Watch service India Style

Dit krijg je als je een “geserviced” horloge uit India koopt.:astonished:
Kijk en verbaas U.

17 likes

:scream: :rofl:

Waar heeft hij die borstel gehaald? Kan ik ook wel gebruiken bij komende projectjes :joy:

3 likes

Met de blote handen, en even met de borstel erover. :rofl:

Nu goed, wetende hoeveel zo’n HMT kost - 20 euro verkoopprijs, en daar maken ze een pak winst op - verbaast het me meer dat ze überhaupt de moeite doen van te demonteren.

Wetende van een “horlogemaker” in België die het hele binnenwerk van wat binnenkwam voor service, in een houder de elma in plempte, met een middel dat “schoonmaakt, spoelt en smeert” in één. “Dat bespaart hópen tijd”. Uhuh uhuh. :joy:

11 likes

Nix miss mee :joy:

2 likes

Die HMT’s zijn net tractors, kunnen ze prima hebben.

3 likes

Heb eens een IWC 7750-chrono gedaan die maar niet lekker wilde lopen. Was al bij een paar horlogemakers geweest.

Toen ik die paars-achtige, vettige glans zag wist ik al genoeg. Zelfsmerend badje gehad. Was in het atelier van iemand anders dus ik had “free hand” om me uit te leven. Ding liep daarna sinds productie nog nooit zo goed.

Zo jammer dat de prutsers in dit vak de mensen maar blijven teleurstellen. Ik weiger eerder een klus, dan dat ik hem aanneem maar niet 100% zeker weet dat ik er uit ga komen.

8 likes

Ik zou wel eens willen zien hoe ze zo’n wijzerplaat met de penseel te lijf gaan :face_with_peeking_eye:

1 like

Is really as new. Full service I tell you.
Dank voor het delen!

1 like

Vakmannetje! :rofl:

1 like

Puik werk, zo goed als nieuw! :ok_hand:

1 like

Leuk om te zien. Lekker muziekje ook. Jammer dat hij hem niet even vooraf en achteraf op de timegrapher legt.

Iets zegt mij dat de beste man geen knaken heeft voor een timegrapher.

1 like

Toppertje. Ik ga maar eens vragen of hij nog stage plaatsen heeft, je hoeft bij hem niet veel gereedschap mee te nemen denk ik, met een oude tandenborstel en een stevige pincet ben ik waarschijnlijk ik al helemaal het heertje daar.

Ik vind het wel jammer dat hij het anker en de balans inclusief brug niet heeft geborsteld. Dan is het toch net niet helemaal af.

2 likes

Heb aan het begin van de hobby een keer de ‘fout’ gemaakt om via ebay een HMT met zo’n Citizen knock off te kopen. Ach, voor die 25 euro dat het op de mat lag best geinig en liep ook nog best ok. Voorruit, je moest hem even schudden als hij stilgestaan had, maar verder liep hij binnen de minuut :clown_face:

2 likes

In plaats hem helemaal af te kraken, kun je ook respect hebben, wat hij met minimale middelen kan doen… Ik denk, dat hij helemaal niet zo heel veel zal verdienen, terwijl we hier in luxe leven. Ik denk, dat we hier per dag meer verdienen, dan hij in een maand. Dus alles wel in perspectief plaatsen…

Nee, het is niet, zoals het hoort, maar de omstandigheden zijn daar wel even anders, dan hier. Voor een poor mans job niet slecht. Geef de man de materialen, die we hier hebben, en hij zou je versteld kunnen laten staan. Hier hebben we een timer, een Elma, een microscoop en god weet ik nog meer voor gereedschap. Dus wat hij met twee schroevendraaiers een bekertje petroleum, een borstel en een paar pincetten kan doen, verdient dan toch wel iets van respect.

In ieder geval heeft hij de kast niet kapot gepolijst…

28 likes

Dat is absoluut ook waar én een heel terecht punt Patrick.

Ik doe het hem niet na.

Best een grappig filmpje, ik heb meer respect voor deze man dan iemand die een compleet uurwerk gaat soppen en oliën. Bedenk ook dat India een ontzettend “functionele” cultuur heeft en dat ze liever een uurwerkje jaarlijks op deze manier doen dan eens in de 5 jaar op een correcte wijze.

Maar ik zou inderdaad wel minder graag een horloge uit India op eBay kopen nu :sweat_smile:

1 like

In Bangkok, tussen het paleis van de koning en de Chao Praya rivier was een straatmarktje.
Daar zat een horlogemaker buiten op een kleedje te verkopen en ondertussen op de grond zittend horloges te repareren. Niet alleen batterijtjes vervangen hoor, maar echt werk aan mechanische horloges.
Knap, dat die ik hem niet na onder die omstandigheden.

5 likes