Watch Expert examen van de FHH in Zwitserland

Hallo collega Klokkenfanaten…horlogegekken,

Ik heb vorig jaar bij de Zwitserse FHH (Fondation de la Haute Horlogerie) examen gedaan voor het ‘Watch Essentials’ examen. Dit is onderdeel van twee erkende Zwitserse examens in de Horlogerie.

Het tweede examen is het ‘Watch Expert’ examen.

Ik wil nu ook dat tweede examen gaan doen, maar heb problemen met de voorbereiding. Er zijn vier lesdagen, maar die worden niet in Nederland gehouden. Het is voor mij niet mogelijk om daarvoor naar het buitenland te reizen.

Die vier dagen gaan voor een groot gedeelte over vier complicaties: chronograaf, tourbillon, calendar en worldtimer.

Ik ga mij dus zelf voorbereiden, zonder naar die klasjes te gaan.

Concreet: heeft iemand van jullie dat FHH Watch Expert examen al afgelegd? en zo ja: viel het mee? In hoeverre komen die complicaties werkelijk aan bod tijdens dat examen? En hoe heb je jezelf voorbereid?

De FHH zelf heb ik uiteraard om hulp gevraagd, maar die bieden ze (buiten die klasjes) niet. De tip van mijn contactpersoon daar was om hun boekenlijst door te gaan nemen… 300 titels dus :scream::confounded: Dat gaat hem dus niet worden.:face_with_raised_eyebrow:

Laat het mij a.u.b. weten als jullie ervaring met dat examen hebben. Tips zijn uiteraard ook welkom!

Hartelijk dank alvast! :relaxed::+1:

7 likes

Knap dat je er door in bent gegaan. De app vond ik wel leuk tot ik horlogemerken bij het overkoepelende bedrijf moest plaatsen :stuck_out_tongue:.

1 like

Dankjewel! Met dat onderdeel had ik ook het meest moeite. :smiley: