Watch service India Style

:open_mouth::rofl: Name and shame is hier wel op zijn plek.
Had dit verhaal al eens van mijn docent gehoord, maar niet specifiek over een horlogemaker. Bleek dat na de volle opkomst van goedkopere quarts, meer ‘horlogemakers’ dit deden met de nog sporadisch voorbij komende mechanische uurwerken.

Maar zonder gekkigheid. Die kerel van het filmpje is waarschijnlijk volledig autodidact, zonder fatsoenlijke scholing, tech sheets of wat dan ook.

Geef die kerel wat duidelijke uitleg, basis regels, een schone plek (moet die wel even uit het zuiden van India weg blijven), fatsoenlijk materiaal en finger coats en je hebt denk ik serieus een goude horlogemaker in handen.

Heb altijd wel bewondering voor mensen in India, die, zoals het vaak lijkt, enorm talent hebben om dingen te ‘macgyveren’. Geen idee hoe realistisch dit beeld is. Ze wonen daar natuurlijk ook met ontzettend veel mensen… dan heb je natuurlijk ook veel mensen met autodidactisch mechanisch talent.

5 likes

Dat denk ik ook, als je ziet hoe handig hij de kroon er uithaalt met de pincet.
Alleen jammer dat hij de parashocks niet even opent voor reinigen en smeren.

2 likes

Je bedoelt het antischock systeem van de balansas? Lijkt op een kif kopie.
Weet vast niet wat hij daarmee moet. Los daarvan is het ook niet rendabel voor hem lijkt me. Hij zal geen hoogwaardige olie ter beschikking hebben, waarschijnlijk geen microscoop voor de controle.

Vraag me nu wel af of die petrol enige vettige laag achter geeft wat enigsinds een kleine smerende werking heeft voor o.a. de pallet stenen

1 like

Meestal zit dit in HMT
Parashock|MIYOTA MOVEMENT

Ingenieus en werkt heel goed, is redelijk makkelijk te openen en sluiten.

4 likes

Aa dank! Nog nooit aan gewerkt.
Misschien eens een citizen op de bank leggen… Toch weer eens wat anders.

Maar eerst die overvolle project lade eens leegmaken…

1 like

Ik doe het hem niet na…

Ik wist niet dat het ambacht van schoenenpoetsen zo gelijk aannhet ambacht van horlogemaker lag.

3 likes

Waarschijnlijk is de man van alle markten thuis. Als je betaald, is hij misschien zelfs kapper.

Dat is pas full service! Vers geborsteld horloge, strakke opscheer een blinkende sneakers. Je loopt naar buiten als een nieuwe man.

4 likes

Broek ingenomen, baard getrimt.

Nice!!

3 likes

Pijnlijke video…totaal geen affectie met de techniek.:see_no_evil:

1 like

Ik zie dit toch echt anders. Gebrek aan kennis en mogelijkheden zeker, maar zonder enige affectie lukt je dit niet hoor. Zelfs niet met borstel en petrol als schoonmaak vloeistof.

Je hebt op HF leden die hun horloge in de ultrasoon reiniger stoppen. Is dit dan ook een gebrek aan effectie of net als bij deze man, een gebrek aan kennis?

2 likes

Daar zit wat in, misschien niet de juiste woordkeuze

1 like

nu we er toch over bezig zijn, hoe smeer je die? Olie op de bovenste samen duwen en er samen in?

Dit gaat nog over horloges, toch? :sweat_smile:

1 like