige graal heeft aangeschaft en daarmee zijn/haar “rust” heeft gevonden. Zouden het meer dan 10 forumleden zijn?
Goed, @Justadutchwatchguy heeft net zijn eigen Grönefeld opgebouwd en afgewerkt. Hij heeft waarschijnlijk écht zijn grail.

Terug naar je vraag: begin met sparen voor dat “eindhorloge”. Dat is het exemplaar wat je het liefst wilt, toch? Dan kun je als het niet je “grail” blijkt te zijn altijd nog voor een van de andere twee opties gaan.

8 likes

En die SBGV225 in het blauw hier (ik noem maar iets) zijn vast nog goedkopere GS’en als tussenstap. Daarna rustig verder sparen voor de ML. Voor mij zou een GS al voldoende zijn maar dat mag duidelijk zijn :grinning:

1 like

Ik ken er, mezelf incluis, twee hier op het Forum.

Het begrip grail is velen niet geheel duidelijk volgens mij.

1 like

Mijn droomhorloge zal dat waarschijnlijk altijd blijven, John. Daarom is het waarschijnlijk ook mijn “droom-horloge”. Ik heb onlangs in Düsseldorf een Calatrava gepast en was in de ban van de prachtig, hoogwaardig afgewerkte eenvoud en de betoverende witgouden kast. (Ik kan nog wel even doorgaan). Ik heb echter de stelregel dat een aankoop qua prijs nooit de 10% van mijn meteen beschikbare middelen mag overstijgen. Dat gaat ‘m -voor dat specifieke horloge- dus niet worden of er moeten al gekke dingen gebeuren.

Welke horloge uit je collectie is jouw graal?

2 likes